VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie weryfikacji ˝Programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2008-2012˝ zapowiadanej przez Ministerstwo Infrastruktury w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która może zakładać niewywiązanie się z planu zakończenia budowy do 2012 r. aż tysiąca kilometrów dróg ekspresowych, w tym tak ważnej dla woj. świętokrzyskiego inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S7

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 6172

w sprawie weryfikacji ˝Programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2008-2012˝ zapowiadanej przez Ministerstwo Infrastruktury w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która może zakładać niewywiązanie się z planu zakończenia budowy do 2012 r. aż tysiąca kilometrów dróg ekspresowych, w tym tak ważnej dla woj. świętokrzyskiego inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej S7

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji pana posła Przemysława Gosiewskiego z dnia 27 października 2008 r., przekazanej przy piśmie z dnia 5 listopada 2008 r., znak: SPS-023-6172/08, w sprawie weryfikacji ˝Programu budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2008-2012˝, przedstawiam następujące wyjaśnienia.

   W chwili obecnej w resorcie infrastruktury trwają prace na weryfikacją przywołanego programu. Jednakże należy zauważyć, iż weryfikacja nie ma na celu redukcji (rezygnacji) zadań inwestycyjnych w nim ujętych, a jedynie jego urealnienie. Ponadto aktualnie zakłada się uzupełnienie programu o projekty, które są najlepiej przygotowane, a tym samym dają gwarancję wykorzystania maksymalnego poziomu dofinansowania z funduszy europejskich. Podstawę omawianej weryfikacji stanowiła szczegółowa analiza wszystkich aspektów wpływających na realizację inwestycji drogowych w Polsce, takich jak np. wzrost wartości kosztorysowych czy zmiana obowiązującego prawa w przedmiotowym zakresie. Ocenie poddano wszystkie inwestycje ujęte w programie na lata 2008-2012. Intencją resortu była rzetelna i realna ocena stanu faktycznego, tak by możliwe było wypełnienie zadań postawionych przed instytucją pełniącą rolę państwowego inwestora w sektorze infrastruktury drogowej. Przeprowadzona weryfikacja pozwoliła na zidentyfikowanie zagrożeń realizacji przedmiotowego programu i opracowanie scenariuszy dostosowujących go do rzeczywistych warunków formalnoprawnych, budżetowych i rynkowych. Propozycje nowelizacji ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ powstały w oparciu o ocenę stanu przygotowania i realizacji z odniesieniem do obowiązujących przepisów ochrony środowiska, a w szczególności do przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).

   Odnosząc się do trzeciego pytania, uprzejmie informuję, iż w celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań wszystkie zawarte w programie inwestycje są na bieżąco monitorowane, co przekłada się na możliwość szybkiego reagowania w sytuacji zidentyfikowania zagrożenia. Aktualne informacje o stanie realizacji poszczególnych inwestycji ujętych w ww. programie, w tym także inwestycji związanych z organizacją mistrzostw Euro 2012, dostępne są na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad http://www.gddkia.gov.pl/dane/standia.pdf.

   Ponadto informuję, że realizacja wszystkich zaplanowanych inwestycji do 2012 r. wymagała podjęcia szeregu działań ze strony resortu infrastruktury, które skupione były na zmianach aktów prawnych (m.in. ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawa Prawo zamówień publicznych, ustawa o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi) oraz wewnętrznej reorganizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Większość z tych działań została już zrealizowana bądź znajduje się na końcowym etapie realizacji.

   W odniesieniu do czwartego pytania informuję, iż priorytetem w działaniach inwestycyjnych GDDKiA jest doprowadzenie do sytuacji, aby do czasu przeprowadzenia na terenie Polski imprez związanych z mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 powstały podstawowe ciągi autostradowe uwzględnione w programie. Uzupełnienie odcinków autostradowych przewidzianych do realizacji w ramach ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ odcinkami, które zostaną wybudowane w ramach umów koncesyjnych, zapewni sprawny układ komunikacyjny między miastami gospodarzami Euro 2012.

   Odnośnie kwestii poruszonej w kolejnych pytaniach uprzejmie wyjaśniam, iż na odcinku Chęciny - Jędrzejów nie ma możliwości ukształtowania projektu budowy trasy S7 w sposób omijający obszary Natura 2000 (istniejące lub postulowane do włączenia do sieci) bez całkowitej zmiany przebiegu korytarza drogi krajowej nr 7 (przesunięcia drogi na całym praktycznie odcinku o kilkanaście kilometrów). Na ww. odcinku droga bezpośrednio koliduje z obszarami: PLH 140019 ˝Wzgórza Chęcińsko-Kieleckie˝, PLB 260001 ˝Dolina Nidy˝.

   Odpowiadając na siódme pytanie, wyjaśniam, iż na innych odcinkach drogi S7 wymienionych w ˝Programie budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2008-2012˝ w rejonie drogi dokonano rozszerzenia sieci Natura 2000 (lub przewiduje się jej rozszerzenie) o obszary:

   a) w województwie mazowieckim:

   - ˝Ostoja Skarżyska˝ (obszar z tzw. Shadow list 2008) - odcinek drogi pomiędzy Szydłowcem a granicą województwa i dalej Skarżysko-Kamienną (nie ma konfliktu w granicach województwa świętokrzyskiego),

   b) w województwie świętokrzyskim:

   - ˝Ostoja Kielecka˝ (PLH140019, korekta granic), ˝Wzgórza Chęcińsko-Kieleckie˝ (obszar z tzw. Shadow list 2008) - odcinek obwodnicy Kielc (rozbudowa drogi ekspresowej do parametrów drogi dwujezdniowej),

   - ˝Gaj˝, ˝Dolina Mierzawy˝ (obszary z tzw. Shadow list 2008) prawdopodobnie mogące znaleźć się w oddziaływaniu drogi - odcinek drogi pomiędzy Jędrzejowem a granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego,

   c) w województwie małopolskim:

   - ˝Chrusty˝, ˝Ostoja Miechowska˝ (obszary z tzw. Shadow list 2008) - odcinek drogi pomiędzy granicą województw świętokrzyskiego i małopolskiego a Krakowem.

   Ww. rozszerzenia mogą mieć wpływ na harmonogram wykonywania inwestycji.

   W kwestiach poruszonych w ósmym i piątym pytaniu uprzejmie przedstawiam porównanie harmonogramów inwestycji w ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ z aktualnym harmonogramem przetargów dla drogi S7. (patrz tabela)

Zadanie Termin realizacji
Program uchwalony w 2007 r.
Termin realizacji wg aktualnego
harmonogramu przetargów
dn. 3.11.2008 r
Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) - Elbląg (S22) 2008-2011 2009-2013
Budowa drogi S7 Elbląg (S22) - Olsztynek (S51) 2008-2011 2008-2011
Budowa drogi S7 Olsztynek (S51) - Płońsk (S10) 2008-2011 2010-2012
Budowa drogi S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) 2009-2011 2010-2013
Przebudowa drogi S7 Warszawa - obwodnica Grójca 2009-2011 2010-2012
Budowa drogi S7 Grójec - Białobrzegi 2006-2009 14.11.2007-06.2009
Budowa drogi S7 Białobrzegi - Jedlińsk 2006-2008 05.08.2006-30.06.2008
Budowa drogi S7 Radom (Jedlińsk) - Jędrzejów 2008-2011 2009-2012
Budowa drogi S7 Jędrzejów - gr. woj. świętokrzyskiego 2010-2011 2010-2012
Budowa drogi ekspresowej S7 gr. woj. świętokrzyskiego - Kraków 2008-2011 2009-2013
Budowa drogi S7 Myślenice - Lubień, z obwodnicą Lubnia 2003-2008 2004-2009
Przebudowa drogi S7 Lubień - Rabka 2008-2010 2010-2012

   W odpowiedzi na pytanie dziewiąte uprzejmie informuję, iż w przygotowaniu inwestycji budowy drogi ekspresowej S73 na odcinku Kielce - Wola Morawicka początkowo występowało zagrożenie opóźnienia prac przygotowawczych, wynikające z rozbieżności pomiędzy stanem ewidencyjno-prawnym a faktycznym podziału geodezyjnego gruntów. W wyniku intensywnych działań GDDKiA sprawy ewidencji gruntów zostały uporządkowane. Wyodrębniono trzy obszary działek pod pas drogowy. Z tego dla pierwszych dwóch obszarów uzyskano już decyzję o ustaleniu lokalizacji, natomiast w październiku 2008 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji dla trzeciego obszaru inwestycji. Uzyskanie ww. decyzji przewidywane jest na przełomie roku 2008 i 2009. W roku 2009 przewidywane jest ogłoszenie przetargu na projekt i budowę drogi. Inwestycja będzie realizowana w systemie ˝Zaprojektuj i zbuduj˝.

   GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze dla realizacji inwestycji polegającej na budowie drogi S74 na odcinku Nisko - Kielce - Sulejów. Inwestycja ta znajduje się na liście rezerwowej Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝, w pozycjach: 8.2-16: Przebudowa drogi krajowej nr 12/74 do parametrów drogi ekspresowej Piotrków Trybunalski - Sulejów - Opatów oraz 8.2-17: Budowa drogi ekspresowej S74 na odcinku Opatów - Nisko.

   Zlecono opracowanie koncepcji programowej, dokumentacji do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji, dokumentacji do uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji. Uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji. W opracowaniu znajduje się specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla przetargu na wykonanie projektu budowlanego, projektu wykonawczego, materiałów przetargowych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Zbigniew Rapciak

   Warszawa, dnia 27 listopada 2008 r.