VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie akcji byłych cukrowni w Opolu Lubelskim i Lublinie

Odpowiedź ministra skarbu państwa

na interpelację nr 8158

w sprawie akcji byłych cukrowni w Opolu Lubelskim i Lublinie

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 19 lutego 2009 r. dotyczące akcji Cukrowni Opole SA w Opolu Lubelskim oraz Cukrowni Lublin SA z siedzibą w Lublinie, przekazane do Ministerstwa Skarbu Państwa pismem z dnia 25 lutego 2009 r. (znak: SPS-023-8158/09), niniejszym informuję, co następuje.

   Proces nieodpłatnego udostępniania akcji Skarbu Państwa w ww. spółkach na rzecz uprawnionych pracowników i plantatorów buraków cukrowych jest realizowany na podstawie ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz. U. z 1994 r., Nr 98, poz. 473, ze zm.). Zgodnie z zapisami przywołanej ustawy, każdej z kategorii ww. uprawnionych przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia 15% należących do Skarbu Państwa akcji spółki (art. 8 ust. 1 i 3).

   Minister właściwy do spraw skarbu państwa na mocy przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru (Dz. U. z 2001 r., Nr 76, poz. 810) został zobowiązany do niezwłocznego utworzenia Krajowej Spółki Cukrowej. Krajowa Spółka Cukrowa SA z siedzibą w Toruniu rozpoczęła swoją działalność z dniem 23 września 2002 r. i przystąpiła do procesu prawnej i organizacyjnej konsolidacji jej spółek zależnych, które w wyniku inkorporacji utraciły osobowość prawną i przekształciły się w oddziały KSC Polski Cukier SA. W wyniku procesu nieodpłatnego nabycia akcji Skarbu Państwa uprawnieni pracownicy i plantatorzy buraków cukrowych stali się akcjonariuszami ww. spółki.

   Przypominam, iż zgodnie z art. 343 § 1 Kodeksu spółek handlowych wobec spółki uważa się za akcjonariusza tylko tę osobę, która jest wpisana do księgi akcyjnej, lub posiadacza akcji na okaziciela, z uwzględnieniem przepisów o obrocie instrumentami finansowymi.

   Akcjonariusze na podstawie przepisów ww. kodeksu mogą wykonywać przysługujące im prawa, w tym m.in.:

   1) prawo udziału w walnym zgromadzeniu spółki (art. 393-429 K.s.h.):

   - może żądać wydania odpisów sprawozdań finansowych;

   - może uczestniczyć w walnym zgromadzeniu i wykonywać prawo głosu osobiście lub przez pełnomocnika;

   - może żądać wyjaśnienia przez zarząd spółki spraw rozpatrywanych przez walne zgromadzenie;

   - akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej 10% kapitału zakładowego mogą żądać zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia bądź umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego walnego zgromadzenia,

   2) prawo do wytoczenia powództwa o uchylenie uchwały walnego zgromadzenia przysługuje (art. 422 K.s.h.):

   - akcjonariuszowi, który głosował przeciw uchwale walnego zgromadzenia, a po jej powzięciu zażądał zaprotokołowania sprzeciwu;

   - akcjonariuszowi, który nie był obecny na walnym zgromadzeniu jedynie w przypadku wadliwego zwołania walnego zgromadzenia lub też powzięcia uchwały w sprawie nieobjętej porządkiem obrad;

   - akcjonariuszowi bezzasadnie niedopuszczonemu do udziału w walnym zgromadzeniu,

   3) prawo do dywidendy (art. 347 K.s.h.) - jeżeli walne zgromadzenie podejmie taką uchwałę (wypracowany przez spółkę zysk może być przeznaczony na inny cele niż wypłatę dywidendy, np. na pokrycie strat z lat ubiegłych, sfinansowanie inwestycji itp.),

   4) prawo do udziału w majątku pozostałym po likwidacji spółki (art. 473 i 474 K.s.h.). W okresie likwidacji spółki nie można, nawet częściowo, wypłacać akcjonariuszom zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłaceniem wszystkich zobowiązań. Podział między akcjonariuszy majątku pozostałego po zaspokojeniu i zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem roku od dnia ostatniego ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.

   Po upływie okresu zakazu obrotu akcjami, wynikającego z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, właściciel akcji może nimi rozporządzać zgodnie z własną wolą, np. może zaproponować sprzedaż akcji innemu akcjonariuszowi spółki bądź też innej osobie prawnej lub fizycznej po cenie uzgodnionej przez obie strony. Akcje mogą być także przedmiotem darowizny na rzecz wskazanej przez ich właściciela osoby.

   Ponadto informuję, iż obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na ministra skarbu państwa jako organu administracji publicznej obowiązku informowania akcjonariuszy o przekształceniach i bieżącej sytuacji spółek, w których przeprowadzony został proces nieodpłatnego udostępniania akcji Skarbu Państwa. W powyższych kwestiach zalecam aktywne wykonywanie przytoczonych powyżej uprawnień przysługujących akcjonariuszom spółki oraz kontakt z Zarządem KSC Polski Cukier SA z siedzibą w Toruniu.

   Z poważaniem

   Minister

   Aleksander Grad

   Warszawa, dnia 12 marca 2009 r.