VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 6285
w sprawie dalszego funkcjonowania Kasyna Wojskowego nr 445 przy Jednostce Wojskowej nr 3477 w Lesznie
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego w sprawie dalszego funkcjonowania Kasyna Wojskowego nr 445 przy Jednostce Wojskowej nr 3477 w Lesznie (SPS-024-6285/10), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, ze zm.) wszystkie gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych zostaną zlikwidowane do końca bieżącego roku. W resorcie obrony narodowej proces ten realizowany jest według procedur określonych w decyzji nr 399/MON ministra obrony narodowej z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie organizacji procesu likwidacji w resorcie obrony narodowej zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz utworzenia nowych form organizacyjno-prawnych (Dz. Urz. MON Nr 22, poz. 243). Na podstawie przedmiotowej decyzji sytuacja każdego gospodarstwa pomocniczego poddana będzie indywidualnej ocenie na kilku szczeblach organizacyjnych, tj. przez kierowników jednostek budżetowych, szefów rejonowych zarządów infrastruktury, właściwych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia (głównie Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych) oraz Departament Budżetowy Ministerstwa Obrony Narodowej. Podczas prac zostanie zwrócona uwaga na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zasadność zmniejszenia infrastruktury, kondycję finansową gospodarstwa pomocniczego, ale przede wszystkim na charakter jego zadań i ich powiązanie z zadaniami jednostki budżetowej, jak również potrzebę i możliwość nabywania usług ˝na zewnątrz˝. Organem właściwym do likwidacji działających w resorcie obrony narodowej gospodarstw pomocniczych jest, na mocy decyzji nr 399/MON, kierownik jednostki budżetowej, przy której funkcjonuje gospodarstwo pomocnicze. W przypadku Kasyna Wojskowego nr 445 - dowódca Jednostki Wojskowej nr 3477 w Lesznie. Dowódca, biorąc pod uwagę zakres, rodzaj i możliwość zaspokojenia usługi przez rynek zewnętrzny oraz zapotrzebowanie jednostki wojskowej na tego typu usługi świadczone dotychczas przez kasyno, może zaproponować jeden z wariantów rozwiązań, tj.:
1) likwidacja gospodarstwa pomocniczego bez przejmowania do budżetu zadania samowytworzenia usług - przypadek, gdy działające gospodarstwo pomocnicze nie świadczyło, a jednostka która je powołała nie miała bezpośredniej potrzeby zakupywania usług od gospodarstwa;
2) likwidacja gospodarstwa pomocniczego bez przejmowania do budżetu zadania samowytworzenia usług, mimo istniejącej w jednostce potrzeby zakupywania usług, które wytwarzało gospodarstwo pomocnicze - przypadek, gdy nie ma uzasadnienia dla samowytworzenia usługi przez gospodarstwo, gdyż dostęp do tego typu usług na rynku zewnętrznym jest nieograniczony;
3) likwidacja gospodarstwa pomocniczego z przyjęciem do budżetu zadania samowytworzenia usługi - przypadek, gdy w jednostce występuje duże zapotrzebowanie na usługi świadczone przez gospodarstwo, a dostęp do tego typu usług na rynku zewnętrznym jest ograniczony lub ekonomicznie nieuzasadniony.
Stosownie do uregulowań wspomnianej decyzji ostateczne rezultaty dotyczące zakresu zabezpieczenia rzeczowego wskazanych wyżej zadań, wraz z niezbędnymi potrzebami etatowymi, określone zostaną w terminie do dnia 15 maja br. Należy jednak mieć na uwadze, że Kasyno Wojskowe nr 445, w swej dotychczasowej działalności, nie świadczyło usług na potrzeby własnej jednostki wojskowej lub innych jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Nie zachodzi również potrzeba, aby świadczyło takie usługi w najbliższej przyszłości.
Odnosząc się do pytania pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego, dotyczącego możliwości wydzierżawienia nieruchomości, na której prowadzona jest działalność kasyna, uprzejmie informuję, że zasady udostępniania nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w użytkowaniu resortu obrony narodowej, określa ustawa z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711, ze zm.) oraz wydana na jej podstawie decyzja nr 33/MON ministra obrony narodowej z dnia 18 lutego 2002 r. w sprawie użyczania Agencji Mienia Wojskowego przez jednostki organizacyjne podporządkowane ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowane nieruchomości oraz przekazywania na przechowanie rzeczy ruchomych stanowiących ich integralne wyposażenie (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 21). Uregulowania te umożliwiają Agencji Mienia Wojskowego zagospodarowanie obiektów likwidowanego kasyna przez ich czasowe udostępnienie lub sprzedaż. W stosunku do przedmiotowej nieruchomości planowane jest jej przekazanie do Agencji Mienia Wojskowego, jako obiektu czasowo zbędnego dla potrzeb resortu obrony narodowej. Udostępnienie obiektu w sposób określony powyższymi przepisami nie wyklucza dotychczasowych pracowników z kręgu podmiotów mogących ubiegać się o przejęcie nieruchomości. Nie będzie także ograniczany sposób wykorzystania obiektu i zakres prowadzonej działalności usługowej.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Czesław Piątas
Warszawa, dnia 25 lutego 2010 r.