VI kadencja
Zapytanie nr 10233
do ministra sprawiedliwości
w sprawie ochrony prawnej przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi osób poszkodowanych przez deweloperów, na przykładzie mieszkańców budynków przy ul. Wierzbowej w Krakowie
Stan faktyczny: Jak wynika z dokumentacji procesowej i informacji Stowarzyszenia Poszkodowanych przez Deweloperów ˝Wierzbowa˝ w Krakowie, około 180 mieszkańcom lokali wykupionych od dewelopera, Firmy Inwestycyjnej Leopard SA, grozi utrata mieszkań i środków finansowych zainwestowanych w ich nabycie zgodnie z indywidualnymi aktami notarialnymi podpisanymi w 2006 r.
Nie przekazując lokatorom własności lokali, deweloper zaciągnął u prywatnego inwestora - Manchester Securities Corporation z siedzibą w Nowym Jorku - wielomilionową pożyczkę pod zastaw mieszkań. Po ogłoszeniu upadłości dewelopera w maju 2009 r. firma ta zażądała wysokich dopłat od lokatorów pod groźbą utraty mieszkań i wpłaconych za nie pieniędzy. W sprzeciwie na to mieszkańcy reprezentowani przez założone przez nich stowarzyszenie wystąpili na drogę sądową. W czerwcu 2010 r. Sąd Okręgowy w Krakowie przyznał im rację i uznał obciążenie hipoteczne nieruchomości wraz z lokalami mieszkalnymi, wynikające z umowy między deweloperem a funduszem Manchester, za niezgodne z zasadami współżycia społecznego, krzywdzące konsumentów i w konsekwencji nieważne. Jednak w lutym 2011 r. Sąd Apelacyjny zmienił wyrok SO na niekorzyść mieszkańców.
W efekcie syndyk ustanowiony w postępowaniu upadłościowym F.I. Leopard SA zamierza sprzedać użytkowane już mieszkania, a puste lokale - choć zapłacone przez nabywców - pozostają dla nich niedostępne i strzeżone przez agencję ochrony. W ten sposób klientom krakowskiego dewelopera grozi przepadek lokali oraz zapłaconych za nie pieniędzy.
Pokrzywdzeni zwracają uwagę, iż organ państwa, jakim jest Sąd Apelacyjny, ograniczył się w uzasadnieniu postanowienia do stwierdzenia, że nie zostały ustanowione regulacje prawne stosunków między stronami umowy deweloperskiej, zapewniające ochronę praw nabywców mieszkań - co potwierdza także orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2 sierpnia 2010 r., sygn. 53/10, stwierdzające potrzebę usunięcia luki prawnej.
Tymczasem podobnych przypadków konfliktów mieszkańców z nieuczciwymi deweloperami jest w skali kraju o wiele więcej.
Pytania:
1. Jakie środki prawne w powyższej sprawie mają zastosowanie w celu zapewnienia realizacji zapisu art. 76 konstytucji o ochronie przez władze publiczne przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi?
2. Czy przewidywane są zmiany prawne w tej sprawie?
Z wyrazami szacunku
Poseł Tadeusz Arkit
Warszawa, dnia 29 czerwca 2011 r.