VI kadencja
Interpelacja nr 17777
do ministra infrastruktury
w sprawie kontynuowania dotychczasowego planu restrukturyzacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, w szczególności w zakresie połączenia Zakładu Linii Kolejowych Kielce z Zakładem Linii Kolejowych Skarżysko-Kamienna
Szanowny Panie Ministrze! Podejmując zagadnienie wiążące się realizowanym procesem restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych, wobec szeregu zgłoszeń napływających do mojego biura poselskiego od organizacji związkowych działających w branży transportu kolejowego regionu świętokrzyskiego, występując z niniejszym pismem, zgłaszam interpelację w zakresie zasadności kontynuowania dotychczasowego panu restrukturyzacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, w szczególności w zakresie połączenia Zakładu Linii Kolejowych Kielce z Zakładem Linii Kolejowych Skarżysko-Kamienna.
Proces restrukturyzacji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA został wdrożony z dniem 21 października 2009 r., tj. z chwilą zawarcia przez zarząd tejże spółki porozumienia z partnerami społecznymi. W myśl przedmiotowego porozumienia proces restrukturyzacji został rozłożony na dwa etapy, z których pierwszy przewidywał zmiany struktur organizacyjnych spółki.
W dniu 27 lipca 2010 r. miało miejsce spotkanie zarządu spółki z przedstawicielami organizacji związkowych oraz dyrektorami zakładów linii kolejowych z Kielc i Skarżyska-Kamiennej, którego przedmiotem miało być m.in. określenie terminu wdrożenia drugiego z etapów restrukturyzacji.
Podczas spotkania przedstawiciele organizacji związkowych zgłosili szereg uwag co do dotychczasowego procesu restrukturyzacji oraz wątpliwości co do dalszego jej przebiegu. Uwagi w szczególności determinował brak możliwości do szczegółowych materiałów podsumowujących dotychczasowy przebieg procesu modernizacji przedsiębiorstwa.
W ocenie organizacji związkowych dotychczasowy proces restrukturyzacji nie spełnił pokładanych oczekiwań, a wręcz przeciwnie, okazał się nieracjonalny z ekonomicznego punktu widzenia.
W konsekwencji tego związkowcy postulują rewizję forsowanego przez zarząd spółki dalszego etapu restrukturyzacji obejmującego m.in. połączenie ze sobą zakładów linii kolejowych z Kielc i Skarżyska-Kamiennej.
W tym miejscu należy podnieść, iż plan modernizacji w tym zakresie nie został poddany konsultacjom z organizacjami związkowymi, a tym samym nie znalazł poparcia z ich strony. Niezależnie od tego w ocenie związkowców przedmiotowa propozycja w perspektywie czasu okaże się krótkotrwała, jako że jest nieracjonalna i nadmiernie kosztowna. Jedynym jej efektem będzie zatem poniesienie znacznych nakładów finansowych na z góry skazane na fiasko przedsięwzięcie. Takie rozwiązanie ponadto będzie niekorzystne dla dotychczasowych pracowników przedsiębiorstwa zatrudnionych w kieleckim zakładzie. Z chwilą wdrożenia planu połączenia zakładów wskazanym pracownikom znacznie wydłuży się droga do miejsca pracy oraz zwiększy koszt dojazdu do pracy.
Pomimo szeregu zgłoszonych przez organizacje związkowe uwag i wątpliwości w zakresie programu restrukturyzacji zarząd spółki w żadnej mierze nie odniósł się do owych uwag i wątpliwości.
W świetle przywołanych wyżej okoliczności zwracam się do Pana Ministra z prośbą o odpowiedź na pytania jak poniżej:
1. Czy PKP Polskie Linie Kolejowe SA planuje połączenie ZLK Kielce i ZLK Skarżysko-Kamienna? A jeżeli tak, to gdzie planowana jest nowa siedziba zakładu?
2. W jakim czasie zostanie uruchomiony drugi etap strukturyzacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA?
3. Czy plan restrukturyzacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA był przedmiotem konsultacji z Ministerstwem Infrastruktury, a jeżeli tak, to czy ministerstwo zgłaszało uwagi w tym zakresie?
4. Czy prowadzony proces restrukturyzacji przedmiotowej spółki uwzględnia docelowy kształt tego przedsiębiorstwa, czy może jest jedynie nakierowany na realizację doraźnych celów?
5. Czy przyjęty model reorganizacji jest jedynym sposobem dla osiągnięcia docelowego celu, jakim wydaje się być rentowne, efektywnie zarządzane przedsiębiorstwo?
Z poważaniem
Poseł Bartłomiej Dorywalski
Włoszczowa, dnia 11 sierpnia 2010 r.