VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie rejestracji lotniska Warszawa-Babice oraz sytuacji panującej w ULC

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 10993

w sprawie rejestracji lotniska Warszawa-Babice oraz sytuacji panującej w ULC

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Tomasza Kamińskiego w sprawie wpisu lotniska lotnictwa służb porządku publicznego Warszawa-Babice do rejestru lotnisk cywilnych oraz sytuacji panującej w ULC przedstawiam w odniesieniu do zawartych w interpelacji pytań poniższe wyjaśnienia.

   Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC) udostępniono do wykorzystywania przez lotnictwo cywilne zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 19 maja 2005 r. w sprawie warunków i zasad wykorzystywania lotnisk lotnictwa służb porządku publicznego przez lotnictwo cywilne oraz obowiązków zarządzających tymi lotniskami (Dz. U. Nr 102, poz. 854) decyzją ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 21 grudnia 2005 r.

   Jednakże, zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), jeżeli lotnisko lotnictwa służb porządku publicznego ma być wykorzystywane także przez lotnictwo cywilne, wówczas lotnisko to należy wpisać do rejestru lotnisk cywilnych.

   Wpis lotniska (w tym także EPBC) do rejestru lotnisk cywilnych może nastąpić tylko i wyłącznie po spełnieniu przez zarządzającego lotniskiem wymogów określonych przepisami ww. ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Standardowa procedura rejestracji lotniska trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, w zależności od prawidłowo przygotowanej przez zarządzającego lotniskiem dokumentacji rejestracyjnej.

   Z uwagi na istniejące rozbieżności w stanowiskach prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz dyrektora zakładu budżetowego MSWiA Lotnisko Warszawa-Babice (pełniącego funkcję zarządzającego EPBC), dotyczące spełnienia przez zarządzającego lotniskiem wymogów prawa związanych z rejestracją, zostanie w najbliższym czasie zorganizowane spotkanie, do udziału którego zaproszeni zostaną przedstawiciele zarządzającego lotniskiem Warszawa-Babice, prezes ULC, resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz resortu infrastruktury celem ustalenia rzeczywistych przeszkód uniemożliwiających wpis EPBC do rejestru lotnisk cywilnych i wypracowania ostatecznego rozwiązania przedmiotowego problemu.

   Odnosząc się do pytania: Czy zgodne z prawem jest, że inspektor ULC pracuje jednocześnie dla prywatnych firm lotniczych? - uprzejmie informuję, iż świadczenie przez inspektorów ULC usług w ramach umów cywilnoprawnych u podmiotów funkcjonujących w obszarze lotnictwa cywilnego jest w świetle obowiązującego prawa dopuszczalne. Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) członek korpusu służby cywilnej nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. Nadzór nad realizacją powyższego obowiązku powierzono dyrektorowi generalnemu urzędu, który w zakresie wykonywanych obowiązków, zgodnie z art. 25 ust. 3 powyższej ustawy, podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu.

   Mając powyższe na uwadze oraz informację przekazaną przez ULC, wynika, iż podejmowanie przez pracowników ULC dodatkowej pracy u podmiotów lotniczych odbywa się za zgodą bezpośredniego przełożonego oraz dyrektora generalnego urzędu. Jednocześnie wprowadzona została w urzędzie zasada, iż inspektor ULC nie może z urzędu podejmować działań w podmiocie, z którym jest związany dodatkową umową.

   Pozostawanie inspektora ULC w stosunku umów cywilnoprawnych z podmiotami świadczącymi konkurencyjne usługi może podważyć zaufanie podmiotu kontrolowanego do inspektora służby cywilnej. Należy jednak zauważyć, iż nie każde płatne, dodatkowe zajęcie zarobkowe pracownika służby cywilnej będzie prowadziło do podważenia zaufania społecznego do służby cywilnej. W przeciwnym wypadku ustawodawca ustanowiłby bezwzględny zakaz w tym zakresie.

   Aby stwierdzić ewentualne naruszenie zakazów określonych w wyżej zacytowanym przepisie, należałoby każdy przypadek podejmowania dodatkowej pracy przez pracownika ULC poddać odrębnej analizie, biorąc pod uwagę m.in., czy podmiot, na rzecz którego dany pracownik ULC świadczy usługi, rzeczywiście prowadzi działalność konkurencyjną w stosunku do podmiotu kontrolowanego przez tego pracownika, jaki jest charakter wykonywanych obowiązków przez pracownika w ULC, firmie kontrolowanej oraz w formie, na rzecz której dany pracownik wykonuje odpłatne usługi etc.

   Należy także wziąć pod uwagę, iż w przypadku gdyby bezstronność inspektora w prowadzonym danym postępowaniu budziła wątpliwości i mogła zostać uprawdopodobniona, strona - w trybie art. 24 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - przed rozpoczęciem postępowania kontrolnego może wystąpić z żądaniem wyłączenia pracownika ULC od udziału w postępowaniu. Z informacji przekazanych przez ULC wynika, iż żądań wyłączenia, jak dotąd, nie odnotowano.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 16 października 2009 r.