VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie warunków opodatkowania działalności grup producentów rolnych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6206

w sprawie warunków opodatkowania działalności grup producentów rolnych

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Sławomira Kopycińskiego w sprawie podjęcia przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi prac mających na celu złożenie przez Radę Ministrów inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do zrównania pod względem obciążeń podatkowych statusu grup producentów rolnych i rolników indywidualnych, uprzejmie informuję, co następuje.

   Grupy producentów rolnych prowadzą działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.). Ustawa weszła w życie 21 listopada 2000 r., a wraz z nią zmiana w art. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) mówiąca o zwolnieniach od podatku od nieruchomości, w którym dodano pkt 13 w brzmieniu: ˝budynki i budowle nowo wybudowane bądź zmodernizowane, oddane do użytkowania, wykorzystywane przez grupę na działalność statutową, po uzyskaniu wpisu grupy do rejestru grup - w okresie 5 lat od dnia uzyskania wpisu grupy do rejestru˝. Było to pierwsze zwolnienie podatkowe na korzyść grup producentów rolnych. Zapis ten został zmieniony ustawą z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 251, poz. 1847). Art. 2 tej ustawy nadał nowe brzmienie pkt 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych: ˝budynki i budowle zajęte przez grupę producentów rolnych wpisaną do rejestru tych grup, wykorzystywane wyłącznie na prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy lub w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), zgodnie z jej aktem założycielskim˝. Nowe sformułowanie pkt 13 jest korzystniejsze dla grup, gdyż nie ogranicza zwolnienia z podatku od nieruchomości do okresu pięciu lat. Poza przeznaczeniem budynków i budowli do sprzedaży produktów można w nich prowadzić działalność mającą na celu zaopatrzenie członków grupy w środki produkcji, wspólne użytkowanie sprzętu rolniczego, promocję produktów wprowadzanych do obrotu oraz przechowywanie, konfekcjonowanie i standaryzację produktów. Zmiana ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.

   Innym zwolnieniem podatkowym, jakie zostało wprowadzone na korzyść grup producentów rolnych ww. ustawą z dnia 15 grudnia 2006 r., jest częściowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych. W art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) mówiącym o zwolnieniach z tego podatku, wprowadzono pkt 49 o treści: ˝dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10˝. Jak stanowi art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, za takie wydatki uznaje się: 1) zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz 2) szkolenie członków grupy producentów rolnych. Zmiana ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.

   Ponadto pomoc finansowa, jaką grupy producentów rolnych otrzymują z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie jest opodatkowana. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od tego podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Jak stanowi art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) dochodami budżetu państwa są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, do których zalicza się m.in. środki Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Z kolei przepis art. 212 tej ustawy mówi, że środki budżetu państwa przeznaczone na realizację wspólnej polityki rolnej są wydatkowane przez agencje płatnicze, o których mowa w odrębnych przepisach, zgodnie z ustalonymi procedurami. Z tego wynika, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych wydatkuje otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa. W związku z tym przychody grup producentów rolnych pochodzące z otrzymanej pomocy są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (ww. art. 17 ust. 1 pkt 48). Natomiast wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przychodów uzyskanych z tej pomocy, jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Na podstawie powyższych przepisów skutki podatkowe dla grup producentów rolnych są neutralne, bowiem przychody z otrzymanej pomocy, jako wolne od podatku, równoważą wydatki z nich sfinansowane, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

   W dniu 26 maja br. minister rolnictwa i rozwoju wsi powołał zarządzeniem zespół ekspertów mający za zadanie dokonanie przeglądu regulacji prawnych i oceny ich wpływu na funkcjonowanie i rozwój grup producentów rolnych oraz spółdzielczości rolniczej. Przedmiotem dotychczasowych spotkań zespołu były m.in. następujące tematy:

   1) wprowadzenie mechanizmu zaliczkowania w okresie pierwszego roku działalności grup,

   2) skrócenie terminu zwrotu podatku VAT do 14 dni tak, jak ma to miejsce w przypadku rolnika ryczałtowego,

   3) rozszerzenie zakresu kredytu nGP tak, aby można go było przeznaczyć na wykup udziałów, wejście kapitałowe oraz zakup przedsiębiorstw,

   4) poręczenie kredytu nGP przez ARiMR do wyższych kwot niż obecne.

   Jeżeli chodzi o wprowadzenie przepisów mających na celu zrównanie pod względem obciążenia podatkowego statusu grup producentów rolnych i rolników prowadzących działalność indywidualnie, to w tej chwili w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie trwają prace nad wdrożeniem takiego rozwiązania. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby taka propozycja stała się jednym z tematów do dyskusji na spotkaniach zespołu.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Artur Ławniczak

   Warszawa, dnia 5 grudnia 2008 r.