VI kadencja
Odpowiedź ministra obrony narodowej
na interpelację nr 18267
w sprawie likwidacji jednostek wojskowych w woj. pomorskim
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Danieli Chrapkiewicz w sprawie likwidacji jednostek wojskowych w woj. pomorskim (SPS-023-18267/10), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Planowane działania reorganizacyjne w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wynikają ze zmieniających się uwarunkowań i potrzeb obronnych naszego państwa. Aktualnie w resorcie obrony narodowej wdrażane są postanowienia ˝Programu rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2009-2018˝. Znajdują się w nim postanowienia dotyczące przeformowania, rozformowania lub integracji części jednostek wojskowych, jak również odnoszące się do sformowania nowych. W grupie jednostek wojskowych, których te zmiany dotyczą, znajdują się również jednostki wymienione w interpelacji pani poseł Danieli Chrapkiewicz. Ponadto na terenie województwa pomorskiego rozformowane zostaną: 14. Batalion Remontu Lotnisk (Malbork), 21. i 25. Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej (Puck, Nowy Dwór Wejherowski) oraz wojskowe komendy uzupełnień w Starogardzie Gdańskim i Wejherowie.
Odnosząc się do kwestii związanych z 16. Batalionem Saperów i 49. Pułkiem Śmigłowców Bojowych, pragnę poinformować, że prowadzone na etapie planistycznym prace analityczne wskazały na potrzebę przedyslokowania 16. Batalionu Saperów z Tczewa do Niska oraz sformowania 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych (Inowrocław, Mirosławiec) na bazie m.in. 49. Pułku Śmigłowców Bojowych. Oprócz potrzeb operacyjnych podstawę decyzji o przedyslokowaniu 16. Batalionu Saperów stanowią realne zagrożenia i cykliczne występowanie powodzi na południu Polski. Fakt ten wymusza zwiększenie potencjału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zdolnego do niesienia szerokiej pomocy społeczeństwu w sytuacjach klęsk żywiołowych w tym regionie naszego państwa. Podkreślić należy, że mimo występującego zagrożenia powodziowego na obszarze województwa pomorskiego 16. Batalion Saperów do 2010 r. nie brał udziału w akcji przeciwpowodziowej. Natomiast w bieżącym roku uczestniczył w niej w ograniczonym zakresie, głównie jako odwód dla innych jednostek inżynieryjnych.
W przypadku podtopienia rejonu Żuław lub innych terenów na obszarze województwa pomorskiego gotowe do niesienia pomocy społeczeństwu są następujące jednostki wojskowe:
- 3. Pułk Drogowo-Mostowy (Chełmno),
- 43. Batalion Saperów 3. Flotylli Okrętów Marynarki Wojennej (Rozewie),
- kompania saperów 9. Brygady Kawalerii Pancernej (Braniewo),
- kompania saperów 20. Brygady Zmechanizowanej (Bartoszyce),
- kompania wsparcia z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego (Malbork),
- batalion dowodzenia 16. Dywizji Zmechanizowanej (Elbląg),
- batalion zmechanizowany 20. Brygady Zmechanizowanej (Morąg),
- batalion zmechanizowany 7. Brygady Obrony Wybrzeża (Lębork).
Ponadto dwa patrole rozminowania funkcjonujące obecnie w składzie 16. Batalionu Saperów po przeniesieniu tego batalionu do Niska będą wyłączone z jego struktury organizacyjnej i przeniesione do batalionu zmechanizowanego 7. Brygady Obrony Wybrzeża (Lębork) oraz batalionu dowodzenia 16. Dywizji Zmechanizowanej (Elbląg).
Jednocześnie informuję, że 49. Pułk Śmigłowców Bojowych zostanie rozformowany, a jego siły i środki włączone będą w skład tworzonej 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych. Ocenia się, że utrzymanie w składzie Wojsk Lądowych jednego związku taktycznego tego typu wypełni potrzeby w zakresie posiadania w ich strukturze mobilnej jednostki wojskowej o wysokim stopniu gotowości, zdolnej do natychmiastowego reagowania na sytuacje kryzysowe w dowolnym miejscu. Rozwiązanie to zapewni realizację zadań związanych z obroną terytorium kraju oraz wypełnieniem zobowiązań sojuszniczych, a także efektywne wykorzystanie posiadanego potencjału bojowego.
Pragnę nadmienić, że wszystkie zmiany skutkujące przebudową struktur organizacyjnych rodzajów i komponentów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poddawane są wszechstronnym analizom ze szczególnym uwzględnieniem zasad ekonomicznych i funkcjonalności w kontekście potrzeb obronnych, wydatkowania ograniczonych środków finansowych z budżetu państwa, a także skutków dla społeczności lokalnych.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za zasadne.
Łączę wyrazy szacunku i poważania
Minister
Bogdan Klich
Warszawa, dnia 28 października 2010 r.