VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 360
w sprawie stanu technicznego infrastruktury kolejowej na obwodnicy kolejowej Poznania
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Marka Zielińskiego w sprawie stanu technicznego infrastruktury kolejowej na obwodnicy kolejowej Poznania przedstawiam następujące informacje.
Zapytanie dotyczy linii kolejowej nr 394 Poznań Krzesiny-Kobylnica, na odcinku od stacji Poznań Franowo do posterunku odgałęźnego Zieliniec oraz linii kolejowej nr 395 Zieliniec-Kiekrz.
Linia nr 394 na omawianym odcinku jest linią dwutorową, zelektryfikowaną, obsługującą wyłącznie ruch towarowy. Stan techniczny nawierzchni umożliwia prowadzenie pociągów z prędkością 60 km/h. Pomimo tego, w roku 2004 na wniosek mieszkańców Zielińca zarządca publicznej infrastruktury kolejowej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA obniżył prędkość do 50 km/h, w celu ograniczenia emisji hałasu związanego z eksploatacją linii. Ponadto, w roku 2006 wykonany został remont wiaduktu znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Zielińca, wraz z wymianą nawierzchni, co również spowodowało ograniczenie emisji hałasu.
Linia nr 395 Zieliniec-Kiekrz również jest zelektryfikowaną linią dwutorową oraz podobnie jak linia nr 394 obsługuje ruch towarowy. W latach 2004-2005 dokonano kompleksowej wymiany nawierzchni torowej, wraz z niezbędnymi robotami odwodnieniowymi oraz koniecznymi pracami z zakresu automatyki i elektroenergetyki na odcinkach Zieliniec-Poznań Piątkowo (na długości około 15 km w obu torach) i Poznań Piątkowo-Kiekrz (na długości ponad 4 km w jednym torze). Wykonane roboty, poza poprawą parametrów technicznych, mają również istotny wpływ na zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu. Ponadto, do planu inwestycyjnego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA na lata 2007-2009 zgłoszona została konieczność wymiany nawierzchni w torze nr 2 na odcinku Naramowice-Kiekrz (na długości ponad 11 km, wraz z zabudową 5 rozjazdów) oraz w obrębie stacji Koziegłowy (na długości 1 km, wraz z zabudową 4 rozjazdów).
Uprzejmie informuję, że zarządca infrastruktury kolejowej nie posiada informacji dotyczącej pomiaru poziomu hałasu emitowanego przez kursujące pociągi, wykonanego przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu, który wskazywałby na przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu. Na spotkaniu w dniu 31 stycznia br. przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska nie potwierdził wykonywania takich pomiarów przy omawianych liniach. Natomiast badania hałasu wykonane przez Zakład Linii Kolejowych PKP PLK SA w Poznaniu w listopadzie 2007 r. przy linii kolejowej nr 394 Poznań Krzesiny-Kobylnica, w związku ze skargą jednego z mieszkańców Zielińca, wykazały, iż dopuszczalny poziom hałasu nie jest przekraczany ani w porze dziennej, ani w nocnej. Z uwagi na priorytetowe dla województwa wielkopolskiego przewozy pasażerskie, odbywające się głównie w ciągu dnia, przewozy towarowe muszą odbywać się również w nocy, ponieważ nie ma możliwości skierowania ruchu pociągów towarowych na inne szlaki.
Podkreślenia wymaga również fakt, iż w planach zagospodarowania przestrzennego dla terenów znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej powinna być przewidywana funkcja przemysłowa lub usługowa, ale nie mieszkaniowa. Większość zabudowy mieszkaniowej wokół omawianych linii powstała już po ich wybudowaniu, dlatego też znajduje się w strefie możliwych uciążliwości. Natomiast zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego wznoszenie budynków w strefie uciążliwości jest dopuszczalne wyłącznie pod warunkiem zastosowania odpowiednich środków technicznych zmniejszających między innymi poziom hałasu poniżej dopuszczalnego poziomu.
Odnosząc się do kwestii współfinansowania modernizacji transportu kolejowego w Polsce przez Unię Europejską, uprzejmie informuję, że w nadchodzących latach realizowany będzie program inwestycyjny dotyczący infrastruktury kolejowej, mający przede wszystkim na celu zapewnienie dostępności Polski z obszaru pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej, poprawę spójności terytorialnej kraju, a także podniesienie parametrów techniczno-eksploatacyjnych sieci kolejowej i dostosowanie jej do europejskich standardów. Założenia te zostaną osiągnięte poprzez wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Kontynuowany będzie program modernizacji polskiej sieci kolejowej przewidziany na lata 2004-2006, na kierunkach północ-południe oraz wschód-zachód, a także realizacja najistotniejszych projektów o charakterze regionalnym: udrożnienia podstawowych ciągów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska i modernizacja linii kolejowej Warszawa-Łódź.
Jednocześnie rozpoczęto wdrażanie Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko na lata 2007-2013˝. Głównym celem inwestowania w infrastrukturę kolejową jest podnoszenie parametrów użytkowych linii (maksymalna prędkość pociągów, przepustowość linii i węzłów kolejowych) oraz redukcja czynników negatywnych (strat energii, zanieczyszczenia środowiska, emisji hałasu, kolizji z drogami lub innymi sieciami).
W ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko na lata 2007-2013˝ około 25% ogółu środków finansowych przeznaczono na transport kolejowy, co stanowi kwotę 4,8 mld EUR (alokacja z Funduszu Spójności). Razem z wkładem krajowym środki finansowe przeznaczone na transport kolejowy w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ wynoszą 5,6 mld EUR. W ramach programu projekty kolejowe podzielono na dwie zasadnicze grupy - podstawowe i rezerwowe. W obecnym kształcie programu 12 projektów stanowią podstawowe oraz 7 rezerwowe. Niemal wszystkie projekty z listy podstawowej mają związek z organizacją turnieju finałowego Euro 2012, którego goszczenie zostało przyznane Polsce oraz Ukrainie. Inwestycjami tymi są: modernizacja linii E65 Warszawa-Gdynia; modernizacja linii E20 na odcinku Warszawa-Poznań (szlaki kolejowe); modernizacja linii E59 Wrocław-Poznań; modernizacja linii E75 Rail Baltica Warszawa-Białystok; modernizacja linii CE59 Wrocław-Zielona Góra-Szczecin; modernizacja linii E30 Wrocław-Kraków-Rzeszów; modernizacja linii Psary-Kraków; modernizacja linii nr 8 na odcinku Warszawa-Kielce; modernizacja linii Warszawa-Łódź; budowa i modernizacja kolejowych połączeń z portami lotniczymi w Krakowie-Balicach oraz Katowicach-Pyrzowicach. Ponadto, ze środków przewidzianych w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ będą finansowane inwestycje w zakresie przygotowania do budowy linii dużych prędkości. Wsparciem objęte będą również inwestycje mające na celu wdrożenie systemu ERTMS w Polsce na wybranych odcinkach linii kolejowych.
Program Operacyjny ˝Infrastruktura i środowisko˝ pozostaje obecnie wiodącym dokumentem w odniesieniu do krajowych planów modernizacji infrastruktury kolejowej. Program Operacyjny ˝Infrastruktura i środowisko˝ dopuszcza również możliwość współfinansowania rewitalizacji wybranych dworców kolejowych o strategicznym dla gospodarki charakterze. W tym kontekście, rozpatrywana jest możliwość przebudowy następujących obiektów: Warszawa Centralna, Wrocław Główny oraz Kraków Główny.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 12 lutego 2008 r.