VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 1638
w sprawie planowanej sprzedaży udziałów spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o.
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego (SPS-024-1638/08 z dnia 8 maja 2008 r.) w sprawie planowanej sprzedaży udziałów spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o., uprzejmie informuję, co następuje.
Ustosunkowując się do pytania dotyczącego powodów sprzedaży posiadanych przez PKP SA udziałów w spółce Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o., pragnę poinformować, że proces ten został wszczęty w związku z realizacją podstawowych zadań statutowych PKP SA, a mianowicie restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP. Zadania te zostały nałożone na PKP SA w rządowym ˝Programie restrukturyzacji PKP˝ z dnia 7 września 1999 r., inicjującym proces restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Również kolejne programy rządowe, wyznaczające kierunki dalszej restrukturyzacji PKP, w tym ˝Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013˝, jako jedno z priorytetowych celów i zadań strategicznych w obszarze restrukturyzacji polskiego kolejnictwa, wskazywały prywatyzację spółek Grupy PKP. Celem tych działań jest m.in. pozyskanie środków finansowych na wsparcie i rozwój spółek Grupy PKP.
Odpowiadając na pytanie dotyczące udziału spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. w rynku tworzonym przez pozostałe podmioty Grupy PKP, uprzejmie informuję, że spółka jest znaczącym dostawcą wyrobów i usług dla PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Taki stan wynika przede wszystkim z faktu, że dotychczas podmioty produkujące i dostarczające produkty na rynek automatyki i sterowania ruchem kolejowym nie traktowały polskiego rynku jako szczególnie atrakcyjnego, jak również z polityki zakupowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W tym zakresie należy oczekiwać wzrostu zainteresowania polskim rynkiem, ponieważ plany inwestycyjne PKP Polskie Linie Kolejowe SA na lata 2008-2014 wskazują na wysoki poziom inwestycji.
Mimo to, że spółka Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. jest istotnym dostawcą wyrobów i usług dla PKP Polskie Linie Kolejowe SA, jednak nie jest jedynym podmiotem wytwarzającym produkty z zakresu automatyki kolejowej i systemów sterowania ruchem kolejowym. Zarówno w wymiarze światowym, jak i krajowym funkcjonuje kilka co najmniej równorzędnych podmiotów mogących dostarczać produkty substytucyjne. Do takich podmiotów, w wymiarze światowym, należą m.in. Alstom, Siemens, Mitsubishi Electric Corporation, Ansaldo i Invensys PLC, natomiast w wymiarze krajowym konkurentami spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. są Siemens i Alcatel, a w pewnych zakresach produktów również Scheidt & Bachmann Polska, Kombud oraz Sabel. Ponadto wobec oczekiwanego wzrostu atrakcyjności polskiego rynku automatyki kolejowej i sterowania ruchem kolejowym należy spodziewać się wzrostu zainteresowania tym rynkiem ze strony dużych podmiotów funkcjonującym na tym rynku. Uważam, że uwarunkowania rynkowe wygenerują skuteczny mechanizm ograniczający ewentualny nieuzasadniony wzrost cen.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Zarząd PKP SA równolegle z procesem sprzedaży udziałów podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie interesów PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W tym celu zawarta została pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe SA a Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. umowa zabezpieczająca przed nieuzasadnionym wzrostem cen oraz gwarantująca ciągłość dostaw wyrobów istotnych dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Niezależnie od powyższego zwracam uwagę na fakt, że obecnie PKP SA, będąc w posiadaniu 60% udziałów spółki, nie ma bezpośredniego wpływu na bieżące zarządzanie (sprawuje je drugi wspólnik) oraz na kształtowanie cen jej produktów.
Odnosząc się do kwestii polityki właścicielskiej prowadzonej wobec spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o., uprzejmie informuję, że PKP SA posiada ograniczone możliwości w tym zakresie. Wynika to z postanowień umowy Spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o., zgodnie z którymi uprawnienia w zakresie kontroli i zarządzania spółką należą do drugiego wspólnika - spółki Bombardier Transportation (Management) Germany GmbH z siedzibą w Berlinie, który dostarcza jej niezbędnego know-how odnoszącego się do podstawowej działalności produkcyjnej. Zmiana sytuacji w tym zakresie wymaga zmiany umowy spółki, co jest niemożliwe do przeprowadzenia bez zgody drugiego wspólnika, który posiadając mniejszościowy pakiet udziałów, nie jest zainteresowany utratą swoich przywilejów i wpływów. Jednocześnie uprzejmie informuję, że prowadzona dotychczas polityka właścicielska PKP SA w stosunku do spółki ma na celu wspieranie dalszego jej rozwoju i przynosi wymierne efekty w postaci coraz lepszych wyników finansowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 29 maja 2008 r.