VI kadencja

Interpelacja w sprawie funkcjonowania placówek Poczty Polskiej SA

Interpelacja nr 15110

do ministra infrastruktury

w sprawie funkcjonowania placówek Poczty Polskiej SA

   Pomimo coraz szybszego rozwoju i szerszego dostępu do nowych technologii, takich jak e-mail, SMS, Internet, które mają ułatwić porozumiewanie się oraz skracać czas potrzebny na załatwianie wielu spraw, nie maleje znaczenie usług pocztowych. Wysyłanie listu, paczki, wpłaty i wypłaty pieniędzy są nadal wykonywane przez obywateli na poczcie. Wiele urzędów państwowych jako moment rozpoczęcia terminu na wykonanie jakiejś czynności prawnej traktuje moment odbioru i pokwitowania przesyłki pocztowej. Zatem do wszystkich tych usług społeczeństwo powinno mieć jak najlepszy dostęp. W § 44 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych została określona minimalna liczba placówek pocztowych, która wynosi 8240 jednostek w skali kraju. Rozporządzenie określa także, że w miastach średnio na 7 000 tys. mieszkańców powinna przypadać jedna jednostka pocztowa, natomiast na terenach wiejskich jedna jednostka powinna obejmować swoim zasięgiem średnio 85 km2.

   Poczta Polska SA zgodnie z art. 46 pkt 2 ustawy Prawo pocztowe działa jako operator publiczny. Zapis ten nakłada na Pocztę Polską szereg uprawnień, a także przywilejów w postaci możliwości wykonywania usług, które są zastrzeżone tylko dla takiego operatora. Taka sytuacja powoduje, że placówki pocztowe powinny być dostępne dla maksymalnie dużej liczby obywateli. Tak się jednak nie dzieje. Poczta Polska w ostatnim czasie systematycznie zamyka swoje placówki, szczególnie na obszarach wiejskich, skraca godziny pracy jednostek do godzin, które często nie odpowiadają klientom, gdyż ci w tym czasie pracują lub uczą się. Przykładem takiego postępowania może być Urząd Pocztowy w Niedrzwicy Kościelnej (woj. lubelskie), który początkowo został przekształcony w filię, następnie skrócono godziny jego pracy (8.30-12.30), a teraz od 1 lutego br. zmieniono formę organizacyjną na agencję. Placówka w końcowym okresie swojej działalności nie była należycie zaopatrywana w prasę i inne artykuły, które zazwyczaj są dostępne na poczcie. Wszystkie te działania zdaniem mieszkańców doprowadziły do upadku tej jednostki.

   Poczta Polska wprowadziła w ostatnim czasie program naprawczy, który ma za zadanie zracjonalizować sieć placówek. Podstawowym kryterium, które jest brane pod uwagę, jest wynik finansowy placówki. Jednak nikt nie zwraca uwagi na to, że negatywne wyniki jednostek nie zawsze spowodowane są brakiem zainteresowania świadczonymi usługami, a brakiem dostępu spowodowanym nieodpowiednimi godzinami funkcjonowania lub brakiem odpowiednich artykułów.

   W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Ile w chwili obecnej funkcjonuje urzędów pocztowych, filii i agencji pocztowych w Polsce? Proszę także o podanie liczby jednostek w woj. lubelskim.

   2. Na jakiej podstawie zostały uzgodnione wskaźniki określone w § 44 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie wykonywania powszechnych usług pocztowych?

   3. Jakiej wielkości oszczędności uzyskuje Poczta Polska, przekształcając swoje urzędy i filie w agencje pocztowe? Proszę o zestawienie kosztów działania urzędu pocztowego i agencji pocztowej.

   4. Które jednostki pocztowe w woj. lubelskim przeznaczone są do likwidacji, a które do przekształcenia w 2010 r.?

   5. Czy w związku z zamykaniem placówek planowane są zwolnienia pracowników Poczty Polskiej, jeżeli tak, to ile osób ma zostać zwolnionych? Proszę o podanie szacowanych danych w skali kraju i w woj. lubelskim.

   Z poważaniem

   Poseł Lech Sprawka

   Warszawa, dnia 2 marca 2010 r.