VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie kosztów utrzymania autostrad

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 13806

w sprawie kosztów utrzymania autostrad

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Anny Sobeckiej (pismo znak: SPS-023-13806/10 z dnia 18 stycznia 2010 r.) w sprawie kosztów utrzymania autostrad, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Koszty budowy i eksploatacji danego odcinka autostrady płatnej realizowanego w systemie tzw. koncesyjnym ustalane są w dacie podpisania umowy o budowę i eksploatację autostrady płatnej. Spółka jest odpowiedzialna za budowę, eksploatację oraz finansowanie autostrady i ponosi ryzyka z tym związane.

   Spółki realizujące autostrady na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.) są spółkami celowymi, których źródłem przychodu są opłaty otrzymane od użytkowników lub otrzymane od strony publicznej w ramach tzw. wynagrodzenia za dostępność.

   Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 37a ust. 1 ww. ustawy za przejazd autostradą pobierane są opłaty. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których autostrada nie została przystosowana do poboru opłat. Ponadto opłaty nie są pobierane od pojazdów samochodowych, za które została uiszczona opłata za przejazd po drogach krajowych, pobierana na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.) w okresie ważności tej opłaty (tzw. system winietowy).

   System winiet jest obecnie stopniowo wygaszany i przestanie obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2011 r. Od tej daty wszystkie opłaty za przejazd autostradami będą opłatami rzeczywistymi, a więc uzależnionymi od liczby przejechanych kilometrów. Wobec powyższego spółki koncesyjne nie będą otrzymywały od strony publicznej żadnych dopłat z tytułu przejazdu pojazdów ciężarowych począwszy od połowy 2011 r. Natomiast zakładane w 2011 i 2012 r. dopłaty dla spółek koncesyjnych wynikać będą z płatności wynagrodzenia za dostępność. W praktyce oznacza to, że wpływy z opłat za przejazd po autostradach przewyższać będą kwotę konieczną do wypłacenia z KFD poszczególnym spółkom.

   Biorąc po uwagę powyższe, uważam aktualnie za nieuzasadnione renegocjowanie ze spółkami zapisów umów koncesyjnych w zakresie kosztów eksploatacji.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Radosław Stępień

   Warszawa, dnia 11 lutego 2010 r.