VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie projektu Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami 2030

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 5368

w sprawie projektu Narodowej Strategii Gospodarowania Wodami 2030

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłaną przy piśmie, nr SPS-023-5368/08, z dnia 6 października 2008 r. interpelację pana posła Witolda Pahla uprzejmie informuję:

   1. Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęło pismo firmy Odratrans Group z dnia 29 sierpnia 2008 r., zawierające opinię na temat ˝Projektu narodowej strategii gospodarowania wodami 2020 (z uwzględnieniem etapu 2015)˝, zamieszczonej na stronie internetowej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej (KZGW) w Warszawie. Pismo wskazuje na skutki nieumieszczenia w projekcie zagadnień infrastruktury transportu wodnego śródlądowego, która znajduje się w zakresie działania ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej.

   2. Projekt jest opracowaniem przygotowanym, na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przez firmę PROEKO CDM sp. z o.o. z Warszawy. Opracowanie zostało zamieszczone na stronie internetowej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej jako dokument do konsultacji społecznej. Opracowanie nie jest jeszcze dokumentem rządowym, który podlega uzgodnieniom międzyresortowym. Dotychczas w zakresie dróg wodnych obowiązuje dokument rządowy Strategia Gospodarki Wodnej, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 13 września 2005 r. Do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynął do chwili obecnej projekt dokumentu rządowego w sprawie narodowej strategii gospodarowania wodami 2030.

   3. Dokumentem rządowym w zakresie rozwoju transportu wodnego śródlądowego w Polsce jest ˝Polityka transportowa państwa na lata 2006-2025˝, przyjęta na wniosek Ministerstwa Infrastruktury przez Radę Ministrów w dniu 29 czerwca 2005 r. Należy zwrócić uwagę, iż poprawa warunków funkcjonowania transportu wodnego śródlądowego przez modernizację wybranych części infrastruktury tego transportu oraz wspieranie przedsiębiorców w odnowie floty jest jednym z dziesięciu najważniejszych priorytetów polityki transportowej państwa. W kierunkach rozwoju transportu wodnego śródlądowego przyjętych w tym dokumencie rządowym zakłada się zwiększenie roli tej ekologicznej gałęzi w wybranych segmentach rynku, takich jak: obsługa portów morskich, przewozy międzynarodowe oraz przewóz towarów masowych. W tym celu zaproponowano działania, takie jak: podwyższenie standardu wybranych dróg wodnych, wspieranie odbudowy floty dla przewozów towarowych, promowanie i wspieranie inicjatyw lokalnych w zakresie żeglugi śródlądowej.

   4. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury stagnacja żeglugi śródlądowej w Polsce spowodowana jest głównie pogorszeniem się warunków żeglowności dróg wodnych oraz stosowaniem wysokich opłat za korzystanie z infrastruktury transportu wodnego śródlądowego. W tej sytuacji część przewoźników śródlądowych przenosi działalność żeglugową na drogi wodne Niemiec.

   5. Zgodnie z zakresem swojego działania, Ministerstwo Infrastruktury prowadzi aktywne prace regulacyjne nad przygotowaniem i wdrażaniem w Polsce europejskich wymogów technicznych dla statków śródlądowych oraz dla bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej. Jedną z ostatnich decyzji w tym zakresie jest przystąpienie do budowy polskiego segmentu europejskiego systemu informacji rzecznej RIS na odcinku dolnej Odry. Kontynuowana jest działalność Funduszu Żeglugi Śródlądowej, który wspiera finansowo działania armatorów śródlądowych w zakresie modernizacji floty.

   6. Z inicjatywy ministerstwa do Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ wprowadzono finansowanie 13 zadań w zakresie modernizacji odrzańskiej drogi wodnej, w tym jej przystosowania do wymogów III klasy drogi wodnej. Łączne nakłady wyniosą 570 mln zł, w tym 485 mln zł z funduszy europejskich. Ministerstwo prowadzi też prace nad udziałem Polski w realizacji przyjętego przez Unię Europejską Programu na Rrzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych w Europie - NAIADES.

   7. W ramach prac nad modyfikacją Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało jej uzupełnienie o odcinek Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODW) pomiędzy Brzegiem Dolnym a ujściem Nysy Łużyckiej. Zamiarem ministerstwa jest wznowienie żeglugi śródlądowej na tym odcinku ODW. Dzięki proponowanym pracom modernizacyjnym i regulacyjnym nastąpi podniesienie klasy żeglowności, co pozwoli również na efektywniejsze wykorzystanie gospodarcze połączenia ODW z drogami wodnymi UE przez Kanał Odra - Szprewa.

   Jednocześnie zwracam uwagę na fakt, iż zgodnie ustawą z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej za budowę, modernizację oraz utrzymanie śródlądowych dróg wodnych odpowiada minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, czyli minister środowiska, za pośrednictwem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.

   Ministerstwo Infrastruktury jest w pełni zainteresowane udziałem w pracach Ministerstwa Środowiska i KZGW nad strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które stanowią integralną część infrastruktury transportowej kraju i UE. W pracach tych może być wykorzystany dorobek merytoryczny MI w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej oraz rozwoju transportu intermodalnego.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Anna Wypych-Namiotko

   Warszawa, dnia 23 października 2008 r.