VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 743
w sprawie budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu projektowanej drogi ekspresowej S19 z drogą powiatową 1535B Białystok-Kruszewo, w miejscowości Barszczewo w gminie Choroszcz
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania pana posła Józefa Klima z dnia 20 stycznia 2008 r. przekazanego przy piśmie z dnia 20 lutego 2008 r., znak: SPS-024-743/08, w sprawie budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu projektowanej drogi ekspresowej S19 z drogą powiatową 153B Białystok-Kruszewo w miejscowości Barszczewo w gminie Choroszcz uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Zasady powiązania dróg z siecią dróg wyższych klas regulowane są przepisami rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430), w którym określone zostały warunki połączeń dróg, dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyżowaniami w celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Droga ekspresowa (klasy S) służy do obsługi ruchu tranzytowego, nie zaś lokalnego. Zatem zgodnie z ww. warunkami technicznymi droga klasy S powinna mieć powiązania z drogami klasy G (wyjątkowo klasy Z) i drogami wyższych klas, a odstępy między węzłami na tej drodze poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 5 km (wyjątkowo nie mniejsze niż 3 km).
Z uwagi na powyższe Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie widzi możliwości lokalizacji węzła na przecięciu z drogą powiatową nr 1535B z uwagi na niezgodność z następującymi warunkami technicznymi:
- odległość między węzłami - proponowany węzeł Kruszewo zlokalizowany byłby w odległości 2,8 km od węzła Choroszcz, zgodnie natomiast z § 9 ust. 1 pkt 2. ww. rozporządzenia odległość ta poza terenem zabudowy nie powinna być mniejsza niż 5 km (wyjątkowo 3 km);
- odległość między ostatnim wjazdem i pierwszym wyjazdem sąsiadujących ze sobą węzłów - odległość ta wynosiłaby 1,8 km, zgodnie natomiast z § 166 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia odległość ta powinna być nie mniejsza niż 2,7 km.
Przekazując powyższe wyjaśnienia, jednocześnie chciałbym poinformować pana posła, że w chwili obecnej w trakcie opracowywania znajduje się koncepcja programowa szczegółowych rozwiązań projektowych dla trasy zatwierdzonej w 2004 r., która będzie przedmiotem rozpatrywania na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działającej przy generalnym dyrektorze dróg krajowych i autostrad.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Rapciak
Warszawa, dnia 27 marca 2008 r.