VI kadencja
Interpelacja nr 14082
do prezesa Rady Ministrów
w sprawie przebiegu linii kolejowej Rail Baltica
Szanowny Panie Premierze! W związku z prowadzonymi pracami nad ustaleniem przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica zwracam się do Pana Premiera z uprzejmą prośbą o rozważenie możliwości przeprowadzenia jej przez Łomżę.
Obecnie ostra dyskusja dotyczy dwóch wariantów przebiegu trasy między Białymstokiem i Suwałkami (wariant I: Białystok - Grajewo - Ełk - Suwałki, wariant II: Białystok - Sokółka - Augustów - Suwałki). Uważam, że w preferowanym wariancie Rail Baltica przez Grajewo i Ełk należy rozważyć zmodyfikowany jej przebieg na trasie: Warszawa - Małkinia - Ostrów Mazowiecka - Śniadowo - Łomża - Grajewo - Ełk - Suwałki - granica z Litwą. W takim wariancie wykorzystać można istniejące odcinki linii kolejowych: Małkinia - Ostrów Mazowiecka oraz Śniadowo - Łomża. Konieczna byłaby tylko budowa nowych odcinków: Ostrów Mazowiecka - Śniadowo oraz Łomża - Grajewo. Uważam, że moja propozycja ma odpowiednie uzasadnienie ekonomiczne, przyrodnicze i społeczne.
Byłaby to najkrótsza trasa Rail Baltica bez żadnych konfliktów ekologicznych. Jej przebieg byłby zbliżony do ustalonego już definitywnie przebiegu trasy drogowej Via Baltica, co odpowiadałoby idei transeuropejskiego korytarza transportowego. Wariant taki nie stwarza również żadnych zagrożeń dla środowiska przyrodniczego północno-wschodniej Polski. Należy podkreślić, że preferowana obecnie wersja przebiegu trasy na odcinku Białystok - Grajewo przecina na znacznej długości Biebrzański Park Narodowy (biebrzańską ostoję ptasią i ważny korytarz wędrówki zwierząt, głównie łosi). Już obecnie przyrodnicy postulują ze względu na wędrówki łosi w okolicach Osowca o ograniczenie prędkości pociągów, co byłoby niemożliwe na trasie międzynarodowej, jaką będzie Rail Baltica. W tej wersji w bliskiej odległości od linii kolejowej znajdują się także Narwiański Park Narodowy (który linia kolejowa Warszawa - Białystok przecina w okolicach Łap) oraz Puszcza Knyszyńska.
Pragnę podkreślić, że przebieg linii kolejowej z Małkini przez Łomżę do Grajewa stanowiłby przede wszystkim ważny czynnik aktywizacji gospodarczej i społecznej zaniedbanej zachodniej części województwa podlaskiego. Licząca ok. 65 tys. mieszkańców Łomża jest jedynym w Polsce miastem tej wielkości pozbawionym od wielu lat pasażerskich przewozów kolejowych (a w perspektywie najbliższych lat zagrożonym również likwidacją przewozów transportowych).
Uprzejmie proszę Pana Premiera o uwzględnienie przedstawionych argumentów przy ustalaniu ostatecznej wersji przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica przez tereny północno-wschodniej Polski.
Pytanie: Panie Premierze, jakie działania Pan podejmie w celu wytyczenia trasy Rail Baltica w proponowanym przeze mnie najkrótszym i najbardziej ekonomicznym wariancie: Warszawa - Małkinia - Ostrów Mazowiecka - Śniadowo - Łomża - Grajewo - Ełk - Suwałki - granica z Litwą, umożliwiającym także rozwój gospodarczy zachodnich terenów województwa podlaskiego, ziemi łomżyńskiej, jednocześnie nie niszcząc obszarów cennych przyrodniczo?
Z poważaniem
Poseł Lech Kołakowski
Łomża, dnia 13 stycznia 2010 r.