VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie dofinansowania budowy dróg lokalnych

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 24194

w sprawie dofinansowania budowy dróg lokalnych

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 29 sierpnia 2011 r. (sygn. SPS-023-24194/11) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Jacka Boguckiego w sprawie dofinansowania budowy dróg lokalnych, przekazanego według właściwości przez ministra infrastruktury, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Instrumentem pomocy rządu dla jednostek samorządu terytorialnego w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem i modernizacją lokalnej infrastruktury drogowej jest program wieloletni pn. ˝Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011˝, ustanowiony uchwałą nr 233/2008 Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. Program ten służy wzmocnieniu zdolności inwestycyjnej samorządu lokalnego w obszarze drogownictwa poprzez wsparcie realizowanych w tym zakresie zadań gmin i powiatów środkami dotacji celowej z budżetu państwa. Dzięki rządowemu wsparciu w dwóch rocznych edycjach programu wieloletniego jednostki samorządu terytorialnego zrealizowały ponad 2,2 tys. lokalnych inwestycji na drogach gminnych i powiatowych. Zadaniami dofinansowanymi w ramach programu objętych zostało łącznie ok. 5,6 tys. km dróg lokalnych, w tym ok. 2,4 tys. km dróg gminnych i ok. 3,2 tys. km dróg powiatowych. W trwającej ostatniej edycji rocznej obowiązującego programu wieloletniego podejmowana jest realizacja projektów inwestycyjnych i remontowych, których istotna część służyć będzie odbudowie i modernizacji dróg zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku ubiegłorocznej powodzi.

   Przy założeniu utrzymania w 2011 r. poziomu wykonania zadań inwestycyjnych i remontowych osiągniętego w latach poprzednich ostatecznym efektem funkcjonowania ęNarodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011˝ może być realizacja inwestycji lokalnych obejmujących łącznie ok. 8 tys. km dróg samorządowych, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju gmin i powiatów oraz poprawy warunków i jakości życia ich mieszkańców. Rozmiar lokalnych inwestycji drogowych, realizowanych dzięki wsparciu środkami budżetu państwa, stanowi potwierdzenie znaczenia ˝Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011˝ jako skutecznej formy współdziałania rządu i samorządu terytorialnego na rzecz zaspokojenia zbiorowych potrzeb obywateli w sferze infrastruktury komunikacyjnej. Efekty wdrożenia programu wieloletniego wskazują na korzyści płynące z połączenia wysiłków wspólnot samorządowych oraz administracji rządowej, podejmowanych w tak ważnym dla społeczności lokalnych obszarze drogownictwa.

   Wymierne rezultaty wykonania ˝Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011˝ w kolejnych latach jego realizacji oraz ich udział w zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnych w zakresie dostępu do funkcjonalnej infrastruktury drogowej przemawiają za zasadnością kontynuacji wdrożonych w tym obszarze działań prorozwojowych po 2011 r. W tym celu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji podjęte zostały prace nad przygotowaniem projektów dokumentów niezbędnych do wdrożenia nowego programu rządowego, który stanowiłby kontynuację dotychczasowego programu wieloletniego. Efektem tych prac jest uchwała Rady Ministrów z dnia 6 września 2011 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. ˝Narodowy program przebudowy dróg lokalnych˝, etap II: Bezpieczeństwo - dostępność - rozwój, którego tekst został zamieszczony m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

   Finansowanie nowego programu wieloletniego, przewidującego wydatkowanie środków budżetu państwa na kontynuację wsparcia modernizacji i rozbudowy sieci dróg lokalnych, musi mieścić się w ramach planu wydatków budżetu państwa, jaki stanowi coroczna ustawa budżetowa. Dopóki ustawa budżetowa nie zostanie uchwalona, dokumentem wiążącym w zakresie planowania wydatków budżetowych przez organy administracji rządowej jest projekt tej ustawy. Projekt ustawy budżetowej na rok 2012, przekazany Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych, przewiduje przeznaczenie na wsparcie inwestycji budowlanych na drogach lokalnych środków z rezerwy celowej budżetu państwa w kwocie 200 mln zł (część 83, dział 758, rozdział 75818, poz. 71).

   Projektowany nowy program wieloletni musi uwzględniać przeznaczoną na jego realizację kwotę wydatków budżetu państwa zapisaną w projekcie ustawy budżetowej na rok 2012. W pozostałym zakresie o szczegółowych rozwiązaniach nowego programu wieloletniego przesądziła Rada Ministrów po przeprowadzeniu wielostronnych konsultacji i uzgodnień z udziałem organizacji i jednostek samorządu terytorialnego, w tym również na forum Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, i postanowiła w ww. uchwale, że wydatki budżetu państwa na realizację programu w latach 2012-2015 wyniosą łącznie 3 200 000 000 zł.

   Wdrożenie nowego programu wieloletniego, stanowiącego kontynuację ˝Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011˝, oznaczać będzie przedłużenie funkcjonowania rozwiązań polegających na dofinansowaniu z budżetu państwa zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego związanych z modernizacją i rozbudową infrastruktury drogowej. Planowane przez rząd wymierne wsparcie finansowe pozwoli na podjęcie znacznie większej liczby inwestycji infrastrukturalnych aniżeli te, które mogłyby zostać zrealizowane w ramach środków własnych gmin i powiatów. Przewidziane w projekcie ustawy budżetowej dotacje celowe powiększą sumę nakładów samorządowych na inwestycje drogowe, a tym samym wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie drogownictwa, przeciwdziałając zarazem spadkowi poziomu zatrudnienia w tym sektorze gospodarki.

   Jednocześnie z informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że jednym z dodatkowych źródeł dofinansowania dla dróg samorządowych jest rezerwa subwencji ogólnej tworzona w budżecie państwa na mocy art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem środki z powyższej rezerwy przeznacza się na dofinansowanie:

   - inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,

   - utrzymanie rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu - w kwocie nie mniejszej niż w roku bazowym,

   - remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.

   Zgodnie z art. 26 ust. 3 ww. ustawy omawianą rezerwą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

   Obecnie trwają prace przygotowawcze nad wypracowaniem kryteriów do podziału rezerwy subwencji ogólnej w 2012 r., w ramach których proponuje się skierowanie środków na poprawę skomunikowania węzłów na autostradach i drogach ekspresowych z istniejącą siecią dróg publicznych zarządzanych przez samorządy. Po uzgodnieniu i przyjęciu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego ostatecznych kryteriów służących do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej wszystkie samorządy będą poinformowane o takiej możliwości i o terminie składania wniosków.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Włodzimierz Karpiński

   Warszawa, dnia 28 września 2011 r.