VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie dofinansowania XIV Sesji Konferencji Stron Ramowych Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 880

w sprawie dofinansowania XIV Sesji Konferencji Stron Ramowych Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia prezesa RM na interpelację pana posła Jacka Tomczaka (pismo nr SPS-023-880/08 z dnia 7 lutego 2008 r.) w sprawie dofinansowania XIV Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, przekazuję poniższe informacje:

   Zgodnie z decyzją podjętą na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. minister środowiska w imieniu rządu przekazał w grudniu 2006 r. sekretarzowi wykonawczemu Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oficjalne zgłoszenie kandydatury Rzeczypospolitej Polskiej jako gospodarza 14. Sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji NZ w sprawie zmian klimatu wraz z 4. Sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto (COP14/CMP4) oraz spotkaniami organów pomocniczych, które odbędą się w dniach od 1 do 12 grudnia 2008 r.

   W trakcie 13. Sesji Konferencji Stron Konwencji oraz 3. Spotkania Stron Protokołu z Kioto w dniu 14 grudnia 2007 r. konferencja przyjęła decyzję akceptującą ofertę Polski na organizację 14. Sesji Konferencji Stron, 4. Spotkania Stron Protokołu z Kioto oraz 29. sesji organów pomocniczych w dniach 1-12 grudnia 2008 r. w Poznaniu (w maju 2007 r. biuro konferencji przyjęło propozycję Sekretariatu Konwencji, na podstawie raportu z misji technicznej, wyboru miejsca konferencji w Poznaniu, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich).

   W dniu 2 listopada ub.r. minister środowiska skierował do Rady Ministrów wniosek o wyrażenie zgody na podpisanie umowy pomiędzy rządem RP a Sekretariatem Konwencji w sprawie organizacji 14. Sesji Konferencji Stron wraz z 4. Spotkaniem Stron Protokołu z Kioto oraz 29. sesji organów pomocniczych. Rada Ministrów w dniu 13 listopada 2007 r. w drodze uchwały wyraziła zgodę na związanie RP umową poprzez jej podpisanie.

   W dniu 17 stycznia 2008 r. w imieniu rządu RP umowę podpisał pan Maciej Nowicki, minister środowiska.

   Rola gospodarza Sesji Konferencji Stron Konwencji wraz ze spotkaniem Stron Protokołu z Kioto oraz sesji organów pomocniczych wiąże się z koniecznością realizacji wszelkich przygotowań pod względem organizacyjnym i technicznym, w tym poniesienia niezbędnych nakładów finansowych. Do obowiązków kraju gospodarza należy m.in.:

   - zapewnienie pomieszczeń konferencyjnych wraz z wyposażeniem zarówno na obrady plenarne, jak też na posiedzenia grup roboczych, grup konsultacyjnych, pomieszczeń biurowych dla Sekretariatu Konwencji, sal na spotkania towarzyszące, wystawy, centrum medialne, spotkania przedsesyjne odbywające się na 2-3 dni przed oficjalnym rozpoczęciem konferencji - łącznie ponad 35 000 m2 powierzchni;

   - zapewnienie wszelkich mediów w miejscu obrad (telefony, Internet, stanowiska komputerowe itd.), w tym zapewnienie kompleksowej obsługi dla przedstawicieli mediów oraz umożliwienie transmisji radiowych i telewizyjnych z obrad plenarnych z wykorzystaniem łączy naziemnych i satelitarnych;

   - zapewnienie niezbędnej infrastruktury informatycznej według specyfikacji określonej przez Sekretariat Konwencji;

   - obsługa protokolarna uczestników na szczeblu ministrów, szefów delegacji i szefów organizacji międzynarodowych i międzyrządowych;

   - zapewnienie kompleksowej obsługi uczestników konferencji, w tym rezerwacji noclegów, organizacji dojazdów z miejsc zakwaterowania na miejsce obrad, zagwarantowanie świadczenia usług bankowych, pocztowych, kurierskich, gastronomicznych; wynajmu pomieszczeń, samochodów, telefonów komórkowych, sprzętu informatycznego i multimedialnego na terenie obrad;

   - zapewnienie dogodnego dojazdu z miejsc zakwaterowania do miejsca obrad, w tym komunikacją miejską oraz komunikacją dedykowaną (na wyłączny użytek uczestników konferencji);

   - organizacja obsługi medialnej i działań informacyjno-promocyjnych mających zapewnić jak najszerszy odbiór społeczny konferencji w kraju i za granicą,

   - organizacja okolicznościowego przyjęcia dla wszystkich uczestników (wydawanego przez prezydenta COP14) oraz lunchów/kolacji dla ministrów i szefów delegacji w trakcie segmentu wysokiego szczebla;

   - zapewnienie współpracy z władzami lokalnymi, w tym udział w organizacji wydarzeń kulturalnych i społecznych towarzyszących konferencji;

   - zapewnienie w pełni dyspozycyjnego personelu technicznego i pomocniczego przy obsłudze konferencji, ochrona miejsca obrad i uczestników przez odpowiednie służby, w tym z wykorzystaniem urządzeń do kontroli bagażu i bramek detektorowych wg wymagań Sekretariatu Konwencji;

   - pokrycie wszelkich kosztów związanych z uczestnictwem przedstawicieli Sekretariatu Konwencji w trakcie wydarzenia (ok. 150 osób) oraz służb ochrony ONZ i innego personelu (ok. 150 osób), w tym zapewnienie niezbędnego sprzętu komunikacyjnego i informatycznego.

   Uwzględniając skalę Konferencji Stron (w minionych latach łączna liczba zarejestrowanych uczestników poszczególnych sesji dochodziła nawet do 12 tys., w tym niemal 200 delegacji z państw stron i sygnatariuszy, w których uczestniczą ministrowie oraz wysokiej rangi przedstawiciele rządów, a także reprezentanci wielkiego biznesu, organizacje pozarządowe, kilkuset akredytowanych dziennikarzy, kilkadziesiąt stacji telewizyjnych), będzie to zadanie niezwykle ambitne pod względem organizacyjno-logistycznym, wymagające niezbędnych środków finansowych.

   Celem zapewnienia koordynacji przygotowań logistycznych do konferencji w Ministerstwie Środowiska powołano zespół ds. organizacji COP14. Ogólną koordynację przygotowań logistycznych sprawuje Ministerstwo Środowiska jako główny organizator. Działania obejmują również kompetencje innych resortów, dlatego w dniu 1 lutego 2008 r. w Ministerstwie Środowiska odbyło się spotkanie międzyresortowe z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Finansów. W wyniku uzgodnień z zainteresowanymi resortami Ministerstwo Środowiska przygotowało propozycję podziału zadań pomiędzy resortami w ramach przygotowań do organizacji konferencji:

   - reprezentacja rządu RP i stała współpraca z Sekretariatem Konwencji w kwestii koordynacji wszystkich działań wymienionych w umowie dotyczącej organizacji konferencji - Ministerstwo Środowiska,

   - pomieszczenia, wyposażenie, infrastruktura informatyczna i medialna, usługi dla uczestników, obsługa medialna - Ministerstwo Środowiska,

   - bezpieczeństwo, VIP - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji,

   - sprawy konsularne, protokół dyplomatyczny - Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Informacja o procedurze wizowej zostanie umieszczona na planowanej stronie konferencji. W Departamencie Konsularnym i Polonii MSZ zostanie wyznaczona osoba łącznikowa ds. wiz i pozwoleń na wjazd do Polski. Podjęte zostaną ustalenia ze Strażą Graniczną, aby w przypadku gdy wiza wcześniej nie będzie mogła zostać wydana danej osobie z winy Polski, istniała możliwość jej wydania przez Straż Graniczną na lotnisku. W czasie najbliższych konsultacji z Sekretariatem Konwencji przewiduje się przedyskutowanie i uzgodnienie metody identyfikowania osób ubiegających się o wizę w związku z udziałem w konferencji, co powinno zapobiec napływowi do Polski nielegalnych imigrantów pod pretekstem konferencji,

   - ułatwienia transferów i odprawy na lotniskach - Ministerstwo Infrastruktury,

   - promocja polskiej kultury w trakcie konferencji - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

   - zabezpieczenie medyczne - Ministerstwo Zdrowia.

   Na podstawie pisemnych stanowisk poszczególnych resortów odnośnie zaproponowanego podziału zadań Ministerstwo Środowiska oszacowało łączny koszt organizacji konferencji na 60 mln zł. Na podstawie dokonanego podziału zadań i wyceny kosztów ich realizacji minister środowiska w najbliższym czasie wystąpi o środki finansowe na organizację konferencji z rezerwy ogólnej budżetu państwa na rok 2008. Należy przypomnieć, że pomimo oficjalnego zgłoszenia kandydatury Polski jako gospodarza konferencji w grudniu 2006 r., pozytywnej opinii kandydatury Polski wydanej przez biuro konferencji stron w maju 2007 r. środki finansowe na organizację konferencji nie zostały zapewnione w projekcie budżetu państwa na rok 2008, skierowanym do Sejmu we wrześniu ub.r. przez poprzedni rząd, co postawiło w wyjątkowo trudnej sytuacji rząd obecny. Obecnie jedynym możliwym źródłem środków finansowych na ten cel może być rezerwa ogólna budżetu państwa.

   Ministerstwo Środowiska podjęło ścisłą współpracę również z władzami miasta Poznania, m.in. w zakresie udostępnienia transportu miejskiego uczestnikom konferencji, rezerwacji miejsc noclegowych, wydarzeń towarzyszących konferencji o charakterze kulturalnym oraz kwestii bezpieczeństwa. Władze miasta powołały miejski zespół ds. organizacji COP14 oraz opracowały i przyjęły program wydarzeń na rok 2008, nawiązujących do zmian klimatycznych i ochrony środowiska pod hasłem: ˝2008 - Rok Środowiska i Klimatu˝. Podsumowanie tych wydarzeń zostanie zaprezentowane podczas konferencji. Uzgodniono także, że znak graficzny (logo) Roku Środowiska i Klimatu będzie również znakiem COP14.

   Środki z ogólnej rezerwy budżetowej, o które będzie wnioskować minister środowiska, będą wystarczające jedynie na pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z organizacją, w tym na przygotowanie przez Międzynarodowe Targi Poznańskie pomieszczeń, niezbędnej infrastruktury, wyposażenia, usług dla uczestników i kosztów pobytu przedstawicieli Sekretariatu Konwencji. Zobowiązania z tego tytułu są określone w umowie pomiędzy rządem RP i sekretariatem, podpisanej w dniu 17 stycznia br.

   Z powyższych względów nie przewiduje się dofinansowania ze środków budżetowych dodatkowych działań podejmowanych bezpośrednio przez władze Poznania. Należy jednak podkreślić, że w wyniku organizacji konferencji w Poznaniu do budżetu władz lokalnych napłyną dodatkowe środki z tytułu podatków i opłat lokalnych (dochody podmiotów z zakwaterowania uczestników, świadczenia różnego rodzaju usług itp.), a miasto otrzymuje możliwość wykorzystania tego wydarzenia do swojej promocji wśród delegacji z praktycznie wszystkich krajów świata.

   Łączę wyrazy szacunku

   Sekretarz stanu

   Jan Borkowski

   Warszawa, dnia 29 lutego 2008 r.