VI kadencja

Zapytanie w sprawie budowy węzła autostradowego w miejscowości Dźwierzno

Zapytanie nr 2431

do ministra infrastruktury

w sprawie budowy węzła autostradowego w miejscowości Dźwierzno

   Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego dotarło pismo od wójta gminy Chełmża wraz ze stanowiskiem Rady Gminy Chełmża z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie budowy węzła autostradowego w miejscowości Dźwierzno. Dla przedstawicieli gminy niepokojące jest, że mimo kilkuletnich starań Rady Miejskiej Chełmży i Rady Gminy Chełmża budowa autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Czerniewice k. Torunia będzie realizowana z pominięciem tak ważnego dla gminy węzła autostradowego w miejscowości Dźwierzno. Przygotowana dokumentacja budowy autostrady przewiduje na tym odcinku lokalizację węzłów w Lisewie i Turznie. Postulowany węzeł w Dźwierznie byłby zlokalizowany w ciągu drogi wojewódzkiej nr 551 Strzyżawa-Wąbrzeźno, która stanowi doskonały ciąg komunikacyjny z drogą krajową nr 3 oraz miastem Chełmża. Sama lokalizacja węzła opierałaby się o grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, których zwarty kompleks obejmuje powierzchnię ok. 670 ha. Należy zwrócić uwagę, że droga nr 551 łącząca Bydgoszcz z Wąbrzeźnem jest jedną z niewielu dróg wojewódzkich, które krzyżując się z zaprojektowaną autostradą, nie są z nią skomunikowane węzłami autostradowymi. Wyżej wymieniona droga stanowi ważny odcinek ciągów komunikacyjnych z Bydgoszczy poprzez Chełmżę, Brodnicę w kierunku Olsztyna oraz z Bydgoszczy poprzez Chełmżę, Golub-Dobrzyń, Sierpc w kierunku na Warszawę. Ważnym argumentem przemawiającym za koniecznością budowy węzła autostradowego jest utworzenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Ostaszewie na terenie gminy Łysomice. Skupienie tak dużego ośrodka produkcyjnego wymaga zapewnienia dobrego skomunikowania z innymi rejonami w kraju. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja na terenie miasta Chełmży przedsiębiorstwa Nordzucker Polska SA oraz zainteresowanie ze strony przedsiębiorców terenami inwestycyjnymi przyległymi do miasta Chełmży, a zlokalizowanymi na terenie gminy Chełmża. Na omawianym terenie zlokalizowane są kompleksy gruntów położonych w miejscowości Dźwierzno i Nowa Chełmża stanowiące własność Skarbu Państwa, które mogą stanowić zaplecza dla rozwoju strefy aktywności gospodarczej w pobliżu pasa autostrady A1.

   Przedsięwzięciem, które nierozerwalnie wiąże się z budową węzła autostradowego jest budowa obwodnicy dla miasta Chełmży w ciągu drogi wojewódzkiej nr 551 Strzyżawa-Wąbrzeźno. Budowa obwodnicy miasta Chełmży jest jednym z kluczowych zadań w rozwoju gospodarczym obydwu gmin ze względu na konieczność polepszenia bezpieczeństwa ruchu w centrum miasta oraz usprawnienie ruchu ciężkich pojazdów do cukrowni Nordzucker Polska SA. Wstępny projekt przebiegu obwodnicy dla miasta Chełmża przewiduje m.in. wykorzystanie terenów Skarbu Państwa rezerwowanych jako obszar aktywności gospodarczej.

   W związku z powyższym pytam Pana Ministra:

   1. Czy w planach budowy autostrady A1 na odcinku Nowe Marzy-Czerniawice k. Torunia istnieje realna szansa na umieszczenie węzła autostradowego w miejscowości Dźwierzno?

   2. Czy ministerstwo bierze pod uwagę budowę obwodnicy miasta Chełmży?

   Z poważaniem

   Poseł Anna Sobecka

   Toruń, dnia 29 lipca 2008 r.