VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 3590
w sprawie naboru dzieci z alergią pokarmową do placówek przedszkolnych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Tadeusza Motowidło (nr SPS-023- 3590/08) w sprawie naboru dzieci z alergią pokarmową do placówek przedszkolnych, uprzejmie wyjaśniam.
W aktualnym stanie prawnym placówki oświatowe (m.in. przedszkola) nie posiadają stosownych uprawnień do realizacji zadań opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą - art. 4 ustawy z dnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89).
Przepisy prawne nie wykluczają jednak możliwości uczęszczania do przedszkola dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
Tryb przyjmowania tych dzieci do przedszkola powinien być uregulowany w statucie przedszkola opracowanym na podstawie rozporządzenia MEN (Dz. U. z 2001 r. Nr 61,poz. 624, z późn. zm.).
Jednocześnie uprzejmie informuję, że prowadzenie przedszkoli należy do zadań własnych gminy. Stanowi o tym art. 5 ust.7. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- ustalenie przez radę gminy sieci prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Decyzję dotyczącą przyjęcia dziecka, po przeanalizowaniu możliwości zapewnienia dziecku właściwych warunków pobytu, podejmuje dyrektor przedszkola wybranego przez rodziców (prawnych opiekunów). Umieszczenie dziecka wymagającego specjalnej opieki zdrowotnej w przedszkolu stanowi rezultat porozumienia rodziców i dyrektora placówki.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 181, poz. 1292) w dniu 10 stycznia 2008 r. minister edukacji narodowej wydał rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 38). Ww. akty prawne umożliwiają tworzenie innych (niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych) form wychowania przedszkolnego (zespołów wychowania przedszkolnego lub punktów przedszkolnych). Celem tych przepisów jest umożliwienie uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym wszystkim dzieciom 3-5- letnim najbliżej miejsca swojego zamieszkania.
W działaniach MEN przygotowujących zmiany w systemie edukacji szczególną uwagę zwraca się m.in. na umożliwienie wszystkim dzieciom równego dostępu do edukacji i skuteczniejszego wyrównywania szans edukacyjnych poprzez zapewnienie lepszego dostępu najmłodszych dzieci do edukacji, w tym upowszechniania wychowania przedszkolnego, zapewniania bezpieczeństwa i dobrych efektów edukacyjnych na wszystkich poziomach kształcenia.
Szanowny Panie Marszałku! Mam nadzieję, że przedłożone powyżej informacje dotyczące obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jak również planowanych w systemie oświaty zmian, pozwolą na usunięcie wątpliwości pana posła co do braku równego dostępu do edukacji przedszkolnej dla dzieci przewlekle chorych.
Proponowana reforma programowa została zaprojektowana tak, by osiągnąć powyższe cele i zapewnić przeciwdziałanie dyskryminowaniu wychowanka przedszkola czy ucznia szkoły z powodu niepełnosprawności lub z powodu przewlekłej choroby.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Krystyna Szumilas
Warszawa, dnia 30 czerwca 2008 r.