VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 12687
w sprawie konsolidacji sektora energetycznego (PGE)
W odpowiedzi na interpelację poselską pani poseł Marii Zuby dotyczącą spraw związanych z konsolidacją spółek z Grupy Kapitałowej PGE, skierowaną pismem z dnia 17 listopada 2009 r., znak: SPS-023-12687/09, po uzyskaniu wyjaśnień Zarządu PGE Energia SA, przedkładam następującą informację.
Głównym celem realizowanego obecnie programu konsolidacji Grupy Kapitałowej PGE jest wdrożenie struktury organizacyjnej i własnościowej wspierającej realizację celów strategicznych PGE, w szczególności dotyczących zwiększenia zysku i wartości grupy kapitałowej oraz poprawy operacyjnej efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy oraz Grupy PGE jako całości. Program konsolidacji jest realizowany w oparciu o decyzje kierunkowe organów korporacyjnych PGE SA przez powołane struktury projektowe, w oparciu o harmonogram szczegółowy programu, z zachowaniem uprawnień i odpowiedzialności uczestników programu. Doradcą strategicznym programu konsolidacji jest Firma Ernst & Young.
W ramach nowej struktury organizacyjnej PGE spółki zajmujące się dotychczas jednorodną działalnością (spółki operacyjne) będą konsolidowane w ramach obszarów:
1) wydobycie i wytwarzanie (energetyka konwencjonalna),
2) energetyka odnawialna,
3) obrót hurtowy energią elektryczną,
4) sprzedaż detaliczna energii elektrycznej,
5) dystrybucja energii elektrycznej,
6) energetyka atomowa.
Według uzyskanych informacji Zarząd PGE SA gwarantuje, że nabyte dotychczas prawa i uprawnienia pracownicze osób zatrudnionych w spółkach Grupy Kapitałowej PGE będą zachowane. Zarząd przyjął ˝model prowadzenia dialogu ze stroną społeczną˝ oraz rozpoczęto realizację przyjętych zasad dialogu - na forum struktur wypracowanych przez poszczególne linie biznesowe, w formie społecznych rad konsultacyjnych, lub Komisji ds. Dialogu Społecznego. Zgodnie z przyjętym harmonogramem szczegółowym programu konsolidacji w Grupie Kapitałowej PGE proces konsultacji społecznych będzie realizowany w trzech etapach:
I etap - celem jest wypracowanie i zawarcie ˝ramowego porozumienia˝ ze stroną społeczną, określającego kluczowe warunki konsolidacji,
II etap - celem jest zawarcie ˝porozumień szczegółowych˝ w granicach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy oraz zawartych umów społecznych i porozumień,
III etap - celem jest harmonizacja i uspójnienie dokumentów zakładowego prawa pracy (ZUZP).
Przedstawienie powyższych informacji ma na celu przybliżenie założeń i dotychczasowych rozstrzygnięć programu konsolidacji Grupy Kapitałowej PGE kluczowych dla spółek, których dotyczy interpelacja, a mianowicie PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o. i PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA. Odpowiadając na pytania postawione przez panią poseł, uprzejmie informuję:
Pytanie pierwsze
PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o. i PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA należą do spółek objętych programem i będą podlegały konsolidacji w ramach linii biznesowych - zarządzanych odpowiednio przez:
- PGE Dystrybucja SA dla PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o.,
- PGE Obrót SA dla PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA.
W docelowej strukturze koncernowej Grupy Kapitałowej PGE (po konsolidacji) zarówno PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o., jak i PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA w wyniku połączenia spółek - odpowiednio: obrotowych i dystrybucyjnych - w ramach tematycznie wyodrębnionych linii biznesowych nowej organizacji PGE Obrót SA i PGE Dystrybucja SA będą funkcjonowały jako zakłady/oddziały o strukturach i zakresie działalności podobnych do obecnych, w tym w zakresie pokrywającym się terytorialnie.
PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o., jak i PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA utracą dotychczas posiadaną osobowość prawną, a jako zakłady/oddziały otrzymają status pracodawcy w zakresie, jaki wynika z przepisów prawa. Nowe podmioty zintegrują spółki przejęte w ramach struktur cechujących się najbardziej optymalną efektywnością procesową ukierunkowaną na ich działalność podstawową oraz zapewnią przejętym spółkom (czytaj zakładom/oddziałom) obsługę procesów wsparcia. PGE ZEORK Dystrybucja Sp. z o.o. - obecnie koncesjonowany operator systemu dystrybucyjnego na określonym terenie - po konsolidacji będzie realizował funkcje OSD w ramach nowej struktury, jednak w ramach koncesji, jaką URE powinno przyznać spółce konsolidującej PGE Dystrybucja SA (prace trwają). Podobnie przedstawia się sytuacja z PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego SA, która obecnie występuje jako koncesjonowana spółka sprzedaży detalicznej energii elektrycznej, natomiast po konsolidacji będzie realizowała przypisane jej funkcje jako oddział/zakład w strukturze PGE Obrót SA. Obecne spółki dystrybucyjne, jak i obrotowe po konsolidacji (zakłady/oddziały) będą objęte planem strategicznym rozwoju Grupy Kapitałowej PGE w zakresie przewidzianym dla specyfiki ich obszarów działania.
Pytanie drugie
Zarząd PGE SA gwarantuje pracownikom zatrudnionym w spółkach grupy kapitałowej zachowanie praw i uprawnień nabytych, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy oraz zawartych umów społecznych i porozumień. Sprawy gwarancji społecznych dla zatrudnionych w sektorze energetycznym na okoliczność prowadzonych procesów prywatyzacyjnych i konsolidacyjnych znalazły swój wyraz również w oświadczeniach, jakie strona rządowa reprezentowana przez ministra skarbu państwa złożyła na posiedzeniu Zespołu Trójstronnego ds. Branży Energetycznej. Biorąc pod uwagę skalę projektu, istnieje ryzyko zmian, które mogą być odczuwalne również w obszarze zatrudnienia. Jednak na obecnym etapie trudno jest oszacować ciężar problemu. W kontekście obowiązujących w spółkach Grupy Kapitałowej PGE umów społecznych i porozumień, gwarantujących zatrudnienie i wynikających z nich kosztów naruszenia gwarancji społecznych, nie zakłada się redukcji zatrudnienia.
Pytanie trzecie
PGE SA oraz spółki, które już powstały i powstaną w wyniku konsolidacji Grupy Kapitałowej PGE, są samodzielnymi podmiotami prawa handlowego i jako takie występują samodzielnie w obrocie gospodarczym, w tym również w sprawach dotyczących ich rozwoju i zaciągania zobowiązań. Prowadzony obecnie proces konsolidacji ma również swój wymiar finansowy, który w perspektywie stojących przed grupą wyzwań inwestycyjnych powinien zapewnić optymalizację przepływów finansowych w grupie kapitałowej, jak również zwiększyć efektywność kosztową i inwestycyjną dzięki wykorzystaniu efektu skali. Ponieważ spółki z sektora energetycznego należą do grupy przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa, podejmowane przez nie programy inwestycyjne - energetyka jądrowa, zwiększenie konwencjonalnych mocy wytwórczych, wprost mieszczą się w kategorii zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dla Grupy Kapitałowej PGE programy inwestycyjne to zadania o najważniejszym, priorytetowym znaczeniu. Nowe i odtworzeniowe inwestycje w energetyce to nowe miejsca pracy w samym sektorze, ale również w obszarze związanym z wykonawstwem budowlanym, nowymi technologiami oraz w otoczeniu budującym zaplecze i potencjał grupy.
Decyzje konsolidacyjne są podejmowane przez organy korporacyjne spółki. W dniu 2 lipca 2009 r. Walne Zgromadzenie PGE Polska Grupa Energetyczna SA zaakceptowało kierunek działań wynikających z ˝Aktualizacji strategii PGE Polska Grupa Energetyczna SA na lata 2008-2012 w zakresie dwóch filarów: budowy firmy zintegrowanej oraz ekspansji krajowej i zagranicznej do roku 2025˝.
Odnosząc się do kwestii zamierzeń prywatyzacyjnych, w tym prywatyzacji ENEA SA, uprzejmie informuję, iż minister skarbu państwa prowadzi procesy prywatyzacyjne z uwzględnieniem i poszanowaniem zasad określonych przez Radę Ministrów w obowiązujących strategiach i programach branżowych, a w szczególności: ˝Programie dla elektroenergetyki˝, ˝Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007-2015˝, ˝Polityki rządu RP dla przemysłu naftowego w Polsce˝ czy ˝Strategii dla przemysłu chemicznego w Polsce do 2010 r.˝, które uwzględniając założenia dotyczące polityki gospodarczej państwa (w tym np. założenia dotyczące bezpieczeństwa energetycznego kraju) oraz polityki wobec branży, określają również zasady i sposób prywatyzacji spółek istotnych dla danego sektora.
Natomiast decyzja o ponownym podjęciu działań zmierzających do sprzedaży większościowego pakietu akcji Spółki Enea SA poprzedzona będzie aktualizacją rekomendacji ceny za akcje spółki, która uwzględniać będzie aktualne wyniki finansowe osiągane przez spółkę oraz aktualną sytuację na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA, a także rozpoznaniem zainteresowania przez potencjalnych inwestorów. Jeśli cena za zbywany pakiet akcji nie będzie satysfakcjonować Skarbu Państwa, transakcja taka nie zostanie przeprowadzona.
Sekretarz stanu
Jan Bury
Warszawa, dnia 9 grudnia 2009 r.