VI kadencja
Odpowiedź ministra infrastruktury
na interpelację nr 2399
w sprawie modernizacji linii kolejowych Warszawa Wschodnia-Dorohusk oraz Rejowiec-Hrebenne
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację nr SPS-023-2399/08 z dnia 9 kwietnia 2008 r. poseł Magdaleny Gąsior-Marek w sprawie modernizacji linii kolejowych Warszawa Wschodnia-Dorohusk oraz Rejowiec-Hrebenne, uprzejmie wyjaśniam, że modernizacja linii kolejowych nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa-Dorohusk i nr 69 Rejowiec-Hrebenne, w kontekście organizowanych przez Polskę i Ukrainę Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012, nie jest ujęta w żadnym wykazie projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko 2007-2013˝.
Polityka rządu polskiego w zakresie modernizacji narodowej sieci kolejowej jest zbieżna z głównymi założeniami polityki Unii Europejskiej jakim jest stworzenie równorzędnych warunków ekonomicznych dla wszystkich rodzajów transportu. W tym szczególnie dla kolei.
Priorytetowo modernizowane są linie kolejowe, będące międzynarodowymi tranzytowymi ciągami transportowymi wchodzącymi w skład ustanowionej przez UE transeuropejskiej sieci transportowej oraz linie objęte umowami AGC (umowa europejska o głównych liniach kolejowych - podpisana w Genewie 31.05.1985 r.) i AGTC (umowa europejska o ważnych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących - podpisana w Genewie 1 lutego 1991 r.).
Linia kolejowa nr 7 Warszawa-Dorohusk nie jest linią sieci AGC/AGTC i nie stanowi części składowej Paneuropejskich Korytarzy Transportowych.
Z uwagi na jej znaczenie jako linii oczekującej na wpisanie do umów europejskich AGC i AGTC oraz przynależnej do sieci TEN, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, będąc zarządcą infrastruktury kolejowej, czyni starania by linia ta została dostosowana do parametrów wymaganych tymi umowami.
Aktualnie PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przygotowuje dokumentację przetargową na wyłonienie wykonawcy dokumentacji przedprojektowej (tj. studium wykonalności) dla zadania ˝Modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa-Dorohusk na odcinku Warszawa Wschodnia-Lublin-Dorohusk-Granica Państwa˝. Przedsięwzięcie to w pełni będzie finansował zarządca infrastruktury kolejowej ze środków własnych. W związku z przesunięciem czasowym realizacji projektu modernizacyjnego na tej linii oraz dla zachowania istniejących jej parametrów technicznych i użytkowych planowana jest ciągła wymiana podkładów z częściową wymianą szyn i płyt przejazdowych na odcinku Samurki-Motycz.
Linia nr 69 Rejowiec-Hrebenne nie była ujmowana w planach perspektywicznych modernizacji linii. W latach osiemdziesiątych było zrealizowane tylko studium wykonalności dla tej linii. Na linii nr 69 nie są planowane prace inwestycyjne.
Sytuacja finansowa PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie pozwala na realizację wszystkich koniecznych inwestycji na sieci kolejowej. Niewystarczające są środki własne zarządcy, budżetu państwa oraz Funduszu Kolejowego przeznaczane na utrzymanie i remonty linii kolejowych, co uniemożliwia likwidację w krótkim czasie wszystkich wieloletnich zaległości.
W uzupełnieniu, uprzejmie informuję, że w związku z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa do organizowania Mistrzostw Europy w piłce nożnej w roku 2012, przeprowadzono przegląd projektów modernizacji linii kolejowych wyszczególnionych w Osi Priorytetowej VII Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko 2007-2013˝, stanowiących ciągi transportowe łączące miasta, w których odbywać się będą rozgrywki piłkarskie tj. podstawowo Warszawa, Gdańsk, Wrocław, Poznań oraz rezerwowo Chorzów i Kraków, celem ustalenia możliwości przyśpieszenia ich realizacji w ramach terminów i zakresów określonych w POIiŚ dla przygotowania infrastruktury transportowej do Euro 2012. W wyniku analizy nakreślono plany modernizacyjne PKP Polskie Linie Kolejowe SA, co ujęte zostało w Obwieszczeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 marca 2008 r. w sprawie listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko 2007-2013˝.
Z poważaniem
Minister
Cezary Grabarczyk
Warszawa, dnia 28 kwietnia 2008 r.