VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3211
w sprawie podjęcia działań mających na celu wprowadzenie uregulowań prawnych, które usuną sprzeczności w przepisach dotyczących obowiązkowej nauki jazdy w szkołach kształcących w zawodach: technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik technologii żywności, technik agrobiznesu, technik ogrodnik
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Witolda Namyślaka (nr SPS-024-3211/09) w sprawie podjęcia działań mających na celu wprowadzenie uregulowań prawnych, które usuną sprzeczności w przepisach dotyczących obowiązkowej nauki jazdy w szkołach kształcących w zawodach technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik technologii żywności, technik agrobiznesu, technik ogrodnik, uprzejmie wyjaśniam.
Kształcenie w systemie szkolnictwa zawodowego może być prowadzone w 208 zawodach ujętych w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860, z późn. zm.). Zawody do wymienionej klasyfikacji zgłaszają ministrowie właściwi dla tych zawodów, kierujący odpowiednimi działami administracji rządowej. Do wniosku o wpisanie danego zawodu do klasyfikacji minister właściwy dołącza opis umiejętności, które powinny zostać nabyte przez absolwenta szkoły kształcącej w tym zawodzie. Zgłoszona przez ministra właściwego konieczność opanowania umiejętności prowadzenia i obsługi pojazdów silnikowych lub obsługi maszyn rolniczych, leśnych, do robót ziemnych bądź drogowych, wynikająca z tego opisu, musi zostać ujęta w podstawie programowej kształcenia w zawodzie, którego dotyczy.
W przypadku gdy podstawa programowa kształcenia w danym zawodzie przewiduje opanowanie umiejętności prowadzenia i obsługi pojazdów silnikowych w zakresie niezbędnym do uzyskania uprawnień: prawa jazdy kategorii T, B, C, C+E albo kwalifikacji wstępnej (nowy rodzaj uprawnienia, które będzie obowiązywało od 10.9.2009 r. osoby wykonujące zawodowo transport drogowy towarów), organ prowadzący szkołę jest zobowiązany zorganizować i opłacić w najbliższym ośrodku szkolenia kierowców zajęcia teoretyczne i naukę jazdy pojazdem odpowiednim dla danej kategorii - indywidualnie dla każdego ucznia (słuchacza). W przypadku kategorii T i B, jeśli szkoła zatrudnia instruktora nauki jazdy i spełnia warunki uznania jej za ośrodek szkolenia kierowców - zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834, z późn. zm.) - zajęcia teoretyczne i nauka jazdy mogą odbywać się w szkole, w liczbie godzin nie mniejszej niż określona dla odpowiednich kategorii prawa jazdy w załączniku nr 3 do przywołanego rozporządzenia.
Podstawy programowe kształcenia w zawodach: technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik technologii żywności i technik agrobiznesu, opublikowane jako załączniki o numerach: 19, 18 i 10 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 4 czerwca 2003 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach (...) rolniczych (Dz. U. Nr 159, poz. 1540), nie uwzględniają nabywania przez uczniów (słuchaczy) kształcących się w wymienionych zawodach umiejętności prowadzenia i obsługi pojazdów jakiekolwiek pojazdu silnikowego w zakresie umożliwiającym nabycie prawa jazdy. Zamieszczenie nauki jazdy pojazdami silnikowymi w przedmiotowych programach nauczania dla zawodów: technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik technologii żywności oraz technik agrobiznesu, dopuszczonych do użytku szkolnego przed 1 stycznia 1999 r., wynikało z faktu, że minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej, który do tej daty był organem prowadzącym szkoły rolnicze, zdecydował o finansowaniu w wymienionych zawodach nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu nauki jazdy, z działu budżetu państwa, którego był dysponentem. (Plany nauczania w programach nauczania wymienionych zawodów kilka lat temu uległy dezaktualizacji. W zreformowanych szkołach zawodowych szkolne plany nauczania, na cały cykl kształcenia, z podziałem na poszczególne lata nauki, układają dyrektorzy szkół). Zauważyć bowiem należy, iż obowiązujące wówczas podstawy programowe kształcenia w wymienionych zawodach, będące odpowiednio załącznikami nr 7, 5 i 1 do zarządzenia nr 12 ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej z dnia 14 października 1997 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach ˝rolniczych˝ (Dz. Urz. MRiGŻ Nr 5*, poz. 8), również nie ujmowały ww. umiejętności.
Nadmienić trzeba, że od roku szkolnego 2009/2010 uczniowie klas i semestrów programowo pierwszych w szkołach prowadzących kształcenie w zawodach technik żywienia i gospodarstwa domowego i technik technologii żywności będą uczyć się z wykorzystaniem nowo opracowanych programów nauczania o strukturze przedmiotowej.
Natomiast w zawodzie technik ogrodnik zarówno ˝stara˝ podstawa programowa kształcenia, opublikowana jako załącznik nr 3 do zarządzenia nr 12 ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej z dnia 14 października 1997 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach ˝rolniczych˝ (Dz. Urz. MRiGŻ Nr 5*, poz. 8), jak i obecnie obowiązująca, będąca załącznikiem nr 14 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 4 czerwca 2003 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach (...) rolniczych (Dz. U. Nr 159, poz. 1540), uwzględniają umiejętność prowadzenia i obsługiwania ciągnika rolniczego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T. Organy prowadzące 4-letnie technika i/lub szkoły policealne, w których kształcą się przyszli technicy ogrodnicy, są zobowiązane do zapewnienia każdemu uczniowi (słuchaczowi) nauki jazdy ciągnikiem w liczbie godzin wynikającej z aktualnie obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Włodkowski
Warszawa, dnia 28 stycznia 2009 r.