VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 5390
w sprawie wpisania w 2009 r. budowy obwodnicy metropolitalnej Chwaszczyno - Żukowo - Straszyn do ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 30 listopada 2009 r., znak: SPS-024-5390/09, przy którym przekazano zapytanie posła Witolda Namyślaka dotyczące możliwości wpisania do programu obwodnicy Chwaszczyno - Żukowo - Straszyn, przekazuję następujące informacje.
˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝ został przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 września 2007 r. Z uwagi na aktualną sieć drogową w Polsce potrzeby inwestycyjne przekraczają możliwości realizacyjne, dlatego też inwestycja pn. ˝Budowa obwodnicy Żukowa i Chwaszczyna˝, nie została ujęta w ww. programie jako odrębny tytuł inwestycyjny.
Dostrzegając jednak potrzeby społeczeństwa i regionu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła prace mające na celu przygotowanie przedmiotowej inwestycji. W latach 2006-2008 na zlecenie GDDKiA konsorcjum Arcadis Profil oraz Biuro Inżynierii Komunikacyjnej Maciej Berendt wykonało prace na etapie studialnym w ramach opracowania pn. ˝Wielokryterialna ocena nowych przebiegów dróg krajowych nr S6, nr 7 i nr 20˝. Celem opracowania było ustalenie nowych korytarzy dróg krajowych, w tym drogi krajowej nr 20 klasy GP o przekroju dwujezdniowym na odcinku Chwaszczyno - Żukowo, uwzględniających obwodnice tych miejscowości. Opracowanie to było ściśle powiązane z wykonywanym obecnie przez firmę DHV Polska projektem pn. ˝Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe budowy drogi ekspresowej S6 Lębork (wraz z obwodnicą Lęborka) - obwodnica Trójmiasta˝, ze względu na konieczność powiązania projektowanej drogi ekspresowej S6 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 20.
Z uwagi na fakt, iż wyznaczone warianty przebiegu drogi ekspresowej S6 napotkały na liczne protesty społeczne na terenie gminy Szemud, latem 2008 r. GDDKiA podjęła decyzję o konieczności poddania analizie dodatkowych wariantów trasy S6 przebiegających przez nowe obszary pogranicza gmin Szemud i Przodkowo. Następnie GDDKiA zleci wykonanie projektu studialnego budowy obwodnicy metropolii trójmiejskiej na parametrach drogi ekspresowej (z łącznikiem pełniącym funkcję obejścia Żukowa). Obwodnica ta stanowiłaby powiązanie trasy S6 (od węzła Chwaszczyno) z południową obwodnicą Gdańska (na węźle zespolonym Straszyn). Obwodnica metropolitalna pełniłaby również funkcję obejścia Chwaszczyna i Żukowa, zapewniając podróżnym sprawne poruszanie pomiędzy Gdynią - Chwaszczynem i Żukowem, gdyż na pewnym odcinku tej obwodnicy byłby nowy ciąg drogi krajowej nr 20.
Z uwagi na powiązanie projektowanej drogi ekspresowej S6 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 20 wstrzymane zostały prace projektowe nad nowym przebiegiem drogi krajowej nr 20 na odcinku Chwaszczyno - Żukowo w ramach opracowania pn. ˝Wielokryterialna ocena nowych przebiegów dróg krajowych nr S6, nr 7 i nr 20˝, do czasu ustalenia lokalizacji trasy S6.
Reasumując, należy stwierdzić, iż w chwili obecnej brak jest możliwości włączenia ww. inwestycji do ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012. Ponadto należy pokreślić, iż realizacja inwestycji będzie mogła się rozpocząć dopiero po uzyskaniu wszystkich wymaganych prawem decyzji i po zapewnieniu odpowiednich środków finansowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 14 grudnia 2009 r.