VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7559
w sprawie likwidacji placówek pocztowych w pow. oświęcimskim
Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem pana posła Stanisława Rydzonia w sprawie likwidacji placówek pocztowych w powiecie oświęcimskim, które zostało przesłane przy piśmie nr SPS-024-7559/10, pragnę przedstawić, co poniżej.
Na wstępie pragnę zaznaczyć, że minister infrastruktury, który w imieniu Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski nad Pocztą Polską SA i posiada uprawnienia przewidziane dla walnego zgromadzenia, może ingerować w sprawy spółki jedynie w zakresie określonym w przepisach. Zgodnie z § 26 ust. 2 statutu Poczty Polskiej SA wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw spółki (w tym związane z likwidacją urzędów pocztowych) należą do kompetencji zarządu spółki. W myśl powyższego zwróciłem się do prezesa Poczty Polskiej z prośbą o przedstawienie wyjaśnień w sprawie kwestii poruszonych w zapytaniu pana posła. W oparciu o uzyskane informacje uprzejmie informuję, że Poczta Polska SA jako operator publiczny zobowiązana jest do utrzymania określonych wskaźników dostępności do powszechnych usług pocztowych. Wskaźniki te reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych, gdzie wskazano, iż na terenie kraju powinno być uruchomione co najmniej 8240 placówek operatora rozmieszczonych z uwzględnieniem występującego na danym obszarze zapotrzebowania na usługi. Ponadto jedna stała placówka operatora, licząc średnio w skali kraju, powinna przypadać na 7000 mieszkańców na terenie miast, natomiast na obszarach wiejskich jedna placówka operatora powinna przypadać na 85 km2 powierzchni.
Na terenie powiatu oświęcimskiego na dzień 20 sierpnia 2010 r. funkcjonowały 23 placówki pocztowe (9 urzędów pocztowych i 14 filii), w tym 12 w mieście oraz 11 na obszarze wiejskim. Wskaźnik dostępności do usług pocztowych kształtuje się następująco: na terenie miasta 6985 mieszkańców na jedną placówkę pocztową oraz na obszarze wiejskim 28,52 km2 na jedną placówkę pocztową. Dostępność do usług pocztowych na terenie powiatu, szczególnie na obszarze wiejskim, jest znacznie lepsza niż wymagane minimum wynikające z wyżej wymienionego rozporządzenia.
Poniżej przedstawiam odpowiedzi na pytania zadane przez pana posła:
Dlaczego Poczta Polska SA likwiduje swoje placówki na terenach wiejskich?
Jak już wyżej wspomniałem, Poczta Polska SA jako operator publiczny zobowiązana jest do zapewnienia dostępności do powszechnych usług pocztowych oraz utrzymania sieci placówek na terenie całego kraju. Wiąże się to z koniecznością ponoszenia znacznych nakładów na utrzymanie placówek pocztowych. W przypadku placówek pocztowych świadczących bardzo małą ilość usług, konieczne jest podejmowanie działań restrukturyzacyjnych, mających na celu obniżenie kosztów. Jednym z takich działań są przekształcenia (a nie likwidacje) nierentownych urzędów pocztowych i filii w mniej kosztochłonne formy organizacyjne.
Na terenie powiatu oświęcimskiego w okresie od 1 października 2009 r. do 20 sierpnia 2010 r. nie zlikwidowano żadnej placówki pocztowej. Dokonano jedynie przekształcenia:
- Urzędu Pocztowego Nowa Wieś w Filię Urzędu Pocztowego Kęty w miejscowości Nowa Wieś - realizacja: 1 luty 2010 r.,
- Urzędu Pocztowego Jawiszowice w Filię Urzędu Pocztowego Brzeszcze w miejscowości Jawiszowice - realizacja: 31 lipiec 2010 r.
Przeprowadzona analiza funkcjonowania pozostałych placówek pocztowych wykazała, iż z usług niektórych placówek korzysta bardzo mało klientów. Brak zainteresowania klientów usługami oferowanymi przez placówki pocztowe powoduje, iż niezbędne jest wprowadzenie zmian organizacyjnych, które znacząco obniżą koszty funkcjonowania tych placówek.
W związku z tym planowane jest przekształcenie niżej wymienionych placówek pocztowych w agencje pocztowe:
- Filia Urzędu Pocztowego Oświęcim 1 w miejscowości Grojec,
- Filia Urzędu Pocztowego Brzeszcze w miejscowości Przecieszyn,
- Filia Urzędu Pocztowego Kęty w miejscowości Bulowice,
- Urząd Pocztowy Polanka Wielka,
- Filia Urzędu Pocztowego Chełmek w miejscowości Bobrek,
- Filia Urzędu Pocztowego Oświęcim 1 w miejscowości Włosienica.
Zmiany zostaną przeprowadzone w latach 2010-2011.
Ponadto w celu ograniczenia kosztów transportu pocztowego nastąpi centralizacja służby doręczeń z Urzędu Pocztowego Polanka Wielka do UP Osiek.
Wskazane działania restrukturyzacyjne nie powodują ograniczeń w zakresie dostępności do powszechnych usług pocztowych. Zarówno filie, jak i agencje pocztowe świadczą pełen zakres usług powszechnych.
Nadmieniam, iż Poczta Polska SA umożliwia nadawanie listów zwykłych i poleconych, dokonywanie wpłat, nadawanie przekazów, zakup znaczków pocztowych oraz prasy za pośrednictwem listonosza obsługującego rejon doręczeń.
Odnosząc się do zarzutu likwidacji placówki w Harmężach, dostałem od Poczty Polskiej wyjaśnienia, że w tej miejscowości nigdy nie funkcjonowała placówka pocztowa.
Kto zastąpi Pocztę Polską w zakresie obsługi ludności, np. w przekazywaniu listów czy przekazów pieniężnych?
Poczta Polska SA zapewnia doręczanie przesyłek i wypłatę kwot przekazów na terenie całego kraju. Przeniesienie listonoszy do innego urzędu pocztowego nie ma wpływu na terminowość realizacji usług.
Czy Poczta Polska, zamiast likwidować swoje placówki, nie powinna podjąć innych działań zmniejszających koszty?
Sukcesywnie pogarszające się wyniki ekonomiczne placówek, szczególnie na terenach wiejskich, powodują, iż konieczne jest podjęcie działań w celu ograniczenia kosztów działalności, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości dostępu do powszechnych usług pocztowych. W związku z tym Poczta Polska SA w celu obniżenia kosztów działalności od wielu lat prowadzi szereg działań, takich jak:
- przekształcanie własnych placówek pocztowych w tańsze formy organizacyjne, np. agencje pocztowe,
- organizowanie placówek w formie stacjonarnego punktu obsługi klienta (SPOK) lub ruchomego punktu obsługi klienta (RPOK),
- dostosowanie godzin pracy placówek pocztowych do zapotrzebowania na usługi,
- wprowadzanie dodatkowych usług oraz sprzedaż wybranych towarów,
- optymalizowanie procesów technologicznych,
- centralizację służby doręczeń.
Przekazując powyższe informacje, zapewniam, że Poczta Polska SA dokłada wszelkich starań, aby poziom świadczonych usług był zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a zarazem dostosowany do zapotrzebowania na usługi pocztowe.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Maciej Jankowski
Warszawa, dnia 27 sierpnia 2010 r.