VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie planu likwidacji ostatniego statku pożarniczego ˝Strażak 14˝, zabezpieczającego ochronę przeciwpożarową na obszarze morskim portu Gdynia, przez Zarząd Portu w Gdyni oraz zmiany w ustawie o ochronie przeciwpożarowej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 23932

w sprawie planu likwidacji ostatniego statku pożarniczego ˝Strażak 14˝, zabezpieczającego ochronę przeciwpożarową na obszarze morskim portu Gdynia, przez Zarząd Portu w Gdyni oraz zmiany w ustawie o ochronie przeciwpożarowej

   Szanowny Panie Marszałku! Po przeanalizowaniu interpelacji posła na Sejm RP pana Marka Biernackiego z dnia 21 lipca 2011 r., przesłanej pismem, sygn. SPS-023-23932/11, z dnia 4 sierpnia 2011 r., w sprawie planu likwidacji ostatniego statku pożarniczego ˝Strażak 14˝, zabezpieczającego ochronę przeciwpożarową na obszarze morskim Portu Gdynia, przez Zarząd Portu Gdynia oraz zmiany w ustawie o ochronie przeciwpożarowej uprzejmie informuję, co następuje.

   Plany budowy jednego statku pożarniczego w zespole portów Szczecin - Świnoujście wynikają z budowy terminalu gazowego LNG, który, zgodnie z zaleceniami SIGTTO (Society of International Gas Tanker and Tanker and Terminal Operators - Międzynarodowe Stowarzyszenie Operatorów Zbiornikowców Gazowych, Zbiornikowców oraz Terminali), musi być wyposażony w statek pożarniczy.

   Plany likwidacji statku pożarniczego w porcie Gdynia powiązane są z zastąpieniem funkcjonowania statku pożarniczego ˝Strażak 14˝, będącego własnością Zarządu Portu Gdynia SA, trzema odpowiednio przystosowanymi holownikami należącymi do WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia sp. z o.o.

   Obecnie operujący na terenie Portu Gdynia statek pożarniczy ˝Strażak 14˝ został wybudowany w 1977 r. i jest już jednostką wyeksploatowaną, przez co wykonywanie przez niego zadań na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, instrukcji technologicznych uzgodnionych z dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni oraz z zarządzeniem porządkowym nr 4 dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 7 sierpnia 2000 r. w sprawie zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia na obszarze morskich portów i przystani leżących w zakresie właściwości terytorialnej dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego, Nr 108, poz. 705, z późn. zm.) staje się coraz mniej efektywne oraz bardziej kosztowne.

   W związku z zaistniałą sytuacją, w celu utrzymania poziomu bezpieczeństwa na terenach przez siebie zarządzanych, Zarząd Portu Gdynia SA wyszedł z koncepcją, wstępnie zaakceptowaną przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, odpowiedzialnego za nadzór przeciwpożarowy w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach (art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich RP i administracji morskiej), zastąpienia statku pożarniczego ˝Strażak 14˝ trzema holownikami należącymi do WUŻ - Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia sp. z o.o., którym po modyfikacji Polski Rejestr Statków nadałby odpowiednią klasyfikację dotyczącą statków pożarniczych.

   Jednocześnie należy zauważyć, iż na nabrzeżach w Porcie Gdynia, na których znajdują się stanowiska do przeładunku niebezpiecznych chemikaliów płynnych, zgodnie z § 59 rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2005 r. Nr 243, poz. 2063), lądowe urządzenia przeciwpożarowe gwarantują zabezpieczenie przeciwpożarowe największego zbiornikowca, którego obsługa jest dopuszczalna.

   Nadmienić należy, że w portach innych państw nadbałtyckich, np. na Łotwie i na Litwie, nie stosuje się obecnie statków pożarniczych.

   Mając powyższe na uwadze, zapewnienie asysty statku pożarniczego ˝Strażak 14˝ przy przeładunku materiałów niebezpiecznych w porcie Gdynia, po wprowadzeniu odpowiednio przystosowanych trzech holowników, nie jest konieczne. Modyfikacja trzech holowników i wprowadzanie ich do służby jako jednostki pożarnicze przyczyni się nie tylko do utrzymania obecnego poziomu ochrony przeciwpożarowej, ale w znacznym stopniu ją polepszy. Stosowane urządzenia przeciwpożarowe są zgodne z wymaganiami obowiązujących aktów prawnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

   Podmiotem odpowiedzialnym za zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zarząd portu, działający na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Dyrektor urzędu morskiego jest terenowym organem administracji morskiej, nad którym nadzór, w zakresie regulowanym ustawą z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich RP i administracji morskiej, sprawuje minister infrastruktury jako minister właściwy do spraw gospodarki morskiej (art. 38 i 39 ustawy). Do obowiązków administracji morskiej należą sprawy z zakresu administracji rządowej związane z korzystaniem z morza w zakresie unormowanym ww. ustawą i innymi ustawami (art. 42). Dyrektor urzędu morskiego jest zatem obowiązany do nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach (art. 42 ust. 2 pkt 9 ustawy). Nadzór ten jest realizowany przez dyrektorów urzędów morskich również poprzez wydawanie przepisów prawnych na podstawie upoważnień udzielonych im w ustawach (art. 47 ustawy).

   W przypadku dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, na podstawie uprawnień wynikających z ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej, wydał on następujące akty prawne:

   1) zarządzenie porządkowe nr 4 dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 7 sierpnia 2000 r. w sprawie zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia na obszarze morskich portów i przystani leżących w zakresie właściwości terytorialnej dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni;

   2) zarządzenie nr 5 dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 8 października 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa ruchu i postoju zbiornikowców przewożących ładunki niebezpieczne;

   3) zarządzenie nr 15 dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 25 lipca 2007 r. zmieniające zarządzenie w sprawie bezpieczeństwa ruchu i postoju zbiornikowców przewożących ładunki niebezpieczne;

   4) komunikat dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nr 3 z dnia 7 maja 2007 r. w sprawie wytycznych dla armatorów o rodzaju, ilości i rozmieszczeniu sprzętu gaśniczego (pożarniczego) na statku oraz w sprawie opracowywania i przechowywania planów ochrony przeciwpożarowej statków morskich.

   Jak wynika z powyższego, aktualnie sprawy ochrony przeciwpożarowej na obszarach morskich, morskich portach i przystaniach regulują przepisy właściwych terytorialnie dyrektorów urzędów morskich wydawane w drodze zarządzeń i zarządzeń porządkowych (m.in. przepisy dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni przedstawione powyżej).

   Mając na uwadze przedstawione informacje oraz działania dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni podejmowane we współpracy z Zarządem Portu Gdynia SA, zarzut, że ˝Administracja morska Urzędu Morskiego w Gdyni, zamiast podejmować działania dla uzupełniania luki prawnej powstałej przed laty, podejmuje działania w celu ograniczenia ochrony przeciwpożarowej, narażając na niebezpieczeństwo mieszkańców i ich środowisko˝, jest niezasadny.

   Dodatkowo uprzejmie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury, na wniosek strony społecznej, prowadzi konsultacje z Komedą Główną Państwowej Straży Pożarnej w celu analizy i ewentualnej weryfikacji obecnie obowiązujących przepisów w zakresie ochrony przeciwpożarowej na obszarach morskich, w morskich portach i przystaniach. Decyzja o podjęciu ewentualnych działań legislacyjnych zostanie podjęta po zakończeniu przedmiotowych konsultacji.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Anna Wypych-Namiotko

   Warszawa, dnia 29 sierpnia 2011 r.