VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie modernizacji linii kolejowej Jasło - Rzeszów

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 7025

w sprawie modernizacji linii kolejowej Jasło - Rzeszów

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną w załączeniu pisma nr SPS-023-7025/08 z dnia 18 grudnia 2008 r. interpelację posłów Zbigniewa Chmielowca i Kazimierza Moskala w sprawie modernizacji linii kolejowej Jasło - Rzeszów, odnosząc się do zawartych w interpelacji pytań uprzejmie informuję, że stan infrastruktury kolejowej, jak i sytuacja transportu kolejowego wymusza skoncentrowanie wysiłku modernizacji na liniach kolejowych będących międzynarodowymi tranzytowymi ciągami transportowymi wchodzącymi w skład ustanowionej przez UE transeuropejskiej sieci transportowej oraz liniach objętych umowami AGC (umowa europejska o głównych liniach kolejowych - podpisana w Genewie 31 maja 1985 r.) i AGTC (umowa europejska o ważnych liniach kolejowych transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących - podpisana w Genewie l lutego 1991 r.).

   Strategiczne plany inwestycyjne Polskich Linii Kolejowych SA, jako zarządcy infrastruktury, ściśle związane są z Programem Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ oraz wielkością środków UE przeznaczanych na transport kolejowy.

   Ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje na liniach kolejowych o znaczeniu państwowym.

   Inwestycje obejmujące pozostałe linie kolejowe w rozumieniu art. 6 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, do których zalicza się linia kolejowa nr 106 Rzeszów - Jasło, zgodnie z art. 38 ust. 5 ww. ustawy finansowane są przez zarządcę infrastruktury, ale mogą być też dofinansowywane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz innych źródeł.

   Dostępne środki budżetowe przeznaczane na finansowanie inwestycji kolejowych o państwowym znaczeniu zapewniają jedynie współfinansowanie inwestycji realizowanych z funduszy UE, co uniemożliwia zaspokojenie wszystkich niezbędnych potrzeb w zakresie modernizacji, remontów i utrzymania pozostałych linii kolejowych.

   W kontekście powyższego nie jest możliwe finansowanie modernizacji przedmiotowej linii kolejowej ze środków budżetu państwa w roku 2009, jak również środków zarządcy infrastruktury.

   Zakres wykonywanych przez zarządcę infrastruktury prac remontowo-utrzymaniowych z uwagi na dysponowaną wielkość środków finansowych ogranicza się do zachowania bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów.

   W roku 2008 na linii Rzeszów - Jasło na prace nawierzchniowe, na obiektach inżynieryjnych i remonty budynków zarządca infrastruktury przeznaczył łącznie kwotę 631,1 tys. zł. Natomiast ewentualny koszt likwidacji występujących aktualnie na tej linii ograniczeń prędkości wymaga nakładów finansowych w kwocie około 12 000 tys. zł.

   W kontekście przedstawionych faktów pomocne w rozwiązaniu zaistniałej sytuacji jest umieszczenie modernizacji przedmiotowej linii w regionalnym programie operacyjnym, co pozwoli na dofinansowanie realizacji prac modernizacyjnych.

   W wyniku negocjacji zarządcy infrastruktury kolejowej z samorządem województwa podkarpackiego została zapewniona kwota dofinansowania projektów dotyczących rewitalizacji i modernizacji regionalnych linii kolejowych, w ramach trybu konkursowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego, w wysokości 48, 6 mln euro.

   Zarząd spółki PKP Polskich Linii Kolejowych SA przeznaczył własne środki finansowe w wysokości 2440 tys. zł na wykonanie studium wykonalności dla modernizacji linii regionalnych województwa podkarpackiego, w tym linii Rzeszów - Jasło.

   W ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013 planowana jest modernizacja odcinków linii nr 106 Czudec - Dobrzechów i Frysztak - Jasło Towarowe. Wartość zadania została wstępnie oszacowana na kwotę około 100 000 tys. zł. Bardziej dokładny szacunek kosztów zostanie przeprowadzony w ramach zleconego studium wykonalności. W sierpniu 2008 r. podpisana została umowa z wykonawcą na opracowanie studium wykonalności dla zadania ˝Modernizacja kolejowych linii nr 106 Rzeszów - Jasło i nr 108 Stróże - Krościenko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013˝ na kwotę 1 816 580 zł. Wykonanie prac modernizacyjnych przewiduje się w latach 2010-2012.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Juliusz Engelhardt

   Warszawa, dnia 8 stycznia 2009 r.