VI kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 15288
w sprawie prywatyzacji siedmiu przedsiębiorstw komunikacji samochodowej na Mazowszu
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację poselską posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pana Marka Opioły (znak SPS-023-15288/10 z dnia 25 marca 2010 r.) dotyczącą procesu prywatyzacji 7 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej z terenu województwa mazowieckiego, tj.: PKS w Ciechanowie SA, PKS w Gostyninie sp. z o.o., PKS w Mińsku Mazowieckim SA, PKS w Mławie SA, PKS w Ostrołęce SA, PKS w Płocku SA oraz PKS w Przasnyszu SA, niniejszym przekazuję następujące informacje w przedmiotowej sprawie.
W dniu 11 lutego 2010 r. została podjęta decyzja o dopuszczeniu następujących potencjalnych inwestorów:
1) Souter Holdings Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (poprzednia nazwa Marmstrom sp. z o.o.),
2) Mobilis sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
- do negocjacji w sprawie nabycia akcji następujących mazowieckich PKS-ów: PKS w Ciechanowie SA, PKS w Mińsku Mazowieckim SA, PKS w Mławie SA, PKS w Ostrołęce SA, PKS w Płocku SA oraz PKS w Przasnyszu SA
oraz
1) Souter Holdings Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
2) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi,
3) Mobilis sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
4) PKS w Grodzisku Mazowieckim sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim
- do negocjacji w sprawie nabycia udziałów PKS w Gostyninie sp. z o.o.
Wybór podmiotów, które zostały dopuszczone do dalszego etapu procesu prywatyzacji ww. spółek, został dokonany po przeprowadzeniu przez Ministerstwo Skarbu Państwa starannej analizy złożonych przez potencjalnych inwestorów ofert wstępnych. Podmioty dopuszczone do dalszego etapu procesu prywatyzacji spełniły wszystkie wymagane procedurą kryteria. Dwa z nich, tj. Mobilis sp. z o.o. oraz Souter Holdings Poland sp. z o.o. zaoferowały nabycie akcji/udziałów 7 PKS mazowieckich, tj. wszystkich spółek, których dotyczyło zaproszenie do negocjacji ministra skarbu państwa opublikowane w dniu 3 grudnia 2009 r.
Wyżej wskazani potencjalni inwestorzy uzyskali prawo zbadania dokumentów spółek i ich przedsiębiorstw oraz przedstawienia w terminie wyznaczonym przez ministra skarbu państwa wiążących propozycji warunków umów nabycia akcji/udziałów spółek, które stanowić będą podstawę negocjacji. Termin złożenia tzw. ofert wiążących wyznaczony został na dzień 7 maja br.
Jednocześnie wskazuję, iż nieprowadzenie przez potencjalnych inwestorów działalności w zakresie usług transportowych nie przesądza o kontynuowaniu lub zaprzestaniu działalności statutowej PKS mazowieckich po ich prywatyzacji.
Ponadto informuję, iż 100-procentowy udział w kapitale zakładowym Souter Holdings Poland sp. z o.o. nabyła osoba fizyczna, obywatel Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Spółka została nabyta przez B. S. w celu identyfikacji możliwości inwestycyjnych w Polsce i uczestnictwa w nich. B. S. będący jedynym wspólnikiem potencjalnego inwestora jest współzałożycielem, akcjonariuszem i dyrektorem generalnym koncernu Stagecoach Group plc. Z informacji posiadanych przez MSP wynika, iż dysponuje on znajomością branży transportowej i wiedzą na temat prywatyzacji w tym sektorze. Stagecoach jest wiodącą międzynarodową grupą działającą w sektorze transportu publicznego, która realizuje przewozy autobusowe, kolejowe i tramwajowe na terenie Zjednoczonego Królestwa (przedsiębiorstwo dysponuje ok. 7000 autobusów) oraz w Stanach Zjednoczonych Ameryki (z taborem liczącym ok. 2800 autobusów). Spółka jest notowana na londyńskiej giełdzie.
Drugi potencjalny inwestor Mobilis sp. z o.o. przez cały czas swojego istnienia prowadzi działalność w zakresie przewozu autobusowego osób. Podmiot dominujący wobec Mobilis sp. z o.o. - Egged Holding Ltd. należy do grupy Egged, która jest jedną z największych światowych firm prowadzących publiczny transport osób.
Ponadto wskazuję, iż minister skarbu państwa prowadzi proces prywatyzacji 7 PKS mazowieckich w trybie prywatyzacji pośredniej. W związku z powyższym cytowany przez pana posła art. 48 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) odnoszący się do prywatyzacji bezpośredniej nie ma zastosowania przy prowadzeniu procesu prywatyzacji ww. spółek.
Negocjowanie pakietów socjalnych stanowi element bezpośredniego udziału partnerów społecznych w procesie prywatyzacji, a możliwość przeprowadzenia przez reprezentantów pracowników spółek negocjacji dotyczących zawarcia pakietu socjalnego co do zasady stwarzana jest po parafowaniu umowy pomiędzy MSP i inwestorem. W świetle powyższego w przypadku uzgodnienia parametrów umów prywatyzacyjnych przedstawiciele pracowników objętych procesem prywatyzacji przedsiębiorstw komunikacji samochodowej z terenu województwa mazowieckiego będą mogli przystąpić do bezpośrednich negocjacji w sprawie podpisania pakietów socjalnych, tj. zobowiązań dotyczących ochrony interesów pracowników z potencjalnym inwestorem.
Pragnę zapewnić, iż prowadząc procesy prywatyzacji, strona sprzedająca stara się zagwarantować należyte zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa oraz prywatyzowanych spółek, jak również zapewnić kontynuację działalności statutowej spółek.
Mam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje dotyczące procesu prywatyzacji PKS z terenu województwa mazowieckiego uzna Pan Marszałek za wystarczające.
Minister
Aleksander Grad
Warszawa, dnia 15 kwietnia 2010 r.