VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
na interpelację nr 14462
w sprawie zmiany granic administracyjnych miast województw: zachodniopomorskiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, lubuskiego, kujawsko-pomorskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, dolnośląskiego
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 17 lutego 2010 r. (sygn. SPS-023-14456-14471/10) przekazującego interpelacje posła na Sejm RP pana Andrzeja Szlachty w sprawie zmiany granic administracyjnych miast we wszystkich województwach kraju uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Mając na względzie racjonalne kształtowanie przestrzeni, wskazane jest, aby obszar proponowany do włączenia w granice miasta ograniczony był do terenów faktycznie wykazujących cechy miasta, takich jak zwarta zabudowa, funkcje nierolnicze. Zasady dokonywania zmian w podziale terytorialnym państwa określają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy.
Stosownie natomiast do art. 4 ust. 3 wspomnianej ustawy ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane są w sposób uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
Należy przy tym zauważyć, iż wraz z wnioskiem w przedmiotowej sprawie ministrowi spraw wewnętrznych i administracji przedkładane są również opinie rad zainteresowanych gmin, poprzedzone przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami. Zmiany dokonywane są więc zasadniczo przy przeważającym poparciu lokalnej społeczności. Ponadto mieszkańcy zarówno gminy wnioskującej, jak i gminy, z której proponuje się wyłączyć dany teren, mają możliwość wypowiedzenia się na temat proponowanej zmiany granic. Przeprowadzenie konsultacji, zgodnie z art. 4b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, spoczywa na radzie gminy tej jednostki, która występuje z wnioskiem, jak również na organach tych jednostek, które są objęte wnioskiem.
Podkreślić należy, iż każda gmina objęta przedmiotowym wnioskiem obowiązana jest do przeprowadzenia konsultacji na swoim obszarze. Po przeprowadzeniu konsultacji rada gminy wyraża opinię dotyczącą proponowanej zmiany granic. Opinia taka powinna zawierać fakty dotyczące zmiany granic (w tym np.: wyliczenia skutków finansowych). Warto podkreślić, że zarówno argumenty zawarte w opinii rady wnioskującej, jak i rady gminy objętej zmianą mają taką samą wagę dla organu rozstrzygającego daną zmianę granic.
Wnioski spełniające wymogi wynikające z powyższych przepisów poddawane są wnikliwej analizie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, z uwzględnieniem wszystkich uwarunkowań proponowanych zmian, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych, i ze stosowną rekomendacją przedkładane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
Trzeba także stwierdzić, że każda zmiana dokonywana w podziale terytorialnym państwa pociąga za sobą mniejsze lub większe negatywne skutki finansowe dla jednej ze stron objętej zmianą. Podkreślić jednak należy, że Rada Ministrów, kierując się ww. wytycznymi zawartymi w art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, nie podejmuje pozytywnych decyzji o dokonaniu takich zmian granic, które pozbawiłyby gminę zdolności wykonywania zadań publicznych czy też doprowadziłyby do drastycznego ograniczenia tej zdolności.
Jednocześnie pragnę podkreślić, iż obecny rząd nie jest zwolennikiem rewolucyjnych zmian w podziale terytorialnym państwa.
Poniżej przedstawiam zestawienie tabelaryczne zawierające dane stanowiące odpowiedź na pytania nr 1 i 2 zawarte w przedmiotowych interpelacjach. Dane te dotyczą zmian dokonanych w latach 2000-2009.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do dnia dzisiejszego, celem rozpatrzenia przez Radę Ministrów w bieżącym roku budżetowym, nadesłano jeden wniosek w sprawie zmiany granic gminy o statusie miasta oraz jeden wniosek w sprawie zmiany granic miasta na prawach powiatu. Zainteresowane organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego składają wnioski wojewodom w terminie do 31 marca każdego roku. Wojewodowie po ich zaopiniowaniu przesyłają wnioski do ministra właściwego do spraw administracji publicznej nie później niż 30 dni od ich otrzymania.
O tyle % zwiększyła/zmniejszyła
się powierzchnia w wyniku
wprowadzonych zmianO tyle % zwiększyła/zmniejszyła
się liczba ludności w wyniku
wprowadzonych zmianWoj. dolnośląskie 1. Bystrzyca Kłodzka 0,41 b.d.*) 2. Kamienna Góra 0,33 0 3. Polkowice 170,19 b.d. 4. Bardo 1,51 b.d. 5. Chojnów 0,95 b.d. 6. Pieńsk 0,92 b.d. Woj. kujawsko-pomorskie 1. Bydgoszcz 0,81 0,15 2. Więcbork 15,24 b.d. Woj. lubelskie 1. Zwierzyniec 28,41 0 2. Kraśnik 0,93 b.d. 3. Międzyrzec Podlaski 1,42 b.d. 4. Dęblin 2,01 b.d. Woj. lubuskie 1. Jasień 57,05 0,04 2. Kargowa 9,64 b.d. 3. Międzyrzecz 6,10 b.d. 4. Drezdenko 6,45 b.d. 5. Gorzów Wielkopolski 11,50 b.d. 6. Kostrzyn 11,49 b.d. 7. Ośno Lubuskie 0,25 b.d. Woj. łódzkie 1. Rawa Mazowiecka 2,00 0 2. Koluszki 5,21 b.d. 3. Opoczno 3,55 b.d. Woj. małopolskie 1. Krzeszowice 0,29 0,06 2. Brzesko 0,34 b.d. 3. Trzebinia 2,18 b.d. 4. Wieliczka 0,30 b.d. 5. Olkusz 0,12 b.d. Woj. mazowieckie 1. Żuromin 0,63 5,26 2. Tłuszcz 1,30 0,31 3. Ostrołęka 1,63 b.d. 4. Warka 3,12 b.d. 5. Konstancin-Jeziorna 2,98 b.d. 6. Raciąż 113,61 b.d. 7. Ciechanów 1,53 b.d. 8. Otwock -0,04 b.d. 9. Węgrów 0,14 b.d. 10. Mława 45,79 b.d. 11. Nowy Dwór Mazowiecki 15,53 b.d. 12. Nowe Miasto nad Pilicą 5,19 b.d. 13. Pułtusk 0,40 b.d. Woj. opolskie 1. Lewin Brzeski 12,46 b.d. 2. Nysa 0,29 b.d. Woj. podkarpackie 1. Przemyśl 0,55 0,24 2. Rzeszów 116,67 b.d. 3. Dębica 0,30 b.d. 4. Sędziszów Małopolski 0,20 0 5. Leżajsk 1,58 b.d. 6. Ropczyce 0,13 b.d. 7. Lubaczów 0,16 b.d. 8. Ustrzyki Dolne -0,23 b.d. 9. Dynów 0,29 b.d. Woj. podlaskie 1. Łapy 1,68 0 2. Bielsk Podlaski 1,66 0 3. Białystok 13,97 1,01 4. Supraśl 1,61 b.d. 5. Sokółka 101,19 b.d. Woj. pomorskie 1. Reda 18,24 0,63 2. Gdańsk 0,02 0 3. Prabuty 23,31 b.d. 4. Nowy Staw 3,66 b.d. 5. Starogard Gdański 1,36 b.d. Woj. śląskie 1. Bytom 1,59 b.d. 2. Knurów -0,85 b.d. 3. Rybnik 9,74 b.d. 4. Żywiec 1,96 b.d. Woj. świętokrzyskie 1. Kielce 0,04 b.d. Woj. warmińsko-mazurskie 1. Ostróda 0,42 b.d. 2. Ełk 6,9 b.d. 3. Lidzbark Warmiński 0,009 b.d. Woj. wielkopolskie 1. Czarnków 3,61 b.d. 2. Krzywiń 34,32 b.d. 3. Poznań 0,02 b.d. 4. Ujście 7,04 2,72 5. Kobylin 51,4 b.d. 6. Pniewy 149,59 b.d. Woj. zachodniopomorskie 1. Koszalin 18,01 0,91 2. Szczecinek 30,48 2,32 3. Kalisz Pomorski 4,30 b.d. 4. Wałcz 0,02 b.d. 5. Dobra 2,16 b.d. 6. Drawsko Pomorskie 4,22 b.d. *) Brak prowadzonej statystyki
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tomasz Siemoniak
Warszawa, dnia 5 marca 2010 r.