VI kadencja
Interpelacja nr 4792
do ministra infrastruktury
w sprawie planów rządu w zakresie budowy drogi S19
Szanowny Panie Ministrze! Droga krajowa S19 stanowi ważną arterię komunikacyjną kraju, zwłaszcza jego obszarów wschodnich, i należy do przedsięwzięć strategicznych w dziedzinie transportu drogowego dla Polski i krajów ościennych. W 2006 r. deklarację o utworzeniu ekspresowej trasy S19 Kowno-Debreczyn podpisali ministrowie transportu Polski, Litwy, Słowacji i Węgier. Przewidywany termin budowy to lata 2009-2015.
W 2007 r. rząd wpisał tę inwestycję do tzw. projektów indywidualnych w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝. Bezpośrednio po objęciu władzy przez koalicję Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego trwała dyskusja o dalszych losach tej inwestycji, która ostatecznie została zachowana wśród przedsięwzięć kluczowych dla PO ˝Infrastruktura i środowisko˝. Zarazem rozpoczęła się dyskusja prasowa dotycząca różnych aspektów tej inwestycji. W związku z faktem, że zbliża się pierwsza rocznica rządu koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego, kieruję do Pana Ministra następujące pytania dotyczące dotychczasowych prac nad realizacją inwestycji S19 oraz planów rządu w tym zakresie:
1. Jaki jest stan przygotowań do realizacji inwestycji S19 po stronie polskiej? Jakiego rodzaju będzie ta droga? Pojawiają się informacje medialne, że będzie dwupasmowa, i inne, że czteropasmowa. Jakimi parametrami będzie się charakteryzować?
2. Czy ustalono dokładny przebieg tej drogi? Czy inwestycja będzie obejmować cały przebieg, czy jakieś fragmenty S19?
3. Jaki jest harmonogram realizacji inwestycji? Na jakim etapie tego harmonogramu jesteśmy obecnie?
4. Czy kontynuowane są rozmowy z rządami/ministrami transportu krajów, które podpisały łańcucką deklarację o budowie tej drogi? Jakie są plany i deklaracje tych krajów?
5. Czy Polska podjęła kroki w celu ustanowienia po 2010 r. nowego transeuropejskiego korytarza transportowego na bazie drogi S19 oraz jej przedłużeń w krajach zainteresowanych? Czy ma miejsce jakaś współpraca pomiędzy naszym krajem a Litwą, Słowacją i Węgrami w tej sprawie? Czy Ministerstwo Infrastruktury wykonało analizę/ekspertyzę ewentualnych kosztów i korzyści płynących z ustanowienia takiego korytarza? Jak Pan Minister ocenia szanse na przychylność Komisji Europejskiej w tej sprawie?
6. Czy Ministerstwo Infrastruktury lub inna podległa MI instytucja przeprowadziło konsultacje i zawarło porozumienia z samorządami województw, przez które przebiega S19? Samorządy te realizują regionalne programy operacyjne i mogłyby sfinansować inwestycje towarzyszące drodze S19. Należałoby także dopilnować, żeby inwestycje drogowe w RPO tych województw tworzyły sieć dróg współpracujących z S19. Czy podjęto kroki w tym kierunku, np. poprzez analizę zamierzeń inwestycyjnych w zakresie dróg gminnych i powiatowych w pobliżu S19?
Z poważaniem
Poseł Grażyna Gęsicka
Warszawa, dnia 26 sierpnia 2008 r.