VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 12706
w sprawie epidemii grypy na Ukrainie
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją pana posła Andrzeja Ćwierza w sprawie epidemii grypy na Ukrainie, nadesłaną przy piśmie Pana Marszałka z dnia 17 listopada 2009 r., znak SPS-023-12706/09, uprzejmie informuję, co następuje.
Na wstępie należy podkreślić, że podejmowane w Polsce działania nie miały służyć jedynie ograniczeniu niebezpieczeństwa związanego z sytuacją epidemiologiczną na Ukrainie, ale - podobnie jak na całym świecie - z ogólną sytuacją związaną z pojawieniem się wirusa A/H1N1v.
W zakresie odpowiedzi na pytania pierwsze i trzecie uprzejmie informuję, iż w Polsce działania na wypadek pandemii grypy prowadzone są w ramach Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy, który powołany został w 2005 r. zarządzeniem ministra zdrowia. Pracom komitetu przewodniczy podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia pan Adam Fronczak, a w skład komitetu poza przedstawicielami sektora zdrowia wchodzą przedstawiciele kluczowych resortów w państwie, w tym m.in. MSWiA, MON, MRiRW, MG. Do głównych zadań komitetu należy m.in.:
1) opracowywanie i aktualizacja zgodnie z wymogami WHO interdyscyplinarnego ˝Polskiego planu pandemicznego˝;
2) przekazywanie przez członków komitetu kierownictwu resortów, organizacji, instytucji, których są przedstawicielami, ustaleń i wniosków wypracowanych przez komitet w celu ich wdrożenia, zgodnie z ustawowymi kompetencjami;
3) monitorowanie światowej i krajowej sytuacji epidemiologicznej grypy sezonowej oraz grypy ptaków;
4) opracowywanie strategii dla podejmowanych działań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczych i organizacyjnych dla poszczególnych faz pandemii grypy oraz:
5) dokonywanie oceny zagrożenia,
6) określanie zadań dla poszczególnych jednostek i służb oraz zakresu ich odpowiedzialności, przy maksymalnym wykorzystaniu istniejących struktur działających w sytuacjach kryzysowych.
Od momentu przekazania informacji na temat potwierdzenia pierwszych przypadków zakażeń wirusem grypy typu A/H1N1v w USA i Meksyku, tj. 17 kwietnia 2009 r., Krajowy Komitet do Spraw Pandemii Grypy zebrał się wielokrotnie. Podczas posiedzeń komitetu analizowano aktualną sytuację epidemiologiczną grypy w Polsce i na świecie oraz podjęte działania. Na posiedzeniu w dniu 8 września 2009 r. krajowy komitet wypracował rekomendacje dla ministra zdrowia dotyczące grup osób, które powinny otrzymać szczepionkę przeciwko wirusowi grypy typu A/H1N1v w pierwszej kolejności.
˝Polski plan pandemiczny˝
Krajowy komitet opracował ˝Polski plan pandemiczny˝, który zawiera założenia dotyczące przygotowań, a także stanowi wytyczne dla działań przygotowawczych prowadzonych na poziomie lokalnym w Polsce. ˝Polski plan pandemiczny˝ zawiera informacje ogólne na temat grypy, zapisy dotyczące działań poszczególnych resortów podejmowanych w zależności od fazy pandemii, a także strategie dotyczące komunikacji i organizacji opieki zdrowotnej.
W związku ze zmieniającą się sytuacją epidemiologiczną, a także nowymi doświadczeniami związanymi z walką z grypą typu A/H1N1v oraz wytycznymi WHO, ECDC i EC dokument ten poddawany jest kolejnym aktualizacjom. Najnowsza wersja ˝Polskiego planu pandemicznego˝ zaakceptowana została przez przewodniczącego Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy we wrześniu 2009 r.
Działania podjęte w związku z ogłoszeniem przez WHO pandemii grypy
Poniżej przedstawiono najistotniejsze działania podjęte przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z decyzją WHO o ogłoszeniu pandemii grypy:
1. W Głównym Inspektoracie Sanitarnym opracowano wytyczne pn. ˝Działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej na wypadek wystąpienia epidemii lub pandemii grypy˝. Dokument przekazano do realizacji przez wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne.
2. W Głównym Inspektoracie Sanitarnym zaktualizowano ˝Polski plan pandemiczny˝, który został skonsultowany przez wszystkich członków Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy, a następnie przedstawiony do akceptacji przewodniczącemu Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy.
3. Od momentu otrzymania z Amerykańskiego Centrum do Spraw Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) pierwszych informacji nt. zachorowań przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego na bieżąco monitorują sytuację epidemiologiczną w zakresie grypy typu A/H1N1v na świecie i w Polsce. Zarówno aktualna sytuacja epidemiologiczna, jak i podjęte działania analizowane są podczas cyklicznie organizowanych przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa spotkań grupy eksperckiej, a także w trakcie posiedzeń Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy. Podczas spotkań przedstawiciele różnych resortów wymieniają doświadczenia i spostrzeżenia nt. podejmowanych działań.
4. Poprzez krajowy punkt kontaktowy sieci wczesnego ostrzegania i reagowania (EWRS), znajdujący się w Głównym Inspektoracie Sanitarnym, na bieżąco otrzymywane i przekazywane są informacje o podejmowanych działaniach, a także o zmianach sytuacji epidemiologicznej. Informacje te są analizowane i wykorzystywane m.in. do opracowywania materiałów informacyjnych, wytycznych i zaleceń. Polska na bieżąco przekazuje innym krajom informacje nt. działań podejmowanych na terenie kraju. Przedstawiciele GIS uczestniczą w telekonferencjach organizowanych przez ECDC i EC, w których udział biorą również przedstawiciele WHO.
5. Wszyscy państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni pozostają w kontakcie z wojewódzkimi konsultantami do spraw chorób zakaźnych, a także epidemiologii oraz ordynatorami oddziałów zakaźnych i na bieżąco monitorują sytuację na podległym terenie. Informacje nt. działań podejmowanych przez stacje sanitarno-epidemiologiczne przekazywane są na bieżąco do Głównego Inspektoratu Sanitarnego, którego przedstawiciele pozostają w stałym kontakcie z przedstawicielami Głównego Inspektoratu Weterynarii i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
6. W celu koordynacji działań podejmowanych na poziomie powiatowym, wojewódzkim i centralnym w Głównym Inspektoracie Sanitarnym systematycznie organizowane są telekonferencje z państwowymi wojewódzkimi inspektorami sanitarnymi, podczas których omawiane są podjęte działania.
7. W związku z przewidywanymi zmianami w sytuacji epidemiologicznej kontynuowane są działania mające na celu m.in.:
- rozwój epidemiologicznego i wirusologicznego nadzoru nad grypą w systemie Sentinel; dzięki temu systemowi, poprzez potwierdzenie wirusologiczne i analizę epidemiologiczną części z przypadków, możliwe jest uzyskanie informacji o rzeczywistych zachorowaniach na grypę typu A/H1N1v, a także stwierdzenie, jaką część stanowią one wśród pozostałych przypadków grypy i zachorowań grypopodobnych; uzyskane dzięki temu systemowi nadzoru dane stanowią priorytet dla dalszego planowania i wyznaczania strategii działania,
- wirusologiczne potwierdzanie ciężkich przypadków, co będzie przydatne dla określenia lokalnej ciężkości grypy,
- monitorowanie umieralności; w tym zakresie główne trudności dotyczyć będą klasyfikacji przypadków, gdyż przypadki zgonów z powodu grypy mogą być kwalifikowane jako zgony o innej przyczynie (np. z powodu choroby nowotworowej, chorób serca).
Jednakże w celu sprawnej realizacji ww. zadań prowadzone są liczne działania mające na celu poprawę możliwości diagnostycznych laboratoriów Państwowej Inspekcji Sanitarnej:
- w celu rozszerzenia diagnostyki wirusa A/H1N1v w innych laboratoriach aniżeli jedynie w laboratorium Krajowego Ośrodka do Spraw Grypy NIZP-PZH, doceniając wagę problemu, Rada Ministrów uchwałą nr 138/2009 z dnia 11 sierpnia 2009 r. przyznała z ogólnej rezerwy budżetowej środki na dofinansowanie działań wybranych laboratoriów wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych; Główny Inspektorat Sanitarny podejmuje ponadto działania mające na celu uzyskanie z ogólnej rezerwy budżetowej dodatkowych środków, które zabezpieczą wykonywanie zwiększonej liczby badań wirusologicznych grypy w systemie Sentinel, uzyskanie tych środków jest warunkiem umożliwiającym skuteczne i systematyczne prowadzenie prawidłowego nadzoru Sentinel nad grypą w Polsce,
- przedstawiciele laboratoriów wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych zostali przeszkoleni w zakresie prowadzenia diagnostyki wirusa A/H1N1v metodami biologii molekularnej.
Obecnie dzięki powyższym działaniom w Polsce poza Krajowym Ośrodkiem do Spraw Grypy NIZP-PZH badania w kierunku grypy typu A/H1N1v wykonują również laboratoria:
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Łodzi,
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie,
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie,
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach,
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku,
- Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu.
Badania prowadzi również laboratorium Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii w Puławach.
8. Zarówno na poziomie lokalnym, wojewódzkim, jak i powiatowym kontynuowana jest zakrojona na szeroką skalę akcja informacyjna, która polega m.in. na:
- opracowywaniu i uaktualnianiu wraz z pojawianiem się nowych doniesień materiałów informacyjnych dotyczących grypy A/H1N1v i zamieszczaniu ich na stronie internetowej GIS - www.gis.gov.pl (w tym m.in. komunikatu dotyczącego aktualnej sytuacji epidemiologicznej na świecie),
- opracowaniu i dystrybucji, we współpracy z RCB, ulotki zawierającej informację dla podróżujących, wyjeżdżających i przyjeżdżających do Polski z krajów, w których wystąpiły ogniska zachorowań; ulotki te nadal są dystrybuowane na krajowych lotniskach międzynarodowych,
- opracowaniu i przekazaniu służbom lotnisk treści komunikatu głosowego, który podawany był przez megafony na lotniskach w Polsce, a który dotyczył zasad postępowania po powrocie z krajów dotkniętych,
- opracowaniu materiałów informacyjnych dla dzieci i młodzieży, które poprzez MEN przekazano do szkół, gdzie nauczyciele zapoznawali uczniów z zasadami postępowania, których należy przestrzegać, aby uniknąć zakażenia,
- współpracy w zakresie prowadzenia infolinii dla społeczeństwa, w której odpowiedzi na pytania dotyczące grypy typu A/H1N1v udzielają eksperci NIZP-PZH i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
- przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny współpracowali z przedstawicielami mediów i na bieżąco informowali o aktualnej sytuacji.
10. W ramach kompetencji ustawowych przedstawiciele GIS wspierają merytorycznie podmioty zainteresowane m.in. przygotowaniami do sytuacji masowej absencji w pracy z powodu licznych zakażeń i zachorowań, udzielając odpowiedzi na liczne zapytania oraz konsultując przedstawione rozwiązania.
Działania podjęte w związku z sytuacją na Ukrainie i Białorusi
Poza ww. działaniami w związku z informacjami nt. sytuacji na Ukrainie i Białorusi podjęto szereg działań, w tym m.in.:
- w momencie otrzymania pierwszych informacji nt. sytuacji na Ukrainie skontaktowano się z Krajowym Punktem Centralnym do Spraw Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych (IHR) w celu uzyskania potwierdzenia doniesień prasowych i uzyskania informacji z wiarygodnych źródeł, w tym m.in. z WHO,
- skontaktowano się z państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym w Rzeszowie oraz Lublinie z prośbą o uzyskanie potwierdzonych informacji nt. sytuacji epidemiologicznej od odpowiedników na Ukrainie,
- do Wojewódzkiej Stacji Sanitarnej w Rzeszowie i Lublinie przekazano prośbę o podjęcie stosownych działań, w tym m.in.:
- monitorowanie sytuacji na przejściach granicznych i nadzorowanym przez państwa terenie,
- wzmożenie kontroli sanitarnej na przejściach granicznych z Ukrainą,
- utrzymywanie kontaktu i wymianę informacji ze służbami medyczno-sanitarnymi Ukrainy,
- informowanie podróżnych przekraczających granicę o konieczności przestrzegania zachowań prozdrowotnych i zgłaszania się do lekarza w przypadku wystąpienia objawów grypy w ciągu 7 dni od powrotu z Ukrainy lub kontaktu z osobą chorą,
- pilne informowanie głównego inspektora sanitarnego o podjętych działaniach i zmianach sytuacji epidemiologicznej,
- podobną prośbę wystosowano do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego w Białymstoku w związku z informacją nt. sytuacji na Białorusi,
- państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni pozostają w stałym kontakcie ze swoimi odpowiednikami na Ukrainie i Białorusi i na bieżąco wymieniają informacje nt. sytuacji epidemiologicznej,
- główny inspektor sanitarny pozostaje w stałym kontakcie ze swoimi odpowiednikami ze Słowacji, Czech i Ukrainy i na bieżąco konsultuje podejmowane działania,
- ponownie uruchomiono system szybkiego powiadamiania poprzez wiadomości SMS,
- główny inspektor sanitarny polecił państwowym wojewódzkim inspektorom sanitarnym (we współpracy z kuratoriami oświaty) informować o każdym dużym (ponad 20-procentowym) wzroście absencji w szkołach,
- ponownie dokonano przeglądu zasobów zgromadzonych w rezerwach (w tym m.in. ilości dostępnych masek ochronnych),
- kontynuowane są inne działania informacyjne:
- w szkołach, we współpracy z kuratoriami i szkołami, inspektorzy sanitarni prowadzą akcję informacyjną na podstawie materiału opublikowanego w Głównym Inspektoracie Sanitarnym pn. ˝Treści merytoryczne i metodyczne dotyczące profilaktyki grypy sezonowej i nowej grypy A/H1N1v˝,
- na przejściach granicznych na granicy wschodniej oraz na lotniskach, gdzie pasażerowie otrzymują informacje (m.in. w formie ulotek) nt. zachowań, które pomogą uniknąć zakażenia wirusem grypy typu A/H1N1v,
- w środkach masowego przekazu, gdzie przedstawiciele Państwowej Inspekcji Sanitarnej informują o grypie i aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Informacje nt. aktualnej sytuacji i oceny ryzyka dla państw UE, sporządzane przez Komisję Europejską i Europejskie Centrum do Spraw Kontroli i Prewencji Chorób (ECDC), na bieżąco przekazywane są do Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i przez tę instytucję dystrybuowane do służb biorących udział w reagowaniu,
- we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Rządowym Centrum Bezpieczeństwa główny inspektor sanitarny wydał komunikat dla osób podróżujących na Ukrainę, w którym zalecono polskim obywatelom rozważenie możliwości przełożenia podróży na Ukrainę na termin późniejszy.
Działania polski na forum międzynarodowym w związku z pandemią grypy typu A/H1N1v
1. Pani Ewa Kopacz - minister zdrowia - podjęła inicjatywę mającą na celu uzyskania poparcia wśród innych państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie możliwości wprowadzenia szczepionek przeciwko grypie typu A/H1N1v i jej dostępności w wolnym obrocie. Ministerstwo Zdrowia zwróciło się również z zapytaniem o możliwości w tym zakresie do firm farmaceutycznych.
2. Przedstawiciele GIS pozostają w stałym kontakcie z ekspertami innych państw członkowskich UE, Komisji Europejskiej i Europejskiego Centrum do Spraw Kontroli i Prewencji Chorób i informują na bieżąco poprzez sieć wczesnego ostrzegania i reagowania (EWRS) o aktualnej sytuacji i podjętych działaniach. Przedstawiciel GIS bierze udział w telekonferencjach organizowanych w ramach EWRS.
3. Przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego uczestniczą w kluczowych spotkaniach międzynarodowych dotyczących grypy zorganizowanych m.in. w ramach prezydencji szwedzkiej, dotyczących reagowania podczas pandemii grypy. Przedstawiciele GIS reprezentują Polskę w pracach reaktywowanej przez prezydencję szwedzką Grupy Przyjaciół Prezydencji ds. Pandemii Grypy, która wyznaczona została w celu intensyfikacji działań prowadzonych przez inne resorty.
4. W dniach 21-24 września 2009 r. przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego uczestniczyli w zorganizowanych przez stronę amerykańską i Ministerstwo Obrony Narodowej ćwiczeniach poświęconych działaniom w czasie pandemii grypy. Przedstawiane przez GIS opinie i wnioski spotkały się z aprobatą strony amerykańskiej.
5. Pracownicy Głównego Inspektoratu Sanitarnego pozostają w stałym kontakcie z przedstawicielami placówek dyplomatycznych oraz organizacji międzynarodowych mających siedziby w Polsce. W ramach roboczej współpracy informują o aktualnej sytuacji epidemiologicznej oraz działaniach podejmowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną w ramach reagowania na wypadek pandemii.
Działania Polski w zakresie ewentualnego udostępnienia wyrobów medycznych, produktów leczniczych oraz pozostałego asortymentu zgromadzonego w agencji rezerw państwowych
W związku z występującymi zachorowaniami na grypę, w tym spowodowaną zakażeniem wirusem nowej grypy A/H1N1v, na terenie Polski podjęto następujące działania:
1) uaktualniono, wspólnie z Ministerstwem Gospodarki oraz podległą MG Agencją Rezerw Materiałowych, dane dotyczące ilości oraz miejsc przechowywania wyrobów medycznych, produktów leczniczych oraz pozostałego asortymentu, zgromadzonych w rezerwach państwowych ministra zdrowia na wypadek rozwoju epidemii/pandemii wysoce niebezpiecznej choroby zakaźnej (dane te, zawarte w dokumencie z odpowiednią klauzulą niejawności, znajdują się w DSO, ZKiRMMZ);
2) wystąpiono do wojewodów z prośbą o wskazanie szpitali przewidzianych w wojewódzkich planach reagowania kryzysowego jako szpitale pierwszej kolejności reagowania przeciwepidemicznego oraz jednostek Państwowej Straży Pożarnej zaangażowanych na terenie województwa w działania przeciwepidemiczne, dla których planuje się wsparcie w postaci asortymentu wchodzącego w skład rezerw medycznych, przechowywanych w magazynach Agencji Rezerw Materiałowych (m.in. zestawy dekontaminacyjne, zestawy typu bioboks, zapewniające pełną izolację pacjenta chorego zakaźnie, sprzęt i ubrania ochrony osobistej dla personelu); DSO, ZKiRM MZ dysponuje wyżej wymienionymi informacjami przekazanymi przez wszystkich wojewodów;
3) we współpracy z przedstawicielami Inspektoratu Służby Zdrowia Sił Zbrojnych RP - głównym inspektorem sanitarnym WP oraz komendantem Centrum Reagowania Epidemiologicznego Sił Zbrojnych - określono miejsca przeznaczenia asortymentu zgromadzonego w państwowych rezerwach medycznych, przewidzianego dla wydzielonych pododdziałów Sił Zbrojnych, które uczestniczyć będą w postępowaniu przeciwepidemicznym na terenie poszczególnych województw (przede wszystkim dotyczy to wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej - WOMP, posiadających w swoim składzie mobilne zespoły rozpoznania biologicznego);
4) ustalono z Agencją Rezerw Materiałowych procedury pilnego wydawania asortymentu z rezerw państwowych określonym odbiorcom na terenie kraju;
5) kierownictwo departamentu oraz pracownicy merytoryczni aktywnie współpracują z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa w przedmiotowym zakresie;
6) pracownicy merytoryczni DSO, ZKiRM MZ uczestniczą w regularnych telekonferencjach prowadzonych przez Dyrekcję Generalną Ochrony Zdrowia DE (DG SANCO) i Europejskie Centrum Kontroli Chorób (ECDC), poświęconych analizowaniu dynamiki szerzenia się zachorowań, przeciwdziałaniom koniecznym do wdrożenia i rozważanym ewentualnym dalszym środkom zaradczym;
7) na bieżąco prowadzona jest analiza danych dotyczących rozprzestrzeniania się na świecie wirusa grypa typu A/HINI oraz dynamiki zmian w szerzeniu się zachorowań wywołanych ww. typem wirusa, zawartych w raportach otrzymywanych z Krajowego Punktu Kontaktowego do Spraw Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych, raportach i analizach przesyłanych przez ECDC, Europejską Agencję do Spraw Leków (EMEA) oraz jednostki organizacyjne Komisji Europejskiej właściwe dla zagrożeń zdrowia lub życia dużych grup ludności (DG SANCO oraz Unit C3 Health Threats).
Jednocześnie uprzejmie informuję, że już 30 września 2005 r. międzyresortowy zespół doradczy w sprawie zakupu leku antywirusowego na wypadek pandemii grypy rekomendował Radzie Ministrów zakup produktu leczniczego o międzynarodowej nazwie oseltamivir w postaci:
- kapsułek twardych w dawce jednorazowej 75 mg (10 kapsułek w opakowaniu),
- proszku przeznaczonego do sporządzania leku w formie zawiesiny doustnej, dostarczanego przez producenta w opakowaniach zbiorczych po 7 kg.
W związku z powyższym, zgodnie z rekomendacją, do rezerw państwowych gospodarczych zakupiono określone ilości produktu leczniczego o nazwie handlowej tamiflu w postaci kapsułek twardych w dawce 75 mg, pakowanych po 10 sztuk oraz oseltamivir API (fosforan oseltamiviru) w postaci proszku do rozpuszczania.
Prace związane z określeniem dokładnych procedur dotyczących ewentualnego użycia leku prowadzi Krajowy Komitet do Spraw Pandemii Grypy powołany na podstawie zarządzenia ministra zdrowia z dnia 25 marca 2005 r. w sprawie powołania Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy (Dz.Urz. MZ Nr 5, poz. 14, z późn. zm.).
W związku z istniejącymi współczesnymi zagrożeniami biologicznymi, w tym m.in. zagrożeniem pandemią grypy, komitet opracował na bieżąco aktualizowany ˝Polski plan pandemiczny˝. W wyniku rekomendacji komitetu zakupiono do rezerw państwowych gospodarczych określony asortyment wyrobów (w tym także maseczki ochronne i kombinezony) na wypadek wystąpienia pandemii grypy lub innych poważnych zagrożeń biologicznych, z przeznaczeniem dla określonych resortów i instytucji oraz służb ratowniczych, w tym dla Państwowej Inspekcji Sanitarnej, służb ratowniczo-gaśniczych, Policji, jednostek specjalistycznych MON.
Szczegółowe dane dotyczące ilości i miejsc przechowywania ww. asortymentu mają charakter niejawny.
Na podstawie § 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 stycznia 1998 r. w sprawie tworzenia, gospodarowania, dysponowania i finansowania rezerw państwowych, kontroli i tworzenia systemu informacyjnego o rezerwach gospodarczych (Dz. U. Nr 5, poz. 15) w związku z art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 594) minister gospodarki wydał decyzję nr 112/R/08 z dnia 11 grudnia 2008 r. dotyczącą upoważnienia prezesa Agencji Rezerw Materiałowych do podejmowania decyzji o zwalnianiu państwowych rezerw gospodarczych produktów leczniczych i wyrobów medycznych niezbędnych przy przeciwdziałaniu rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy lub pandemii grypy, a także w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dużych grup ludności spowodowanego pojawieniem się innego wysoce niebezpiecznego czynnika biologicznego. Zwolnienie państwowych rezerw gospodarczych następuje na wniosek głównego inspektora sanitarnego lub przewodniczącego Krajowego Komitetu do Spraw Pandemii Grypy. Zwolniona rezerwa byłaby wydawana (dla celów profilaktycznych) nieodpłatnie służbom i podmiotom uczestniczącym w przedsięwzięciach związanych z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy, pandemii grypy lub innego wysoce niebezpiecznego czynnika biologicznego. Poza tym należy stwierdzić, że sytuacja w sensie epidemiologicznym jest poważna, w związku z tym wymaga wzmożonych działań na poziomie wojewódzkim, w tym odpowiednich działań przez organy założycielskie, ale nie nosi cech kryzysu w rozumieniu ustawy o zarządzaniu kryzysowym i ustawy o stanie klęski żywiołowej.
W zakresie odpowiedzi na pytanie drugie dotyczące przekazania dodatkowych środków pieniężnych dla podkarpackich szpitali w związku z możliwością wybuchu epidemii grypy uprzejmie informuję, iż minister zdrowia nie ma podstaw prawnych do finansowania z budżetu państwa świadczeń zdrowotnych udzielanych pacjentom przyjmowanym do szpitali, z wyjątkiem niektórych świadczeń realizowanych w ramach programów zdrowotnych, a także szczegółowo określonych w przepisach świadczeń dla osób nieposiadających uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Do zakresu świadczeń finansowanych z budżetu państwa nie należy leczenie grypy lub powikłań pogrypowych.
Nie ma zatem możliwości przekazania przez ministra zdrowia środków dla szpitali podkarpackich w związku z możliwością wybuchy epidemii grypy. Natomiast w celu zapewnienia diagnostyki wirusa grypy typu A/H1N1 na terenie Polski południowej minister zdrowia wystąpił do ministra finansów o przyznanie z rezerwy ogólnej Rady Ministrów dodatkowych środków w kwocie 200 tys. zł m.in. dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Rzeszowie na zakup urządzenia płytkowego Lighteleyer 480 II System.
Jak wynika z powyższego, podejmowane w Polsce działania pozwoliły na początku pandemii na opóźnienie wystąpienia zwiększonej liczby zachorowań, a później na skuteczne ich ograniczenie. Dzięki tym działaniom sytuacja epidemiologiczna na terenach graniczących z Ukrainą i Białorusią nie odbiegała od tej, obserwowanej na terenie innych województw Polski.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Jakub Szulc
Warszawa, dnia 9 grudnia 2009 r.