VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 9970
w sprawie subwencji oświatowej dla gm. Rzepiennik Strzyżowski w woj. małopolskim
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytania pana posła Józefa Rojka (SPS-024-9954-10003/11), dotyczące kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa małopolskiego, uprzejmie informuję:
Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) przez jednostki samorządu terytorialnego szkół i placówek oświatowych finansowane są z dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z dochodów samorządów terytorialnych jest część oświatowa subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Kwotę przeznaczoną na część oświatową subwencji ogólnej dla wszystkich gmin, powiatów i województw samorządowych ustala się w wysokości łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, nie mniejszej niż przyjęta w ustawie budżetowej w roku bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych zadań oświatowych (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Część oświatową subwencji ogólnej - po odliczeniu rezerwy ustawowej 0,6% (art. 28 ust. 2) - dzieli się między jednostki samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 5) według zasad określanych corocznie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (art. 28 ust. 6). Subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok budżetowy i przekazywana do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa.
Zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.), określona w ustawie budżetowej na rok 2011 część oświatowa subwencji ogólnej - po odliczeniu 0,6% rezerwy - podzielona została między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, w tym miasta na prawach powiatu i samorządy województw).
Podział kwoty 36 703 278 470 zł na poszczególne szczeble samorządu kształtuje się następująco:
Szczebel samorządu
terytorialnegoKwota części oświatowej
subwencji ogólnej (w zł)Gminy 21 847 806 256 Powiaty 14 119 584 037 Samorządy województw 735 888 177 Ogółem 36 703 278 470 Z podziału kwoty części oświatowej subwencji ogólnej planowanej na 2011 r. - 36 924 829 000 zł - wyłączona została ustawowa rezerwa 0,6% w wysokości 221 548 974 zł, która została powiększona o kwotę 1556 zł wynikającą z zaokrąglenia kwot skalkulowanych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej na 2011 r. wynosi łącznie 221 550 630 zł.
Kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2011 r. dla poszczególnych gmin, powiatów i samorządów województw naliczone zostały zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011 (Dz. U. Nr 249, poz. 1659).
Zakres zadań oświatowych realizowanych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia subwencji na 2011 r., określony został na podstawie danych o liczbie:
a) uczniów (wychowanków) w roku szkolnym 2010/2011, wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września 2010 r. i dzień 10 października 2010 r.), zweryfikowanych przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki oświatowe;
b) etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, wykazanych w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września 2010 r. i dzień 10 października 2010 r.), zweryfikowanych przez organy prowadzące (dotujące) szkoły i placówki oświatowe.
W kwocie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2011 uwzględniono skutki przechodzące podwyżki wynagrodzeń nauczycieli z roku ubiegłego oraz awansu zawodowego nauczycieli i planowanego w roku bieżącym wzrostu średnich wynagrodzeń nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). W art. 13 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r. określone zostały dwie kwoty bazowe dla nauczycieli, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 2446,82 zł i od dnia 1 września 2011 r. w wysokości 2618,10 zł.
Należy też zaznaczyć, że liczba uczniów w roku szkolnym 2010/2011 w porównaniu do roku szkolnego 1999/2000 uległa zmniejszeniu o 1996 tys. uczniów (tj. o 26,7%) i wynosi 5481 tys. uczniów. Zaś ogólna kwota części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2011 w porównaniu do roku 2000 została zwiększona o 17 557 466 tys. zł (tj. o 90,7%) i wynosi 36 924829 tys. zł. Znacznie zwiększył się też w roku 2011 w porównaniu do roku 2000 finansowy standard A, bo o 2784,04 zł (tj. o 144,0%), i wynosi 4717,01 zł.
Szczegółowe dane dotyczące kwot części oświatowej subwencji ogólnej skalkulowanych na 2011 r. dla jednostek samorządu terytorialnego, wymienionych w zapytaniach pana posła Józefa Rojka przedstawia załącznik nr 1*).
Zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, o których mowa w ust. 2 tej ustawy, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Powtórzeniem tych przepisów jest regulacja zawarta w art. 30 ust. 8 ustawy Karta Nauczyciela. Zgodnie z tym przepisem środki niezbędne na średnie wynagrodzenie nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela, wraz z wydatkami pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 53 ust. 1 tej ustawy, oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego, o których mowa w art. 70a ust.1 Karty Nauczyciela, zagwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dochodami samorządów terytorialnych, w myśl art. 167 ust. 2 Konstytucji RP, są:
- dochody własne,
- subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji),
- dotacje celowe z budżetu państwa.
W świetle obowiązujących przepisów jedynym punktem odniesienia w zakresie bilansowania środków na zadania własne (w tym zadania oświatowe) mogą być łączne dochody danego samorządu terytorialnego, a nie tylko część oświatowa subwencji ogólnej, która jest jedynie jednym ze źródeł dochodów.
Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2011 dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego mogą zostać zwiększone ze środków 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na zadania określone w ˝Kryteriach podziału 0,6% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2011˝. ˝Kryteria (...)˝ zostały przekazane jednostkom samorządu terytorialnego przy piśmie ministra edukacji narodowej z dnia 15 marca br. nr DKOW-WJST-3337-JJ-10/2011 oraz zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji (www.men.gov.pl).
Sekretarz stanu
Krystyna Szumilas
Warszawa, dnia 21 czerwca 2011 r.