VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 20761
w sprawie remontu torów i zwiększenia prędkości pociągów osobowych na linii kolejowej nr 62 Sosnowiec Południowy - Tunel przez Olkusz
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Jacka Osucha, skierowaną do ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka przy piśmie SPS-023-20761/11 z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie w sprawie remontu torów i podniesienia prędkości pociągów osobowych na linii nr 62 Sosnowiec Południowy - Tunel przez Olkusz, przedstawiam poniższe informacje.
1. Charakterystyka linii kolejowej nr 62 Sosnowiec Południowy - Tunel:
Nr linii Nazwa linii Cecha Wartość od km do km 1 2 3 4 5 6 62 Tunel - Sosnowiec Główny długość 84,353 0,743 85,096 kategoria linii pierwszorzędna 0,743 82,732 znaczenia miejscowego 82,732 85,096 ilość torów jednotorowa 69,534 85,096 dwutorowa 0,743 69,534 elektryfikacja zelektryfikowana 0,743 85,096 znaczenie linii państwowa 0,743 53,538 pozostałe 53,538 85,096 umowy międzynarodowe AGC 0 0 AGTC 0 0 2. Dane podstawowe i informacja o nawierzchni linii:
długość linii 84,353 km linii całkowita długość torów szlakowych
i torów głównych zasadniczych linii153,144 km toru
szyny typ całkowita długość (km toru) w tym z lat UIC60 106,514 42 km z lat 2001-2010 64,514 km z lat 1980-1990 S49 46,630 43,430 km z lat 1981-1987 2,338 km z lat 1979-1980 0,862 km z roku 1968
podkłady rodzaj całkowita długość (km toru) w tym z lat betonowe 88 41 km z lat 2001-2009 47 km z lat 1980-1990 drewniane 65,144 1 km z roku 2010 1,514 km z lat 1990-1994 49,698 km z lat 1981-1989 12,070 km z lat 1979-1980 0,862 km z roku 1968 3. Ogólna ocena stanu technicznego linii:
Nr linii wg Id-12 Nazwa linii Długość Ocena torów linii torów dobra dostateczna niezadowalająca na długości % na długości % na długości % (km) (km) (km) (km) (km) 2 3 6 7 8 9 10 11 12 13 62 Tunel - Sosnowiec Główny 84,353 153,144 41,365 27,01 76,258 49,80 35,521 23,19 Powyższa ocena została wykonana według następujących kryteriów:
- dobra - wymagana tylko konserwacja, niezbędne pojedyncze wymiany elementów nawierzchni, brak ograniczeń,
- dostateczna - potrzeba wymian elementów nawierzchni do 30%, znaczne obniżenie prędkości rozkładowych lub wprowadzenie ograniczeń,
- niezadowalająca - konieczna wymiana kompleksowa, znaczne obniżenie prędkości rozkładowych oraz duża ilość ograniczeń.
4. Na linii nr 62 średniodobowe (w skali 2010 r.) obciążenie ruchem pociągów pasażerskich w obu kierunkach wynosiło prawie 16,5 pociągów na dobę.
5. Parametry eksploatacyjne obowiązujące na torach linii nr 62 (stan na dzień 22 marca 2010 r.) przedstawiają się następująco:
a) maksymalna prędkość rozkładowa Vmax:
- Vmax = 30-50 km/h: na odcinkach o długości 60,522 km, co stanowi 39,5% całkowitej długości torów linii,
- Vmax = 60-70 km/h: na odcinkach o długości 53,122 km, co stanowi 34,7% całkowitej długości torów linii,
- Vmax = 100 km/h: na odcinkach o długości 39,500 km, co stanowi 25,8% całkowitej długości torów linii,
b) maksymalna średnia prędkość dla pociągów osobowych Vśrosob wynosi:
- dla toru nr 1 Vśrosob = 53,8 km/h,
- dla toru nr 2 Vśrosob = 84,5 km/h,
c) dopuszczalny dla wagonów nacisk osi na tor wynosi 206 kN/oś.
6. Na linii nr 62 zlokalizowanych jest 69 ograniczeń prędkości na odcinkach o łącznej długości 27,498 km. Koszt robót dla likwidacji tych ograniczeń oszacowano na kwotę 41,2 mln zł. Ze względu na dużą wartość robót likwidujących ograniczenia prędkości, jednostki organizacyjne, tj. Zakłady Linii Kolejowych w Sosnowcu, Częstochowie i Krakowie, w ramach posiadanych środków nie mają możliwości samodzielnie ich sfinansować (linia nr 62 w całości jest zarządzana przez te zakłady).
7. Dla torów z oceną dostateczną lub niezadawalającą okres eksploatacji podstawowych elementów nawierzchni torowej (szyny, podkłady), zużycie eksploatacyjne toru (duża ilość ograniczeń prędkości) wskazują na konieczność wykonania naprawy głównej.
Koszt robót remontowo-modernizujących oszacowano na kwotę 257,1 mln zł. Natomiast dla wskazanych w przedmiotowej interpelacji odcinków linii szacunkowy koszt robót dla uzyskania określonych w interpelacji wartości Vmax wynosi:
- odcinek Gajówka - Bukowno - 94,6 mln zł,
- odcinek Bukowno - Sosnowiec Płd. - 103,9 mln zł.
8. Ze względu na lokalne znaczenie gospodarcze dla ruchu pociągów pasażerskich linii nr 62 oraz z uwagi na niewystarczające środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz środki własne PKP PLK SA zadanie: Rewitalizacja infrastruktury na linii nr 62 Tunel - Sosnowiec Główny nie zostało ujęte w planie działalności inwestycyjnej do realizacji w 2011 r. Zadanie to zostało ujęte w wykazie potrzeb inwestycyjnych i oczekuje na możliwość pozyskania finansowania, a tym samym wdrożenia do realizacji.
9. Z uzyskanych informacji wynika, iż odnośnie do przejazdów i przejść w poziomie szyn na linii nr 62, PKP Polskie Linie Kolejowe SA w 2011 r. oprócz robót naprawczych oraz bieżącego utrzymania planuje wykonanie na 7 przejazdach kolejowo-drogowych naprawy nawierzchni drogi kołowej.
10. Przejazd kolejowo-drogowy w miejscowości Rabsztyn koło Olkusza zlokalizowany jest w łuku linii kolejowych nr 62 i 65. Naprawa nawierzchni drogi kołowej została wykonana w 2003 r. Ogólna ocena stanu technicznego nawierzchni kołowej w torach o prześwicie 1435 mm (linia nr 62) wynosi: dla toru nr 1 - dostateczna, a dla toru nr 2 - dobra. Według informacji udzielonych przez zarządcę infrastruktury w ostatnim okresie PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie otrzymały sygnałów o złym stanie przejazdu zarówno od zarządcy drogi kołowej jak i samorządów lokalnych.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 24 marca 2011 r.