VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zasad publikowania ogłoszeń o przetargach na zbycie nieruchomości przez jednostki samorządu terytorialnego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 9056

w sprawie zasad publikowania ogłoszeń o przetargach na zbycie nieruchomości przez jednostki samorządu terytorialnego

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Krzysztofa Brejzy, przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 28 marca 2011 r., znak SPS-024-9056/11, dotyczące zasad publikowania ogłoszeń o przetargach na zbycie nieruchomości przez jednostki samorządu terytorialnego uprzejmie przedstawiam informacje w zakresie zagadnień poruszonych w zapytaniu pana posła.

   Normę materialną, określającą podstawowe zasady przeprowadzania przetargu na zbycie nieruchomości publicznych, stanowi art. 38 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.). Przepisem ust. 2 powołanego art. 38 ustawodawca określił zakres ogłoszenia o przetargu, szczegółowo wskazując informacje, które zawiera ogłoszenie. Doprecyzowanie i uszczegółowienie powyższej normy zawarte jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz. U. Nr 207, poz. 2108, z późn. zm.). Z dyspozycji § 6 ww. rozporządzenia wynika obowiązek podania ogłoszenia o przetargu do publicznej wiadomości, co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu, oraz obowiązek publikacji ogłoszeń o przetargu w prasie. Przy czym obowiązek publikacji w prasie ogólnopolskiej dotyczy jedynie przypadków, w których przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość, której cena wywoławcza jest wyższa niż 100 000 euro.

   Powołane powyżej, obecnie obowiązujące przepisy zostały ukształtowane w sposób gwarantujący zachowanie zasady jawności i transparentności obrotu nieruchomościami stanowiącymi własność publiczną. Na potrzebę szczególnej dbałości o zachowanie tej zasady w przepisach prawnych zwraca uwagę Komisja Europejska w ˝Komunikacie w sprawie elementów pomocy publicznej przy sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne˝ (Dz. U. UE.C.97.209.3). Zgodnie z wytycznymi określonymi w ww. komunikacie sprzedaż nieruchomości stanowiących własność publiczną powinna być dokonywana zgodnie z procedurą otwartego i bezwarunkowego przetargu, o którym informacje zostały w wystarczająco dobry sposób opublikowane. Jako odpowiednio upublicznioną ofertę sprzedaży Komisja określa ofertę, która jest wielokrotnie ogłaszana przez wystarczająco długi okres (dwóch miesięcy lub więcej) w prasie krajowej, gazetach rynku nieruchomości lub innych stosownych publikacjach w taki sposób, aby mogli się o niej dowiedzieć wszyscy potencjalni nabywcy. Ponadto w przypadku sprzedaży nieruchomości publicznych, które mogą być przedmiotem zainteresowania inwestorów działających w skali europejskiej lub międzynarodowej, ogłoszenie o przetargu powinno być, zdaniem Komisji, zamieszczone w publikacjach o zasięgu międzynarodowym.

   Z powyższych wytycznych Komisji Europejskiej wynika zatem konieczność zapewnienia należytej jawności i transparentności obrotu nieruchomościami publicznymi. Spełnienie tego obowiązku wymaga opublikowania ogłoszenia o przetargu w kilku różnych środkach masowego przekazu, co umożliwi dostęp do prezentowanej informacji jak największej liczbie osób potencjalnie zainteresowanych nabyciem nieruchomości, zwiększając tym samym szansę na uzyskanie wyższej ceny za sprzedawaną nieruchomość. W tym kontekście koszty ponoszone na publikowanie informacji o przetargu w prasie są stosunkowo niewielkie w porównaniu z osiąganymi cenami w przetargach, o których mogła się dowiedzieć większa liczba zainteresowanych nabyciem nieruchomości.

   Propozycje przedstawione przez pana posła Krzysztofa Brejzę, dotyczące ograniczenia liczby miejsc, w których osoby zainteresowane mogłyby zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi warunków i trybu organizowanego przetargu, niewątpliwie zmierzają do ograniczenia zasady jawności, akcentowanej w ww. wytycznych Komisji Europejskiej. Ewentualne wprowadzenie takich norm powinno zatem następować w sposób wyważony i bezwzględnie wymaga przeprowadzenia szerokich konsultacji z samorządami. Prowadzone dotychczas w tym zakresie wstępne konsultacje z organizacjami skupiającymi samorządy wskazują na pozytywny odbiór propozycji ograniczenia liczby informacji, które zamieszczane są w ogłoszeniu o przetargu publikowanym w prasie. Jednak pojawiły się również negatywne opinie co do ograniczania i różnicowania treści ogłoszeń w zależności od miejsca ich udostępnienia. Ankietowane organizacje zgodnie wskazywały jednak na konieczność przeprowadzenia pogłębionej analizy oraz przeprowadzenia uzgodnień konkretnych propozycji zmian do obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości.

   W związku z powyższym uprzejmie informuję Pana Marszałka, że propozycje pana posła w przedmiotowej kwestii jak również sugestie zgłoszone na etapie wstępnych konsultacji z samorządami zostaną poddane wnikliwej analizie, która pozwoli sformułować ewentualne propozycje legislacyjne w przedmiotowym zakresie.

   Ponadto chciałbym zaznaczyć, że ewentualne rozpoczęcie prac nad projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości wymaga uprzedniego uzyskania zgody prezesa Rady Ministrów na podjęcie i prowadzenie prac legislacyjnych. Projekt nowelizacji ww. rozporządzenia nie został bowiem ujęty w programie prac rządu na rok 2011 ani w wykazie dokumentów procedowanych bezterminowo.

   Odnosząc się natomiast do pytania dotyczącego obowiązujących w przedmiotowym zakresie aktów prawa wspólnotowego, uprzejmie wskazuję na wytyczne Komisji Europejskiej zawarte we wspomnianym powyżej ˝Komunikacie w sprawie elementów pomocy państwa w sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne˝ (Dz. U. UE.C.97.209.3).

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że resort infrastruktury nie prowadził dotychczas analizy i nie dysponuje informacjami na temat rozwiązań prawnych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej w zakresie zagadnienia poruszonego w zapytaniu posła.

   Przedstawiając powyższe informacje, wyrażam nadzieję, że pozwolą one na wyjaśnienie wątpliwości przedstawionych w zapytaniu pana posła Krzysztofa Brejzy.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Piotr Styczeń

   Warszawa, dnia 15 kwietnia 2011 r.