VI kadencja
Zapytanie nr 3593
do ministra skarbu państwa
w sprawie perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa PKS Płock
Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura zwrócili się pracownicy PKS Płock zaniepokojeni doniesieniami o szybkiej prywatyzacji ich przedsiębiorstwa. Obecnie jest ono w dobrej kondycji, miniony rok zakończyło osiągając zysk, co należy szczególnie podkreślić, ponieważ większość przedsiębiorstw komunikacyjnych nie jest w stanie samodzielnie działać bez wsparcia lokalnych samorządów. PKS Płock działa na obszarze kilkudziesięciu gmin, obsługuje również kursy o znaczeniu ponadlokalnym. Potrafi dostosować się do spadku popytu na usługi przewozowe, wzrostu kosztów tych usług, pogorszenia relacji ekonomicznych. Pracowników przedsiębiorstwa nurtuje podstawowe pytanie o dalszy kierunek zmian, o losy największych i najlepszych polskich PKS, do których zalicza się niewątpliwie płockie przedsiębiorstwo.
Rada Ministrów w dniu 22 kwietnia 2008 r. przedstawiła ˝Program prywatyzacji na lata 2008-2011˝. W programie tym, w części dotyczącej transportu, zamieszczono wykaz 66 PKS wraz z harmonogramem i proponowanym kierunkiem prywatyzacyjnym. W wykazie tym przewiduje się sprywatyzowanie w trybie publicznym lub komunalizację wszystkich zamieszczonych tam PKS, w tym także PKS Płock. W roku 2008 przewidziano podjęcie decyzji wobec 5 PKS, w roku 2009 - wobec 19 PKS, w roku 2010 -wobec 34 PKS, w roku 2011 - wobec 8 PKS.
Z analizy treści tego dokumentu wynika, że obydwa kierunki, to jest prywatyzacja lub komunalizacja, będą realizowane równolegle i że decyzje wobec każdego PKS będą podejmowane oddzielnie.
Mając na uwadze powyższe, proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy każdy z tych PKS pójdzie własną, indywidualną drogą, czy też wokół największych z nich przewiduje się konsolidację rynku przewozowego? Jakie są na tym tle perspektywy płockiego przedsiębiorstwa?
2. Jakimi kryteriami kierowano się przy opracowaniu wskazanego wyżej harmonogramu?
Z poważaniem
Poseł Jolanta Szymanek-Deresz
Płock, dnia 16 marca 2009 r.