VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 2650
w sprawie niszczenia zabytkowych domów w Konstancinie
Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Romana Koseckiego z dnia 13 października 2008 r. (data wpływu do organu 24.10.2008 r.) dotyczącym rozbiórki willi Julisin położonej przy ul. Żółkiewskiego 31 w Konstancinie-Jeziornej, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.
Przedmiotowa nieruchomość, tj. willa Julisin wraz z towarzyszącą jej zabudową, zlokalizowana na działkach geodezyjnych nr ew. 48/1, 48/2, 48/3 i 48/4 w obrębie 03-22 przy ul. Żółkiewskiego 31 (obecnie nr 17) w Konstancinie-Jeziornej, podlega ochronie konserwatorskiej jako element zespołu budowlanego miasta Konstancina-Jeziornej, który wraz z układem urbanistycznym został wpisany do rejestru zabytków pod numerem A-1415, decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków w Warszawie z dnia 28.02.1990 r., l.dz. KLVIII/1415-A/461/90.
Modernizacja i rozbudowa willi była przedmiotem postępowania, prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków w Warszawie w 2004 r., w związku z wnioskiem ówczesnego właściciela nieruchomości, tj. Domu Aukcyjnego Polswiss-Art sp. z o.o., o wydanie pozwolenia konserwatorskiego. Ww. prace zakładały m.in. dobudowę do budynku willi Julisin krytego basenu i podziemnego garażu. W oparciu o przedłożony projekt arch. Stratosa Gafosa i arch. Wojciecha Ostrowskiego, decyzją nr 2302/04 wojewódzki konserwator zabytków w Warszawie z dnia 17.11.2004 r., udzielił pozwolenia na ww. prace, w oparciu o art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 i art. 36 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Odnosząc się do pytania o nadzór mazowieckiego konserwatora zabytków nad ww. rozbiórką willi Julisin, pragnę wskazać, iż po przeprowadzeniu oględzin przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w dniu 24.09.2007 r., przy udziale przedstawicieli Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Warszawie oraz w obecności kierownika budowy jako reprezentanta inwestora, stwierdzono, że budynek willi Julisin został rozebrany w całości i rozpoczęto wykop pod garaż podziemny. Wobec powyższego mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków, w oparciu o art. 43 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, decyzją z dnia 24.09.2008 r. l.dz. WK.4192-56/08 nakazał panu Witoldowi Sadowskiemu - prezesowi Zarządu firmy Konstancin Real Estate Management sp. z o.o., będącej właścicielem nieruchomości oraz inwestorem, wstrzymanie robót budowlanych przy przedmiotowym budynku.
Jednocześnie zauważyć należy, że inwestor od ww. decyzji mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków odwołał się do ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości nałożenia skutecznych sankcji przeciwdziałających opisanemu powyżej procederowi, uprzejmie wyjaśniam, iż w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z poźn. zm.) znajdują się przepisy karne (rozdział 11, art. 108-120) wyznaczające odpowiedzialność karną za opisane w rozdziale 11 (art. 108-120) działania, sprzeczne z tą ustawą. Najdalej posuniętą odpowiedzialność karną przewiduje art. 108 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Artykuł ten pozwala nałożyć karę pozbawienia wolności w granicach od 3 miesięcy do lat 5 w stosunku do sprawcy, który niszczy lub uszkadza zabytek. Natomiast w przypadku działania nieumyślnego sprawcy będzie można będzie wymierzyć grzywnę, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat (art. 108 § 2).
Zauważyć należy, iż w niniejszej sprawie mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków pismem z dnia 29.09.2008 r. wystosował zawiadomienie do prokuratora rejonowego w Piasecznie. W zawiadomieniu wskazał, iż zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa zniszczenia obiektu w oparciu o art. 108 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz wykroczenia określonego w art. 110 ww. ustawy, polegającego na braku zabezpieczenia obiektu zabytkowego oraz w art. 113 cytowanej ustawy, w związku z brakiem powiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o zniszczeniu obiektu oraz zmianie stanu prawnego zabytku (zmiana właściciela).
Łączę wyrazy szacunku
Podsekretarz stanu
Tomasz Merta
Warszawa, dnia 12 listopada 2008 r.