VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie interpretacji przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2191

w sprawie interpretacji przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Kazimierza Gwiazdowskiego przekazaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 30 lipca 2008 r., znak SPS-024-2191/08, dotyczącą interpretacji przepisów art. 68 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.), uprzejmie przedstawiam wyjaśnienia w zakresie zagadnień poruszonych w interpelacji pana posła.

   Na wstępie pragnę wskazać, że przepis art. 68 ust. 2a pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.) określa warunek zwolnienia z obowiązku zwrotu bonifikaty udzielonej od ceny sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego z zasobu publicznego, który powstaje w przypadku sprzedaży tego lokalu przed upływem 5 lat od dnia nabycia tego lokalu. Zgodnie z treścią powołanego przepisu zwolnienie z obowiązku zwrotu bonifikaty może nastąpić w przypadku, jeżeli środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczone zostaną w ciągu 12 m-cy na nabycie innego lokalu mieszkalnego albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystanej na cele mieszkaniowe. Powołany przepis obowiązuje od dnia 22 października 2007 r. Tym samym przepis ten ma zastosowanie do przypadków, w których sprzedaż lokalu mieszkalnego przez osobę, która nabyła lokal z zasobu publicznego, nastąpi po tej dacie. Nie ma w tej sytuacji znaczenia data nabycia mieszkania od gminy. Obowiązek zwrotu bonifikaty powstaje bowiem z chwilą sprzedaży nieruchomości, tym samym, rozstrzygając o zwolnieniu z tego obowiązku, należy mieć na względzie datę wtórnej sprzedaży lokalu, a nie datę jego nabycia od gminy, a tym samym zastosować przepisy obowiązujące w dacie wtórnej sprzedaży lokalu.

   Należy jednak zaznaczyć, że zasada powyższa nie dotyczy przypadków, w których sprzedaż lokalu nastąpiła po dniu 22 października br., ale w akcie notarialnym nabycia lokalu od gminy zawarty został zapis dotyczący zwrotu bonifikaty, odnoszący się bezpośrednio do treści przepisu art. 68 ust. 2 i 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami, w brzmieniu obowiązującym przed wskazaną datą. W takich sytuacjach nadrzędne znaczenie mają ustalenia aktu notarialnego, które są wiążące dla obu stron umowy, niezależnie od faktu zmiany stanu prawnego.

   Odnosząc się w świetle powyższego do wątpliwości pana posła wskazanej w pytaniu nr 1, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w przypadkach sprzedaży lokalu mieszkalnego, która nastąpiła po dniu 21 października 2007 r., czyli po dniu wejścia w życie ustawy, ale w akcie notarialnym nabycia lokalu od gminy zawarty został zapis dotyczący zwrotu bonifikaty, odnoszący się bezpośrednio do treści przepisu art. 68 ust. 2 i 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami, w brzmieniu obowiązującym przed wskazaną datą, ustalenia aktu notarialnego są wiążące. Zmiana stanu prawnego nastąpiła po dniu zawarcia aktu notarialnego i jej wpływ na prawa i obowiązki stron umowy może zostać uwzględniony poprzez zmianę postanowień aktu notarialnego. Należy jednak zaznaczyć, że zmiana postanowień aktów notarialnych może nastąpić wyłącznie za zgodą obu stron umowy.

   Należy jednak podkreślić, że zmiana postanowień aktów notarialnych nie jest obowiązkiem organu. W przypadku zatem, gdy zmiana taka nie nastąpi, postanowienia aktów notarialnych są wiążące.

   Odpowiadając na wątpliwość pana posła wyrażoną w pytaniu nr 2, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że przepis art. 68 ust. 2c ustawy o gospodarce nieruchomościami upoważnia właściwe organy do podjęcia decyzji o odstąpieniu od żądania zwrotu udzielonej bonifikaty, w innych przypadkach niż określone przez ustawodawcę w art. 68 ust. 2a ww. ustawy. Należy zatem zauważyć, że regulacja powyższa odnosi się bezpośrednio do innych niż wymienione przez ustawodawcę przypadków, które mogą zaistnieć w praktyce, a których nie sposób było przewidzieć i jednoznacznie uregulować w przepisach prawnych. Przepis ten nie może być jednak podstawą dokonywania zmian w aktach notarialnych, które zostały zawarte w odmiennym od obecnego stanie prawnym. Należy podkreślić, że akt notarialny jest umową zawieraną miedzy dwiema stronami na gruncie prawa cywilnego, a postanowienia w nim zawarte wiążą strony umowy aż do czasu zmiany lub rozwiązania umowy. Zgodnie z art. 77 § 1 Kodeksu cywilnego zmiana lub uzupełnienie umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Zatem zmiana postanowień aktu notarialnego nabycia nieruchomości może zatem nastąpić wyłącznie za zgodą obu stron umowy w formie aktu notarialnego (aneksu do aktu notarialnego).

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, że pozwolą one na wyjaśnienie wątpliwości przedstawionych w interpelacji pana posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Olgierd Dziekoński

   Warszawa, dnia 21 sierpnia 2008 r.