VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1240
w sprawie przedmiotu ˝sztuka˝ w ramowych planach nauczania oraz kwalifikacji nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych z tego przedmiotu
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Nr SPS-023-1240/08 złożoną przez panią poseł Izabelę Leszczynę w sprawie ujęcia przedmiotu sztuka w ramowych planach nauczania oraz kwalifikacji nauczycieli do prowadzenia zajęć z tego zakresu, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Nowy przedmiot sztuka wprowadzono do szkół w 1999 r. wraz z wejściem w życie reformy systemu oświaty. Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 128, z późn. zm.) zastąpił on dwa przedmioty: muzykę i plastykę.
Zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami określającymi podstawy programowe wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego program przedmiotu sztuka składał się z elementów treści programowych właściwych dla plastyki i muzyki. Opracowany w roku 2000 program ramowego kursu kwalifikacyjnego dla nauczycieli przedmiotu ˝sztuka˝ odpowiadał obowiązującej wówczas podstawie programowej przedmiotu sztuka.
Wraz z wejściem w życie przepisów rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142, z późn. zm) zrezygnowano z realizacji ˝sztuki˝ jako odrębnego przedmiotu.
Należy jednocześnie wyjaśnić, że w świetle § 3 ust. 10 ww. rozporządzenia z dnia 12 lutego 2002 r. w szkolnym planie nauczania dopuszcza się wprowadzenie zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych.
Stosownie do ramowych planów nauczania dla szkoły podstawowej i gimnazjum zajęcia z przedmiotów muzyka i plastyka mogą być prowadzone w bloku przedmiotowym ˝sztuka˝, przy czym zajęcia te obejmują wówczas nauczanie treści programowych przedmiotów plastyka i muzyka.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami zajęcia w bloku przedmiotowym sztuka mogą być prowadzone w szkole, mimo że nie ma odrębnego przedmiotu sztuka. Mając na uwadze powyższe, należy określić, kto może prowadzić zajęcia w tym zakresie. W ocenie Ministerstwa Edukacji Narodowej wymagania kwalifikacyjne w stosunku do osób prowadzących zajęcia w bloku przedmiotowym sztuka są takie same jak w przypadku nauczycieli innych przedmiotów lub rodzajów prowadzonych zajęć. Blok przedmiotowy sztuka może prowadzić osoba spełniająca wymagania kwalifikacyjne w tym zakresie dla danego typu szkoły.
Kwestię kwalifikacji nauczycieli reguluje art. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) oraz rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288).
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej i gimnazjum, gdzie istnieje możliwość realizacji bloku przedmiotowego sztuka, posiada m.in. osoba, która:
- legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne,
- legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Ponadto kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej posiada również osoba, która:
- legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności zgodnej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć,
- legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Mając na uwadze powyższe, osoby, które uzyskały przygotowanie w zakresie odrębnego kiedyś przedmiotu sztuka, posiadają kwalifikacje do prowadzenia bloku przedmiotowego sztuka, jeśli plan szkoły przewiduje taką formę kształcenia.
Zgodnie z ww. przepisami uzyskanie przygotowania w zakresie sztuki nie daje natomiast kwalifikacji do prowadzenia przedmiotów plastyka i muzyka realizowanych odrębnie, poza blokiem przedmiotowym sztuka.
Wyjaśniam ponadto, że w Ministerstwie Edukacji Narodowej nie są prowadzone obecnie żadne prace w celu przywrócenia w ramowych planach nauczania dla szkół publicznych przedmiotu sztuka.
Jednocześnie uprzejmie informuję Panią Poseł, że rozpoczęły się intensywne prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem niezbędnej reformy programowej w szkole podstawowej i gimnazjum. Po zakończeniu tych prac projekt reformy programowej będzie poddany szerokiej konsultacji społecznej.
Podsekretarz stanu
Zbigniew Marciniak
Warszawa, dnia 7 marca 2008 r.