VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3150
w sprawie możliwości przeprowadzenia kompleksowego remontu drogowego przejazdu kolejowego (linia kolejowa nr 62) w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783 Olkusz - Miechów, w miejscowości Rabsztyn/Pazurek oraz dokończenia remontu przejazdu w Wolbromiu
Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem, pismo nr SPS-024-315/09, posła na Sejm RP, pana Jacka Osucha, w sprawie remontów przejazdów kolejowych na drodze wojewódzkiej nr 783 Olkusz - Miechów oraz w Wolbromiu w ciągu ul. Krakowskiej, na podstawie informacji uzyskanych w PKP Polskie Linie Kolejowe SA i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o., uprzejmie przedstawiam, co następuje:
1. Linia kolejowa nr 65 granica państwa - Zamość - Sławków Południowy (Linia Hutnicza Szerokotorowa), w km 353,592 krzyżuje się z drogą publiczną nr 783. Usytuowano tam przejazd przez tory kolejowe kategorii A. W związku z wymianą infrastruktury torowej od km 336,901 do km 361,800 w 2008 r. przejazd był poddany naprawie. Na wspomnianym odcinku linii wymieniono pochodzące z roku 1977 szyny typu R65 toru stykowego na nowe typu 60E-1, uzyskując tor bezstykowy. Celem było poprawienie stanu techniczno-eksploatacyjnego linii, z jednoczesnym maksymalnym zmniejszeniem hałasu na odcinkach linii przebiegających przez miasta Wolbrom i Olkusz. Oprócz remontu toru przeprowadzono naprawę 6 przejazdów. Naprawa tych przejazdów polegała m.in. na umocnieniu toru, wymianie podsypki oraz wymianie płyt pokrywających przejazd. Celem było osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy pojazdami drogowymi.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że wykonywanie robót na przejazdach uzależnione jest od otrzymania od zarządców dróg zamknięć ruchu drogowego na zarządzanych przez nich drogach publicznych.
W wymienionej lokalizacji LHS otrzymała możliwość zamknięcia przejazdu na czas remontu dopiero w listopadzie 2008 r. i wykonała na wspomnianym przejeździe takie roboty, jak: wymiana podkładów, szyn, podsypki i płyt pokrywających przejazd. Różnice wysokości między nawierzchnią drogi a płaszczyzną przejazdu zostały wyrównane tymczasowo tzw. zimnym asfaltem. Roboty zakończyły się w dniu 20 listopada 2008 r. Panujące warunki zimowe powodują wykruszania się asfaltu i powstawanie ubytków, które są uzupełniane w miarę potrzeb. Z nadejściem wiosny i odpowiednich temperatur firmie specjalistycznej zostanie zlecone usunięcie zimnego asfaltu i wykonanie dojazdów asfaltem na gorąco.
2. Przejazd kategorii A usytuowany jest w km 356,304 linii nr 65 i w ciągu drogi nr 783 Olkusz - Wolbrom. W 2006 r. przejazd był poddany naprawie w związku z wymianą toru. Dokonano wymiany zużytych podkładów i szyn pochodzących z 1977 r. (tor stykowy) na nowe, w tym szyny typu 60E-1 (tor bezstykowy), oraz wyregulowano położenie toru w planie i profilu. Wymieniono też żelbetowe płyty przejazdowe na wspomnianym przejeździe.
W roku 2009 planuje się wykonanie oczyszczenia podsypki w torze na 4 przejazdach w celu poprawienia stanu technicznego tych przejazdów. Po zakończeniu robót związanych z oczyszczeniem i wymianą podsypki zostaną położone nowe płyty żelbetonowe i zostaną wykonane dojazdy do przejazdów asfaltem na gorąco.
3. Przejazd kategorii A, położony w km 372,650 linii kolejowej nr 65 i w ciągu drogi nr 783 Olkusz - Wolbrom, w 2008 r. był poddany naprawie bieżącej, polegającej na wymianie podkładów w przejeździe, wymianie szyn typu R65 (tor stykowy) na szyny typu 60E1 (tor bezstykowy). Wyregulowano położenie toru w planie i profilu, a także wymieniono na nowe żelbetonowe płyty przejazdowe. Obecny stan przejazdu jest dobry, naprawy wymagają dojazdy do przejazdu. Z chwilą nastania odpowiednich temperatur w okresie wiosennym dojazdy zostaną wyasfaltowane na gorąco.
4. Linia kolejowa nr 65 jest linią jednotorową. Nie można zastosować na niej nowoczesnej technologii zalewania szyn kolejowych żywicą na przejeździe przez tory kolejowe. Na wykonanie takich robót potrzebne są kilkudniowe wstrzymania ruchu pociągów, co spowodowałoby wstrzymanie przewozu towarów po tej linii oraz wstrzymanie na kilka dni ruchu drogowego. Z tego względu LHS stara się na bieżąco utrzymywać w dobrym stanie technicznym infrastrukturę poprzez bieżące naprawy oraz wymianę uszkodzonych i zużytych elementów podczas krótkich zamknięć toru dla ruchu.
Stosowane są również nowoczesne technologie układania nawierzchni przejazdowych. W latach 2004-2006, w celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego, zastosowano na wielu przejazdach bardzo nowoczesną nawierzchnię gumową typu STRAIL, m.in. na przejeździe kategorii A w km 355.631, na łączniku ul. Grabarskiej, na drodze należącej do Urzędu Gminy Wolbrom.
Stosowanie nowoczesnych technologii wymaga posiadania i zaangażowania dużych środków finansowych. PKP LHS sp. z o.o. stosuje nowoczesne technologie w wielu dziedzinach (droga kolejowa, trakcja, nieruchomości, teleinformatyka), w miarę swoich możliwości finansowych.
5. Przejazd kolejowy w Wolbromiu, położony w km 39,715 linii kolejowej nr 62 Tunel - Sosnowiec Główny i w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783 Olkusz - Miechów, został wykonany w technologii Edilon LC-L. Jest to nawierzchnia bezpodsypkowa, której podstawowym elementem jest prefabrykowana płyta żelbetowa z kanałami pod szyny. Szyny mocowane są w kanałach za pomocą odpowiednich przekładek i podkładek oraz mas zalewowych (materiałów mocujących).
Cechą charakterystyczną tego typu nawierzchni jest duża odporność na obciążenia ze strony pojazdów samochodowych, odporność na działanie czynników atmosferycznych, duża trwałość oraz zmniejszenie oddziaływań dynamicznych na konstrukcję drogi szynowej i otoczenia pochodzących od przejeżdżających pojazdów drogowych.
Główną przeszkodą szerszego zastosowania nawierzchni Edilon LC-L jest jej wysoka cena. Szacunkowy koszt przebudowy omawianego przejazdu w miejscowości Rabsztyn/Pazurek, we wspomnianej technologii, wyniósł 700 000 zł. Przy zabudowie powszechnie stosowanych małogabarytowych płyt betonowych typu Mirosław Ujski koszt ten wynosi około 360 000 zł. Dla porównania koszt zabudowy płyt wielkogabarytowych typu CBP wyniósłby około 80 000 zł.
Remont przejazdu na linii kolejowej nr 62 w km 39,715 planowany jest w roku 2010.
6. W roku 2009 na terenie powiatu miechowskiego planowane są remonty przejazdów kolejowych na linii nr 8 Warszawa - Kraków, na szlaku Miechów - Słomniki, położnych w km 278,566; w km 280,570; w km 282,090; w km 282,649 i w km 283,103 (razem 5 przejazdów). Na czterech przejazdach wymieniana będzie nawierzchnia typu CBP (płyty wielkogabarytowe) na taką samą. Ze względu na lokalny charakter przejazdów oraz małe natężenie ruchu stosowanie droższych technologii jest nieuzasadnione. Na piątym przejeździe w km 280,570, gdzie natężenie ruchu jest znacznie większe, zastosowane zostaną płyty małogabarytowe typu Mirosław Ujski.
7. Ze względu na ograniczone środki finansowe, jakimi dysponują PKP Polskie Linie Kolejowe SA na remonty przejazdów kolejowych, ograniczają się do najpilniejszych potrzeb. Z tych samych przyczyn nie jest możliwe szersze zastosowanie nowoczesnych technologii typu Edilon.
Dobrym rozwiązaniem byłaby zmiana przepisów prawa zobowiązująca zarządcę dróg publicznych do partycypowania w kosztach remontów przejazdów. Pozwoliłoby to na wykonanie znacznie większej liczby remontów, jak też szersze zastosowanie nowoczesnych technologii.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że podjęto prace nad zmianą przepisów mających na celu współfinansowanie przez zarządców dróg kosztów budowy, remontów i utrzymania skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 5 lutego 2009 r.