VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23930
w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 28 na odcinku Sanok - Krosno - Jasło oraz budowy obwodnic: Sanoka, Rymanowa, Krosna i Jasła
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Piotra Babinetza przekazaną przy piśmie z dnia 4 sierpnia 2011 r. (sygnatura SPS-023-23930/11) dotyczącą modernizacji drogi krajowej nr 28 na odcinku Sanok - Krosno - Jasło oraz budowy obwodnic Sanoka, Rymanowa, Krosna i Jasła, uprzejmie przedstawiam informacje w sprawie.
Ministerstwo Infrastruktury dostrzega konieczność poprawy stanu wielu dróg krajowych, w tym także fragmentów przedmiotowych odcinków drogi krajowej nr 28. Z tego względu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała plan działań dla sieci drogowej na lata 2011-2013. W planie tym ujęto zadania z zakresu remontów, rozbudów i przebudów dróg w oparciu o kryteria uwzględniające wyniki badań stanu nawierzchni, panujący na drodze ruch z uwzględnieniem udziału samochodów ciężarowych, wskaźnik wypadkowości, a także ocenę efektywności ekonomicznej. Powstały w ten sposób plan działań uwzględnia ponad 500 odcinków dróg krajowych. Przyjęte do analizy kryteria pozwalają na efektywne wykorzystanie ograniczonych środków finansowych i umożliwiają podejmowanie działań w pierwszej kolejności na tych odcinkach dróg, które wymagają najbardziej pilnej ingerencji.
Na drodze krajowej nr 28 na odcinku Sanok - Krosno - Jasło zostały ujęte następujące działania remontowe:
- rozbudowa DK 28 Zimna Woda - Szebnie na odc. 4,32 km,
- rozbudowa DK 28 w Jaśle na odc. 2,7 km,
- rozbudowa DK 28 Sanok - Bykowe na odc. 1,9 km,
- rozbudowa DK 28 Miejsce Piastowe - Iwonicz na odc. 5,01 km,
- rozbudowa DK 28 Zarszyn - Nowosielce na odc. 1,9 km,
- rozbudowa DK 28 Szebnie - Moderówka na odc. 3,1 km,
- rozbudowa DK 28 Tuchorz - Sanok na odc. 2,55 km,
- przebudowa DK 28 w Sanoku, ul. Krakowska/Rymanowska, odc. 2,43 km.
Powyższe zadania będą kierowane do realizacji niezwłocznie po zapewnieniu finansowania.
W ramach wspomnianego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ ujęto priorytetowe zadania drogowe w kraju. Zakres rzeczowy zawarty w programie został dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa. Stąd zadania ujęte w programie zostały podzielone na trzy grupy i umieszczone w trzech załącznikach - 1, 1a i 2. W załączniku nr 1 umieszczono inwestycje, których realizacja rozpocznie się do 2013 r. Tworząc listę zadań do załącznika nr 1, w pierwszej kolejności uwzględniono zadania autostradowe, zadania współfinansowane ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013 oraz zadania będące w budowie. W załączniku nr 1a umieszczono zadania, których stan przygotowania pozwala na ich rozpoczęcie do 2013 r., a dokładna data rozpoczęcia prac jest uzależniona od zapewnienia dodatkowych środków finansowych. W załączniku nr 2 znalazły się zadania, dla których w przeważającej części rozpoczęto prace przygotowawcze w ramach realizacji ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝, których zaawansowanie nie pozwoli jednak na rozpoczęcie robót budowlanych do 2013 r.
Zadania polegające na budowie obwodnic miast Sanok, Rymanów, Krosno i Jasło w ciągu drogi krajowej nr 28 nie zostały wpisane do ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, ani nie były ujęte w poprzednim ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝.
W 2012 r., zgodnie z założeniami przyjętego przez Radę Ministrów ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, nastąpi aktualizacja programu, m.in. w oparciu o poziomy finansowania infrastruktury drogowej dostępne dla Polski w wieloletnich ramach finansowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020 oraz urealnione prognozy makroekonomiczne dla dwóch ostatnich lat realizacji programu. Pozwoli to na precyzyjne określenie potrzeb finansowych (w tym udziału środków krajowych) dla zakresu rzeczowego programu realizowanego w latach 2014-2015. Wysokość środków dostępnych na realizację programu będzie nie bez znaczenia dla terminu rozpoczęcia zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych.
Podczas rozważania zakresu rzeczowego mogącego być przedmiotem aktualizacji programu kryteriami wyboru do realizacji nowych zadań obwodnicowych będą m.in. następujące czynniki wymienione w załączniku nr 3 do programu:
1. Średniodobowy ruch pojazdów w ciągu drogi krajowej przewyższa średnią dla sieci dróg krajowych - zgodnie ze stanem obecnym i przewidywanym do 2020 r.
2. Lokalizacja w ciągu drogi krajowej klasy GP.
3. Zakres współfinansowania prac przygotowawczych oraz realizacji przez jednostkę samorządu terytorialnego.
4. Stan prac przygotowawczych.
5. Zapewnienie płynności ruchu w całym ciągu drogowym - stopień realizacji celu.
6. Zapewnienie obsługi specjalnych stref ekonomicznych.
7. Zadanie realizowane w ramach kontraktów terytorialnych zawieranych przez MRR.
8. Przygotowanie przez właściwy samorząd lokalny programu ochrony przed zabudową terenów przyległych do obwodnicy.
W przypadku uzyskania przez kilka zadań takiej samej oceny decydującym kryterium przesądzającym o wyborze do realizacji danego zadania będzie zakres współfinansowania danego zadania przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 25 sierpnia 2011 r.