VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 11406
w sprawie koniecznej zmiany instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w zakresie działania 312: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw w ramach PROW na lata 2007-2013 przewidzianej dla wersji PROW 312/09/01
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Zdzisława Czuchy, przesłaną przy piśmie z dnia 15.09.2009 r., znak: SPS-023-11406/09, w sprawie konieczności zmiany instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, uprzejmie przekazuję, co następuje.
Rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2008 r. nr 139, poz. 883, z późn. zm.) określa zasady przyznania pomocy oraz tryb ubiegania się o pomoc. Szczegółowe wytyczne dotyczące uzupełniania formularza wniosku o przyznanie pomocy są natomiast określone w instrukcji wypełniania wniosku. Zasady wypełniania wniosku nie mogą być sprzeczne z założeniami ubiegania się o pomoc w ramach danego działania określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz z przepisami, mogą jednak bardzo szczegółowo regulować kwestie dotyczące wypełniania wniosku.
W ramach działania: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, pomoc przyznaje się na inwestycje realizowane w celu podjęcia lub rozwinięcia prowadzonej działalności pozarolniczej. Zgodnie z ww. rozporządzeniem pomoc może być przyznana w przypadku gdy operacja jest uzasadniona, w tym pod względem ekonomicznym, i obejmuje wyłącznie inwestycje związane z określonymi w rozporządzeniu działalnościami. Generalnie pomocy udziela się na spójne przedsięwzięcie, które przedstawione jest we wniosku o przyznanie pomocy oraz w ekonomicznym planie operacji i którego realizacja przyczyni się do osiągnięcia założonego celu. Ocena przedsięwzięcia ma wykazać, czy jego realizacja jest uzasadniona zarówno pod względem ekonomicznym, jak i z punktu widzenia technicznego (realizowane inwestycje wpłyną na rozwój określonej działalności pozarolniczej). Ujęcie w jednym wniosku inwestycji w ramach pokrewnych działalności gospodarczych pozwala dokonać rzetelnej weryfikacji inwestycji, przy wykorzystaniu analizy rynku dla danej branży, co jest niezbędne do prawidłowej oceny ekonomicznego planu operacji.
Ponadto ze sposobu określenia kosztów kwalifikowalnych w tym działaniu wynika, że pewnego typu inwestycje nie mogą być jedynym elementem współfinansowanej operacji, gdyż wysokość kosztu kwalifikowalnego w przypadku niektórych inwestycji uzależniona jest od wysokości pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych operacji. Logiczne jest zatem, aby pozostałe inwestycyjne koszty kwalifikowalne, których wysokość ma wpływ na wysokość kosztu kwalifikowalnego określonej inwestycji, były powiązane z tą inwestycją, tj. służyły do prowadzenia tego samego typu działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę określone w rozporządzeniu zasady kwalifikowania kosztów, konieczność zbadania uzasadnienia realizacji operacji, jak również konieczność przeprowadzenia rzetelnej oceny złożonego wniosku o przyznanie pomocy, należy uznać, że przyjęcie rozwiązania, aby w ramach jednego wniosku można było ubiegać się o wsparcie na pokrewne rodzaje działalności, jest uzasadnione.
Dodatkowo należy podkreślić, że beneficjent tego działania podejmuje zobowiązanie do utrzymania rzeczy współfinansowanych w ramach programu oraz wykorzystania ich zgodnie z przeznaczeniem przez 5 lat, jak również zobowiązuje się do prowadzenia w tym okresie działalności, w związku z którymi realizowana była operacja lub których prowadzenie stanowiło warunek przyznania pomocy (warunek ten wynika pośrednio z art. 72 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). Prowadzenie działalności w oparciu o różne (niepokrewne) branże i utrzymanie jej przez 5 lat mogłoby rodzić wiele problemów dla beneficjentów. Dlatego z punktu widzenia racjonalności wdrażania przedmiotowego działania rozwiązanie umożliwiające beneficjentowi ubieganie się o pomoc w ramach jednego wniosku na pokrewne rodzaje działalności dodatkowo uzasadnia przyjęte rozwiązanie.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Tadeusz Nalewajk
Warszawa, dnia 6 października 2009 r.