VI kadencja

Zapytanie w sprawie określenia terminu na wydanie przez wojewódzkiego konserwatora zabytków pozwolenia konserwatorskiego uregulowanego w art. 36 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

Zapytanie nr 6784

do ministra kultury i dziedzictwa narodowego

w sprawie określenia terminu na wydanie przez wojewódzkiego konserwatora zabytków pozwolenia konserwatorskiego uregulowanego w art. 36 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami

   Szanowny Panie Ministrze! Zgodnie z art. 32 ust 1 pkt 2 Prawa budowlanego pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydane m.in. po uprzednim uzyskaniu przez inwestora wymaganych przepisami szczególnymi pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów.

   Takim pozwoleniem jest uregulowane w art. 36 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami pozwolenie konserwatorskie. Pozwolenie konserwatorskie jest podstawowym sposobem ochrony zabytku, a jego uzyskania wymaga m.in. prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy obiekcie budowanym wpisanym do rejestru zabytków oraz wykonywanie robót budowlanych w otoczeniu zabytku.

   Uzyskanie przez inwestora pozwolenia konserwatorskiego jest etapem poprzedzającym wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i niejednokrotnie wydłuża proces inwestycyjny przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków. Dzieje się tak, ponieważ właściwy miejscowo wojewódzki konserwator zabytków z różnych przyczyn przedłuża postępowanie o wydanie decyzji o pozwoleniu konserwatorskim. Do wydania decyzji o pozwoleniu konserwatorskim stosuje się przepisy ogólne wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego, w szczególności termin na wydanie decyzji administracyjnej wynosi 1 miesiąc, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy (art. 35 § 3 K.p.a.). Niestety przepisy dotyczące terminu na wydanie decyzji wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego nie są przestrzegane przez wojewódzkich konserwatorów zabytków, co powoduje opóźnienia w realizacji inwestycji już na etapie jej przygotowania. Ma to szczególnie znaczenie w sytuacji prowadzenia inwestycji przy zabytku realizowanej ze środków unijnych, gdzie termin wykorzystania środków jest ściśle określony, a jego przekroczenie powoduje trudności w prawidłowym rozliczeniu inwestycji. W tym wypadku przepisy art. 36 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, których naczelną zasadą jest utrzymanie zabytku w jak najlepszym stanie oraz jak najlepsze jego wykorzystanie dla dobra ogólnego, znacząco utrudniają realizacje tych celów.

   Panie Ministrze!

   Dlaczego do dnia dzisiejszego nie zostały przeprowadzone odpowiednie zmiany legislacyjne w zakresie określenia terminu na wydanie pozwolenia konserwatorskiego analogiczne do rozwiązań wynikających z art. 35 ust. 6 ustawy Prawo budowlane?

   Kiedy możemy się spodziewać podjęcia prac rządowych w tej kwestii oraz skierowania projektu stosownych zmian do prac legislacyjnych Sejmu?

   Z poważaniem

   Poseł Edward Czesak

   Warszawa, dnia 8 kwietnia 2010 r.