VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji placówek pocztowych na terenach wiejskich na przykładzie miejscowości Skomielna Biała w woj. małopolskim

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 7532

w sprawie likwidacji placówek pocztowych na terenach wiejskich na przykładzie miejscowości Skomielna Biała w woj. małopolskim

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem pana posła Marka Łatasa w sprawie likwidacji placówek pocztowych na terenach wiejskich na przykładzie miejscowości Skomielna Biała w woj. małopolskim, które zostało przesłane przy piśmie SPS-024-7532/10 z dnia 30 lipca, pragnę przedstawić co poniżej.

   Na wstępie pragnę zaznaczyć, że minister infrastruktury, który w imieniu Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski nad Pocztą Polską SA i posiada uprawnienia przewidziane dla walnego zgromadzenia, może ingerować w sprawy spółki jedynie w zakresie określonym w przepisach. Zgodnie z § 26 ust. 2 statutu Poczty Polskiej SA wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw spółki (w tym związane z likwidacją urzędów pocztowych) należą do kompetencji zarządu spółki. W myśl powyższego zwróciłem się do prezesa Poczty Polskiej z prośbą o przedstawienie wyjaśnień w sprawie kwestii poruszonych w zapytaniu pana posła. W oparciu o uzyskane informacje uprzejmie informuję, że Poczta Polska SA jako operator publiczny zobowiązana jest do utrzymania określonych wskaźników dostępu do powszechnych usług pocztowych. Wskaźniki te reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych, gdzie wskazano, iż na terenie kraju powinno być uruchomione co najmniej 8240 placówek operatora rozmieszczonych z uwzględnieniem występującego na danym obszarze zapotrzebowania na usługi. Ponadto jedna stała placówka operatora, licząc średnio w skali kraju, powinna przypadać na 7000 mieszkańców na terenie miast, natomiast na obszarach wiejskich jedna placówka operatora powinna przypadać na 85 km2 powierzchni.

   Na terenie kraju na dzień 17 sierpnia 2010 r. funkcjonują 8303 placówki pocztowe. Wskaźnik dostępności usług pocztowych wynosi: na terenie miasta - 6148 mieszkańców na jedną placówkę pocztową oraz na obszarze wiejskim - 64,57 km 2 na jedną placówkę pocztową.

   Na terenie województwa małopolskiego funkcjonuje 610 placówek pocztowych, z tego w mieście - 258 oraz na obszarze wiejskim - 352 placówki. Wskaźnik dostępności usług pocztowych kształtuje się następująco: na terenie miasta - 6307 mieszkańców na jedną placówkę pocztową oraz na obszarze wiejskim - 38,45 km 2 na jedną placówkę pocztową.

   Na obszarze gminy wiejskiej Lubień świadczą usługi następujące placówki pocztowe:

   - Urząd Pocztowy Lubień,

   - Urząd Pocztowy Skomielna Biała.

   Wskaźnik dostępności na terenie gminy Lubień wynosi 37,55 km 2 na jedną placówkę pocztową. Zarówno w skali kraju, województwa małopolskiego, jak i gminy Lubień dostępność usług pocztowych jest znacznie lepsza niż norma wynikająca w wyżej wymienionego rozporządzenia.

   Poczta Polska SA jako operator publiczny, świadczący usługi pocztowe, zobowiązana jest zapewnić powszechną dostępność usług oraz utrzymania sieci swoich placówek pocztowych na terenie całego kraju. Wiąże się to z koniecznością ponoszenia znacznych nakładów na utrzymanie placówek pocztowych. Z uwagi na bardzo małą ilość usług świadczonych w części placówek pocztowych konieczne jest podejmowanie działań restrukturyzacyjnych mających na celu obniżenie kosztów funkcjonowania sieci, przy jednoczesnym uwzględnieniu rzeczywistych potrzeb klientów. Sytuacja ta wymusza na Poczcie Polskiej SA podejmowanie decyzji o przekształcaniu, a nie likwidacji nierentownych urzędów pocztowych i filii w mniej kosztochłonne formy działalności (agencje pocztowe).

   Agencje pocztowe to placówki, które świadczą pełen zakres usług pocztowych. Obecnie na terenie kraju funkcjonuje ok. 3 tys. agencji pocztowych. Taka forma organizacyjna sprawdza się szczególnie na obszarach wiejskich, gdzie z usług oferowanych przez Pocztę Polską SA korzysta niewielka liczba klientów.

   Ponadto nadmieniam, iż Poczta Polska SA umożliwia korzystanie z usług pocztowych, takich jak: dokonywanie wpłat, nadawanie przekazów, nadawanie listów zwykłych i poleconych, zakup znaczków pocztowych, prasy itp. za pośrednictwem listonosza obsługującego rejon doręczeń.

   W związku z powyższym dotychczasowe działania restrukturyzacyjne nie powodowały ograniczeń w zakresie dostępności powszechnych usług pocztowych.

   Przeprowadzona analiza funkcjonowania Urzędu Pocztowego Skomielna Biała wykazała, iż z usług placówki korzysta bardzo mało klientów, co powoduje, iż koszty znacznie przewyższają przychody. Zaistniała sytuacja spowodowała nierentowność przedmiotowej placówki pocztowej w wysokości 37,41%. Brak zainteresowania klientów usługami oferowanymi przez przedmiotową placówkę pocztową wpłynął na decyzję o przekształceniu (a nie likwidacji) tej placówki pocztowej w agencję pocztową. Przekształcenie zostało zaplanowane do realizacji najpóźniej do końca pierwszego kwartału 2011 r. Powyższe przedsięwzięcie zostanie poprzedzone scentralizowaniem służby doręczeń do Urzędu Pocztowego Lubień.

   Przekształcenie Urzędu Pocztowego Skomielna Biała nie będzie miało wpływu na ograniczenie ilości i zakresu świadczonych usług. Zmiana formy organizacyjnej nie spowoduje zmniejszenia dostępności powszechnych usług pocztowych. Nadal na terenie gminy Lubień będą funkcjonowały dwie placówki pocztowe.

   Ponadto nadmieniam, że Poczta Polska SA (Oddział Rejonowy Centrum Poczty Kraków Województwo) poinformowała sołtysa wsi Skomielna Biała (pismem znak: SZ/410/F-23/MK/2010 z dnia 22 lipca 2010 r.) o wyżej wymienionych planowanych zmianach organizacyjnych w sieci placówek pocztowych.

   Na terenach wiejskich w okresie od 1 października 2009 r. do 16 sierpnia 2010 r. zlikwidowano 165 placówek pocztowych (2%), w tym na terenie województwa małopolskiego 8 (1,3%). Likwidacją zostały objęte przede wszystkim placówki długotrwale zawieszone, których reaktywacja działalności była niemożliwa. W wyjątkowych przypadkach dokonano likwidacji placówek pocztowych krótkotrwale zawieszonych bądź czynnych, ale tylko pod warunkiem uruchomienia w zamian nowej placówki w lokalizacji dającej możliwość korzystania z usług większej liczbie klientów.

   Zmiana formy organizacyjnej placówki pocztowej nie ma wpływu na zmianę adresu lokalnej społeczności. Kod pocztowy przypisany jest do miejscowości, a nie do placówki pocztowej. W związku z czym po dokonaniu przekształcenia Urzędu Pocztowego Skomielna Biała kod dla miejscowości pozostaje bez zmian i nie jest wymaga żadna zmiana w dokumentach.

   Przekazując powyższe informacje, zapewniam, że problem zmiany organizacji obsługi klientów w placówkach pocztowych jest wnikliwie analizowany. Niestety sukcesywnie pogarszające się wyniki ekonomiczne placówek, szczególnie na terenach wiejskich poniżej siedziby gminy, wymagają bezwzględnie podjęcia działań w celu ograniczenia kosztów działalności, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości dostępu do powszechnych usług pocztowych.

   Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że zaprezentowane informacje w sposób wyczerpujący odpowiadają na pytania pana posła.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Maciej Jankowski

   Warszawa, dnia 24 sierpnia 2010 r.