VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie uczęszczania 5-latków do oddziałów zerowych, w których uczą się dzieci 6- i 7-letnie

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 9264

w sprawie uczęszczania 5-latków do oddziałów zerowych, w których uczą się dzieci 6- i 7-letnie

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Włodzimierza Karpińskiego (SPS-024-9264/11) w sprawie uczęszczania 5-latków do oddziałów zerowych, w których uczą się dzieci 6- i 7-letnie, uprzejmie informuję.

   Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, tzw. zerówce. Zapewnienie warunków do spełniania powyższego obowiązku jest zadaniem własnym gminy.

   Równocześnie zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) w latach szkolnych 2009/2010 i 2010/2011 dziecko w wieku 5 lat miało prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Natomiast od roku szkolnego 2011/2012 powyższe prawo zostało przekształcone w obowiązek, w związku z obniżeniem od 2012 r. wieku (6 lat) rozpoczynania przez dziecko realizacji obowiązku szkolnego.

   Zapewnienie warunków do realizacji powyższego prawa, a następnie obowiązku, było i jest zadaniem własnym gminy.

   Odnosząc się natomiast bezpośrednio do postawionych pytań, wyjaśniam, iż rodzice dziecka podlegającego powyższemu obowiązkowi są obowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej. W przypadku dziecka 5-letniego dodatkowym miejscem może być inna forma wychowania przedszkolnego, tj. np. punkt przedszkolny (art. 14b ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o systemie oświaty).

   Jednocześnie gmina, której zadaniem własnym jest zapewnienie warunków do spełniania powyższego obowiązku, wskazuje miejsce jego realizacji m.in. w przypadku 5-latka, w sytuacji gdy liczba dzieci jest większa od liczby miejsc w wybranym przez rodziców przedszkolu lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.

   Równocześnie zgodnie z § 5 ust. 6 i 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) w szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego. Natomiast w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.

   Jeżeli w szkole jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, o których mowa powyżej, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania (§ 3 ust. 12 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych; Dz. U. Nr 15, poz. 142).

   Należy również pamiętać, że od roku szkolnego 2009/2010 m.in. w klasach pierwszych szkoły podstawowej obowiązuje nowa podstawa programowa określona w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Podstawa programowa została opracowana w sposób uwzględniający różnice występujące w dojrzałości dzieci rozpoczynających edukację szkolną. Wymagania zostały określone tak, aby mógł im sprostać uczeń o przeciętnych możliwościach, co stwarza warunki do indywidualizacji nauki w zależności od potrzeb i możliwości uczniów. Ponadto podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej, w szczególności klasy I, została sformułowana w sposób umożliwiający dzieciom łagodne wejście w okres edukacji szkolnej. Nowa podstawa programowa stanowi, że kształtowanie umiejętności czytania trzeba łączyć z nauką pisania i mają o to zadbać nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.

   Na poziomie wychowania przedszkolnego można uczyć dzieci czytania, ponieważ programy autorskie mogą rozszerzać zakres treści i umiejętności zalecanych w podstawie programowej. Nie może się to jednak odbywać kosztem wykształcenia gotowości dzieci do nauki czytania w połączeniu z nauką pisania. Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej kształtowanie umiejętności czytania w połączeniu z nauką pisania odbywa się na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). Natomiast zadaniem nauczycieli przedszkoli i tzw. oddziałów zerowych jest ukształtowanie u dzieci gotowości do opanowania tych umiejętności w szkole.

   Mając na uwadze powyższe, nie wydają się być uzasadnione obawy rodziców dzieci 5-letnich, iż wspólne przebywanie z 6- i 7-latkami będzie miało, jak należy wnioskować, negatywny wpływ na rozwój emocjonalny ich dzieci, tym bardziej że w poprzednich latach w tzw. zerówkach (w rocznym przygotowaniu przedszkolnym) znajdowały się również dzieci 5-letnie.

   Dodatkowo informuję, iż obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają bardzo zaawansowane prace nad zmianą rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, m.in. w zakresie organizacji nauczania w klasach łączonych.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Mirosław Sielatycki

   Warszawa, dnia 12 kwietnia 2011 r.