VI kadencja
Interpelacja nr 20051
do ministra infrastruktury
w sprawie bardzo poważnego opóźnienia terminu inwestycji budowy drogi ekspresowej S19, w tym na odcinku Barwinek - Rzeszów
Szanowny Panie Ministrze! Przebieg drogi ekspresowej S19 oraz harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji tej inwestycji ustalony został, jako inwestycyjny priorytet, w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 września 2007 r. w sprawie ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝. Ma ona prowadzić od Barwinka (przejście graniczne ze Słowacją), przez Rzeszów, Lublin, Białystok do Kuźnicy Białostockiej (przejścia graniczne z Białorusią). Na jej budowę planowano przeznaczyć 7 983 276 tys. zł, dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych miało pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Z odpowiedzi (pismo podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury pana Zbigniewa Rapciaka z czerwca 2008 r.) na moją interpelację do Pana Ministra z maja 2008 r. wynikało, że wiele problemów projektowych i środowiskowych miało zostać rozwiązanych przed 2010 r. Niestety zaawansowanie prac nad rozpoczęciem tej inwestycji jest nadal niewielkie. Jak wynika z danych zawartych na stronie GDDKiA (http://www.gddkia.gov.pl), niemal cały obszar drogi S19 jest jedynie na etapie przygotowania.
O stan przygotowań do tej inwestycji pytał pana poseł Andrzej Szlachta na posiedzeniu Sejmu w dniu 6.05.2010 r. W odpowiedzi pan Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że ˝biorąc pod uwagę szczególny charakter tej drogi (wielkie znaczenie dla tranzytu i społeczności lokalnych oraz przebieg przez bardzo zróżnicowane i wrażliwe środowiskowo obszary) minister infrastruktury planuje powołanie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia, aby realizacja tej inwestycji przebiegała w trybie indywidualnym˝. Ta spółka miała odpowiadać za koordynowanie prac, kompleksowo jako jeden podmiot, na całym przebiegu S19. Podjęto jakoby taką decyzję, aby uzyskać status priorytetowy dla tej drogi, ale podsekretarz stanu stwierdził też: ˝Obecnie został powołany pełnomocnik, który ma przygotować koncepcję drogowej spółki specjalnego przeznaczenia˝ (czyli doceniono znaczenie tej inwestycji, ale jednocześnie przyznano, że nic jeszcze, do maja 2010 r., nie zrobiono konkretnego, aby tę inwestycję rozpocząć!).
W ogłoszonym 6 grudnia 2010 r. projekcie nowego ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ droga ekspresowa S19 jest wprawdzie wymieniona jako zadanie priorytetowe, ale ewentualny początek jej realizacji został odsunięty na co najmniej po roku 2013 (załącznik nr 2 ˝Lista zadań których realizacja przewidywana jest po roku 2013˝). Stwierdzono tam również, że budowa sieci dróg ekspresowych łączących największe miasta Polski zakończy się dopiero po 2020 r., co jest wysoce niepokojące. Ponadto z dostępnych informacji wynika, że droga S19 nie jest jeszcze zaprojektowana i nie ma wydanych decyzji środowiskowych, co może wskazywać na niebezpieczeństwo zaniechania jej realizacji do co najmniej 2020 r.
Do 2013 r. mają powstać jedynie te odcinki drogi S19, które są już przygotowane do realizacji: krótkie, zaledwie kilkukilometrowe odcinki rzeszowskie (Stobierna - Rzeszów i Rzeszów - Świlcza), a także Międzyrzec Podlaski - Lubartów oraz obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej. Z podstawowego programu została usunięta również budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Lublin - Kurów (w kierunku Warszawy).
Obie te drogi ekspresowe mają ogromne znaczenie dla regionu Podkarpacia i Lubelszczyzny. Stanowią one wielką szansę dla tych województw. Sieć infrastruktury, dogodne połączenia z dużymi ośrodkami naukowo-technicznymi i otwartość na ościenne regiony działa progresywnie na rozwój przedsiębiorstw i stymulację biznesową. Rozwój przedsiębiorczości ma szczególne znaczenie dla Polski wschodniej, gdzie jest jeden z najwyższych stopni bezrobocia w kraju. Ponadto znikoma dostępność komunikacyjna Polski południowo-wschodniej, a szczególnie Bieszczadów, bardzo negatywnie odbija się na możliwości wykorzystania potencjału turystycznego tych pięknych terenów.
Jednym z najpilniejszych do zrealizowania jest odcinek drogi ekspresowej S19 od Barwinka (od południowej granicy Polski) do Rzeszowa (gdzie będzie niebawem możliwość wjazdu na autostradę A4), który przynajmniej umożliwi sprawny dojazd z Podkarpacia do Krakowa i dalej w kierunku całego Śląska, co choć częściowo zwiększyłoby dostępność komunikacyjną dawnego województwa krośnieńskiego. Jednak dla mieszkańców Krosna, powiatów jasielskiego, krośnieńskiego, brzozowskiego, sanockiego i całej południowej części Podkarpacia, skąd nie ma już zresztą praktycznie możliwości podróżowania do Warszawy i centralnej Polski transportem kolejowym, lekceważenie potrzeby szybkiej budowy całej drogi S19 jest równoznaczne z dyskryminacją cywilizacyjną.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z zapytaniami:
1. Czy umieszczenie budowy drogi ekspresowej S19 w ˝Programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ nie jest tylko tymczasowym wybiegiem uprzedzającym całkowite wycofanie się z tej inwestycji po następnej aktualizacji ˝Programu budowy dróg krajowych˝? Jeśli nie, to kiedy zostaną zakończone prace projektowe i wydane zostaną decyzje środowiskowe?
2. Na jakim etapie realizacji i czy w ogóle są aktualne plany powołania drogowej spółki specjalnego przeznaczenia dla koordynacji inwestycji: budowa drogi ekspresowej S19 na całym jej przebiegu?
3. Kiedy będzie realizowana budowa drogi S19 (szczególnie odcinek Barwinek - Lublin) i droga S17 (szczególnie odcinek Lublin - Warszawa, a w tym Lublin - Kurów), co umożliwi mieszkańcom Podkarpacia i Lubelszczyzny znacznie lepszą komunikację drogową ze stolicą i centralną Polską?
4. Kiedy zostanie wreszcie wybudowany południowy odcinek drogi ekspresowej S19 Barwinek - Rzeszów, którego tak pilnie potrzebują mieszkańcy dawnego województwa krośnieńskiego? Proszę o konkretną informację w tej sprawie.
5. Czy Pan Minister rozumie ogromne znaczenie budowy dróg S19 i S17 dla wielu milionów Polaków, mieszkańców południowo-wschodniej i wschodniej części naszego kraju, skoro po wcześniejszych zapewnieniach o wyjątkowym znaczeniu inwestycji: budowa drogi ekspresowej S19 teraz jej realizacja odsuwana jest na daleką przyszłość?
6. Czy może Pan Minister zagwarantować, że jeśli rozpoczęcie inwestycji: budowa drogi S19 zostanie opóźnione, to będzie na ten cel zagwarantowane dofinansowanie z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej?
Z poważaniem
Poseł Piotr Babinetz
Krosno, dnia 4 stycznia 2011 r.