VI kadencja

Interpelacja w sprawie przedłużenia trasy S5 od Wrocławia do Brna poprzez Kłodzko i przejście graniczne Boboszów-Dolní Lipka i wprowadzenia do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych odcinka drogi S5 Wrocław-Boboszów oraz wsparcia międzynarodowego projektu drogi ekspresowej Via Regia

Interpelacja nr 409

do ministra infrastruktury

w sprawie przedłużenia trasy S5 od Wrocławia do Brna poprzez Kłodzko i przejście graniczne Boboszów-Dolní Lipka i wprowadzenia do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych odcinka drogi S5 Wrocław-Boboszów oraz wsparcia międzynarodowego projektu drogi ekspresowej Via Regia

   Dla intensywnie rozwijających się regionów południowo-zachodniej Polski oraz ich aktywizacji gospodarczej zasadnicze znaczenie ma modernizacja i rozbudowa obsługujących je systemów komunikacji, a zwłaszcza system autostrad i dróg ekspresowych. W przyjętym do realizacji układzie tych dróg, który tworzą autostrada A4, wpisująca się w transeuropejski III korytarz komunikacyjny, oraz drogi ekspresowe S3, S5 i S8, brakuje bardzo istotnego elementu, jakim jest przedłużenie trasy S5 od Wrocławia do Brna przez Kłodzko i przejście graniczne Boboszów-Dolní Lipka.

   Ze względu na olbrzymie znaczenie, jakie ma realizacja tego odcinka trasy S5 dla południowej części Dolnego Śląska, a także północno-wschodnich rejonów Czech, stanowczo wnoszę, by ta trasa wpisana została do planów realizacyjnych, o co wnosił już, między innymi zadaniami, marszałek woj. dolnośląskiego w wystąpieniu z dnia 19.04.2007 r., sejmik województwa w uchwale nr 10/99/07 z dnia 23.04.2007 r., jak również wojewoda dolnośląski w swym wystąpieniu z dnia 30.08.2007 r. W całej rozciągłości popieram te wystąpienia.

   Za wprowadzeniem trasy S5 na odcinku Wrocław-Boboszów, docelowego układu podstawowych dróg krajowych w obszarze Dolnego Śląska, przemawiają następujące argumenty:

   1) trasa ta stanowi integralny, ujęty w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego województwa, element układu podstawowych dróg krajowych w regionie o znaczeniu daleko wybiegającym poza jego obszar; ww. trasa łączy południowe, centralne i południowo-zachodnie regiony Polski z południem Europy i takimi ośrodkami jak Brno, Wiedeń, Bratysława i Budapeszt;

   2) trasa S5 ujęta jest wśród postulowanych zadań komunikacyjnych w międzyrządowym dokumencie ˝Studium zagospodarowania przestrzennego pogranicza polsko-czeskiego˝, uzgodnionym w czerwcu 2006 r.;

   3) budowa tej trasy jest warunkiem rozwoju i poprawy konkurencyjności całego regionu dolnośląskiego; zasadnicza poprawa parametrów tej drugiej obok S3 głównej osi transportowej województwa na kierunku północ-południe skróci czas dojazdu do miejsc pracy w powstającej na południe od Wrocławia wielkiej strefie przemysłowej, jak i w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, w jej podstrefach w Dzierżoniowie, Kłodzku, Bystrzycy Kłodzkiej, Kudowie Zdroju, Nowej Rudzie i Ząbkowicach Śląskich, co będzie miało istotny wpływ na obniżenie poziomu bezrobocia w powiatach przygranicznych oraz poprawę warunków życia ich mieszkańców;

   4) realizacja trasy S5 będzie sprzyjać szerokiemu udostępnieniu walorów przyrodniczo-krajobrazowych, a zwłaszcza potencjału uzdrowiskowego regionu, największego w kraju;

   5) droga ta posłuży poprawie bardzo utrudnionych warunków wywozu z terenu powiatów: wrocławskiego, dzierżoniowskiego, kłodzkiego i ząbkowickiego wydobywanych tu surowców skalnych, niezbędnych do modernizacji linii kolejowych i budowy autostrad w Polsce i za granicą;

   6) realizacja trasy w nowym jej przebiegu radykalnie poprawi stan bezpieczeństwa na obecnym przebiegu drogi nr 8 Wrocław-Kłodzko i nr 33 Kłodzko-Boboszów; według raportu GDDKiA o stanie bezpieczeństwa 6 najbardziej niebezpiecznych punktów spośród 25 na drogach krajowych woj. dolnośląskiego znajduje się na ww. odcinku Wrocław-Kłodzko; tendencje wzrostu wypadków śmiertelnych są tu zastraszające;

   7) na wzrost zagrożeń dla użytkowników obecnej drogi i mieszkańców miejscowości położonych na jej trasie, gęsto zabudowanych, wpływa także stały wzrost ruchu, co m.in. potwierdzają dane o 7-krotnym wzroście ruchu samochodów ciężarowych w okresie 2000-2005;

   8) usprawnienie przejazdów na trasie Wrocław-Brno, gdzie będzie się ona wiązać z układem autostrad czeskich, ma zasadnicze znaczenie w sytuacji, gdy Wrocław ubiega się o organizację m.in. Euro 2012, a zapewne i kolejnej wystawy EXPO, w związku z czym aglomeracja ta wymaga zasadniczej poprawy dostępności komunikacyjnej z kierunku południowego i południowo-zachodniego.

   Zaniechanie budowy przedłużonego do granicy państwa odcinka trasy S5 wraz z powiązaniem jej z układem głównych dróg po stronie czeskiej, a tym samym utrzymanie istniejącego stanu funkcjonowania dróg krajowych w południowej części województwa spowoduje marginalizację tego ważnego regionu produkcji i usług, turystyki i lecznictwa uzdrowiskowego, a także utratę konkurencyjności i impulsów rozwojowych zarówno dla Dolnego Śląska, jak i dla regionów północnych oraz centralnych kraju i utrzymaniu trudności w ich skomunikowaniu z Czechami i Austrią oraz krajami bałkańskimi.

   W związku z powyższym postuluję o podjęcie następujących działań na rzecz przyspieszenia budowy drogi S5 na jej odcinku Wrocław-Boboszów i dalej do Brna:

   1) wprowadzenie do rozporządzenia Rady Ministrów z 15.05.2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych odcinka drogi S5 Wrocław-Boboszów,

   2) wspieranie podjętych już m.in. w ramach międzynarodowego projektu Via Regia z inicjatywy władz samorządowych Wrocławia, powiatu kłodzkiego, marszałka dolnośląskiego oraz władz kraju pardubickiego prac studialnych i analitycznych dla ustalenia przebiegu tej trasy,

   3) opracowanie studium programowo-technicznego dla drogi ze wskazaniem jej etapowej realizacji,

   4) doprowadzenie do porozumienia rządów RP i Republiki Czeskiej w sprawie uzgodnienia warunków technicznych dla realizacji trasy na całym jej przebiegu jako drogi ekspresowej, włączonej w krajowe systemy dróg tej klasy.

   Proszę o zajęcie przez Pana Ministra stanowiska wobec postulowanych przeze mnie działań, o których wyżej mowa, zwłaszcza że są one pilnie oczekiwane także przez mieszkańców powiatu kłodzkiego, dla których droga ta ma priorytetowe znaczenie dla poprawy ich sytuacji związanej ze skalą bezrobocia na tym obszarze, oscylującą w granicach 25% ludności czynnej zawodowo. Postulaty te wspierają wszystkie samorządy gminne z tego obszaru, samorządy powiatowe i samorząd woj. dolnośląskiego oraz miasto Wrocław, które wspólnie z powiatem kłodzkim opracowało i sfinansowało studium poszukiwawcze dla przebiegu tej trasy w ramach wspomnianego projektu Via Regia kontynuowanego dalej po stronie czeskiej. Wobec tak dużego zaangażowania dla idei budowy tej drogi proszę Pana Ministra o szczególną przychylność dla tych zamiarów i pisemne ustosunkowanie się do zgłoszonych przeze mnie postulatów.

   1. Czy Pan Minister wprowadzi do rozporządzenia Rady Ministrów z 15.05.2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych odcinka drogi S5 Wrocław-Boboszów?

   2. Czy Pan Minister wesprze podjęte już działania między innymi w ramach międzynarodowego projektu Via Regia z inicjatywy władz samorządowych Wrocławia, powiatu kłodzkiego, marszałka dolnośląskiego oraz władz kraju pardubickiego, prac studialnych i analitycznych dla ustalenia przebiegu tej trasy?

   3. Czy Pan Minister doprowadzi do opracowania studium programowo-technicznego dla drogi, ze wskazaniem jej etapowej realizacji?

   4. Czy Pan Minister doprowadzi do porozumienia rządów RP i Republiki Czeskiej w sprawie uzgodnienia warunków technicznych dla realizacji trasy na całym jej przebiegu jako drogi ekspresowej, włączonej w krajowe systemy dróg tej klasy?

   Z poważaniem

   Poseł Monika Wielichowska

   Warszawa, dnia 20 grudnia 2007 r.