VI kadencja
Zapytanie nr 7946
do ministra infrastruktury
w sprawie prac w zakresie obwodnicy Marek
Szanowny Panie Ministrze! Droga krajowa nr 8 (DK8), która prowadzi przez środek Marek, jest jednym z dwóch najbardziej zakorkowanych odcinków dróg w Polsce. Jest to również istotny szlak komunikacyjny, międzynarodowy, krajowy oraz wojewódzki. Obecna droga krajowa nr 8 to: element drogi międzynarodowej E67 oraz Via Baltica, droga do zielonych płuc Polski - w kierunku Mazur i Suwalszczyzny, element codziennej drogi do Warszawy dla mieszkańców Radzymina i Wyszkowa, nie wspominając już o mieszkańcach Marek.
W Markach na odcinku 7 km występuje 15 skrzyżowań i przejść z sygnalizacją świetlną. Skutkiem tego są: permanentne korki, ponadnormatywny hałas, przekroczone normy zanieczyszczenia powietrza i niepotrzebne konflikty lokalne. Według pomiaru ruchu z 2005 r. dziennie przez Marki przejeżdża 54 tys. pojazdów. Dziś liczba ta przekracza prawdopodobnie już 60 tys. pojazdów. Około 20 proc. stanowi ruch ciężki, czyli ciężarówki, samochody dostawcze i autobusy. Większe obciążenie występuje jedynie w Raszynie, gdzie łączą się dwie drogi krajowe nr 7 i 8, będące południowym wlotem do Warszawy tras z Krakowa, Katowic i Wrocławia. Według pomiaru ruchu z 2005 r. przez Raszyn na dobę przejeżdża 59 tys. pojazdów. Dla porównania: przez Radzymin przejeżdża 28 tys. pojazdów, przez Wyszków 24 tys. pojazdów, przez Garwolin 20 tys. - te miejscowości mają już obwodnice.
Pytanie:
Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace nad nowym ˝Programem budowy dróg krajowych na lata 2010-2015˝. Zważywszy na ten fakt oraz dotychczasowe prace nad przygotowaniem i realizacją inwestycji w postaci obwodnicy miasta Marek, pragnę zwrócić się z pytaniem o kwestię możliwości umieszczenia ww. inwestycji w nowym okresie finansowania budowy dróg krajowych, tj. w latach 2010-2015.
Równocześnie proszę o informację w zakresie obecnego stanu prac nad ˝Programem budowy dróg krajowych na lata 2010-2015˝ z uwzględnieniem terminarza dalszych prac związanych z realizacją zawartych w programie zadań inwestycyjnych.
Z poważaniem
Poseł Edward Czesak
Warszawa, dnia 7 października 2010 r.