VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 4262
w sprawie łamania prawa przez dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem grupy posłów w sprawie polityki kadrowej dyrektora Wielkopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uprzejmie informuję, że w ramach postępowania wyjaśniającego prowadzonego w sprawie w dniach 9-10 listopada 2009 r. w Wielkopolskim Oddziale Regionalnym ARiMR oraz w Biurze Powiatowym ARiMR w Kole została przeprowadzona przez właściwe służby ARiMR kontrola doraźna w zakresie zbadania zasadności zarzutów stawianych dyrektorowi wielkopolskiego OR dotyczących odwołania ze stanowiska pani M. R., byłej kierownik BP ARiMR w Kole.
Ustalenia dokonane w trakcie przeprowadzonych kontroli potwierdzają, że odwołanie byłego kierownika BP w Kole ze stanowiska nastąpiło z naruszeniem art. 25 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Z ustaleń tych wynika również, że dyrektor oddziału regionalnego dopuścił się innych drobniejszych uchybień związanych z gospodarowaniem zakładowym funduszem świadczeń socjalnych i przeprowadzaniem kontroli wewnętrznych.
Przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało jednak również, że przyczynami, dla których dyrektor oddziału regionalnego odwołał panią M. R., były:
1) skargi na funkcjonowanie BP ARiMR w Kole (do dyrektora OR wpłynęły 3 skargi na funkcjonowanie tego BP; wszystkie skargi były zasadne i zostały rozpatrzone pozytywnie na korzyść skarżącego),
2) jakość decyzji podejmowanych przez kierownika BP (od decyzji kierownika BP ARiMR w Kole beneficjenci złożyli 91 środków zaskarżenia, w tym 84 odwołania od decyzji i 7 zażaleń, w wyniku których 33 decyzje, tj. 38%, zostały uchylone),
3) niewłaściwa organizacja warunków pracy (w wyniku kontroli doraźnej przeprowadzonej w dniu 7 maja 2009 r. w zakresie rozpoznania i oceny przygotowania do realizacji zadań właściwych dla BP ARiMR w Kole, w kontekście organizacji procesu pracy oraz warunków pracy, stwierdzono, iż w ww. BP ARiMR istniały zagrożenia co do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zadań przypisanych tej jednostce organizacyjnej (np. przewody elektryczne oraz sieciowe w sposób nieuporządkowany umieszczone były w ciągach komunikacyjnych i przejściach między biurkami, z których cześć była pozbawiona warstwy zewnętrznej, powyrywane ze ścian gniazdka elektryczne z widocznymi przewodami elektrycznymi),
4) brak realizacji zadań w zakresie remontowo-budowlanym (pełniąc funkcję kierownika BP ARiMR w Kole, pani M. R. nie zrealizowała czterech z siedmiu zaakceptowanych przez dyrektora OR do realizacji zapotrzebowań dotyczących zakupów i usług o charakterze remontowo-budowlanym).
W trakcie ostatniej kontroli przeprowadzono wśród obecnych pracowników BP ARiMR w Kole anonimową ankietę dotyczącą funkcjonowania tej jednostki w okresie pełnienia przez panią M. R. funkcji kierownika BP. W ankiecie wzięło udział 26 pracowników. Większość ankietowanych miała zastrzeżenia do sposobu zarządzania i organizacji pracy, zapewniającej prawidłową i terminową realizację zadań podczas pełnienia przez panią M. R. funkcji kierownika BP ARiMR w Kole. Najczęściej wymieniane zastrzeżenia dotyczyły: braku kompetencji, braku wiedzy merytorycznej, nieumiejętności organizacji pracy BP, unikania beneficjentów, nierównego traktowania pracowników, ignorowania pracowników, arogancji ze strony kierownika.
Ponadto należy zaznaczyć, że dyrektor Wielkopolskiego OR ARiMR, odwołując ze stanowiska kierownika kolskiego biura powiatowego panią M. R., zaproponował jej jednocześnie nowe warunki pracy, których to zainteresowana nie przyjęła. Należy mieć także na względzie, że naruszenie przez pana dyrektora P. Ł. art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. wynikało z błędnie dokonanej interpretacji tego przepisu poprzez przyjęcie, że rada gminy może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym tylko wtedy, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę, prezes ARiMR, przedstawiając dyrektorowi Wielkopolskiego OR ARiMR popełnione uchybienia, zobowiązał go do bezwzględnego przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych dotyczących zatrudniania i zwalniania pracowników oraz trybu i zasad przeprowadzania kontroli wewnętrznych w agencji, określonych zarządzeniem nr 131/2009 prezesa ARiMR z dnia 10 listopada 2009 r.. Ponadto prezes ARiMR zobowiązał wszystkich dyrektorów oddziałów regionalnych ARiMR do konsultowania z dyrektorem Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Centrali ARiMR wszelkich decyzji w zakresie:
1) nawiązania stosunku pracy,
2) zawarcia kolejnej umowy o pracę,
3) zmiany rodzaju umowy o pracę.
Chciałbym także poinformować, że w wyroku z dnia 9 września 2009 r. Sąd Rejonowy w Kole Wydział IV Pracy po rozpatrzeniu pozwu pani M. R. o ustalenie istnienia stosunku pracy, alternatywnie o uznanie wypowiedzenia za bezskuteczne, wydał w sprawie wyrok zasądzający jedynie na rzecz powódki odszkodowanie w wysokości 5740 zł, oddalając powództwo w pozostałym zakresie. Od powyższego wyroku w dniu 14 października 2009 r. pani M. R. wniosła apelację.
Natomiast odnośnie do zarzutów dotyczących prowadzenia niewłaściwej polityki kadrowej w krotoszyńskim i konińskim biurach powiatowych ARiMR chciałbym wyjaśnić, co następuje.
Odwołanie ze stanowiska kierownika BP ARiMR w Krotoszynie pana K. R. wynikało z wystąpienia pokontrolnego Państwowej Inspekcji Pracy wnoszącej o podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie zachowaniom cechującym mobbing, którego znamiona, jak wykazała kontrola PIP, wystąpiły w tym biurze powiatowym. Z kolei dotychczasowemu kierownikowi biura powiatowego w Koninie panu G. G. w trybie porozumienia stron zostały powierzone obowiązki kierownika biura powiatowego w Kole, zaś dotychczasowy zastępca kierownika BP w Koninie pani H. K. pełni obecnie obowiązki kierownika tej jednostki organizacyjnej.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Artur Ławniczak
Warszawa, dnia 22 stycznia 2010 r.