VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie modernizacji trakcji kolejowej na trasie Łowicz - Łódź

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 19256

w sprawie modernizacji trakcji kolejowej na trasie Łowicz - Łódź

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Tadeusza Woźniaka, skierowaną do ministra infrastruktury pana Cezarego Grabarczyka w piśmie SPS-023-19256/10 z dnia 5 listopada 2010 r., w sprawie modernizacji trakcji kolejowej na trasie Łowicz - Łódź przedstawiam poniższe informacje.

   W ramach Regionalnego Programu Operacyjnej Województwa Łódzkiego w dniu 23 września 2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą robót na wykonanie zadania pod nazwą ˝Modernizacja linii kolejowej nr 15 na odcinku Bednary - Zgierz wraz z budową łącznika na Lotnisko im. W. Reymonta - etap I przebudowa nawierzchni kolejowej na odcinku Łowicz - Zgierz˝.

   Inwestycja ma charakter odtworzeniowy, polegający na kompleksowej wymianie nawierzchni kolejowej na długości 47 km. Realizacja powyższego zadania pozwoli na przywrócenie prędkości konstrukcyjnej, tj. V = 90 km/h dla ruchu pasażerskiego oraz V = 60 km/h dla ruchu towarowego. Pozwoli to skrócić czas przejazdu pociągów na odcinku Łowicz - Łódź Kaliska z ponad dwóch godzin do około jednej godziny. Realizacja zadania zgodnie z podpisaną umową planowana jest na dzień 31 sierpnia 2011 r.

   Ponadto w ramach działania 1.2: Kolej, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013, zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej nr K(2007) 4580 z dnia 02.10.2007 r., planowana jest na lata 2011-2013 realizacja zadania pod nazwą ˝Budowa, przebudowa przystanków kolejowych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - poprawa dostępności komunikacyjnej poprzez utworzenie intermodalnych przystanków z Łódzką Koleją Aglomeracyjną˝. Dla linii nr 15 Bednary - Łódź Kaliska, odcinek Łowicz - Łódź Kaliska, zakres obejmuje budowę lub przebudowę 9 przystanków kolejowych wraz z infrastrukturą związaną z obsługą podróżnych - stworzenie systemów parkingów dla samochodów ˝Parkuj i jedź˝ (Park & Ride) oraz systemu parkingów dla rowerów (˝Bike & Park˝) na następujących stacjach i przystankach:

   - przystanek Radogoszcz Zachód (budowa nowego przystanku),

   - przystanek Smardzew (przebudowa przystanku),

   - przystanek Glinnik Wieś (budowa nowego przystanku),

   - stacja Glinnik (przebudowa przystanku),

   - przystanek Swędów (przebudowa przystanku),

   - stacja Stryków (przebudowa przystanku),

   - przystanek Bratoszewice (przebudowa przystanku - relokacja),

   - stacja Głowno (przebudowa przystanku),

   - przystanek Domaniewice Centrum (budowa nowego przystanku).

   Planuje się, iż dzięki kompleksowej modernizacji linii nr 15 Łowicz odzyska połączenie kolejowe do Łodzi, co będzie miało wpływ na zwiększenie tempa rozwoju gospodarczego miasta i gmin w tym rejonie oraz aktywizacje inwestycji miejscowych terenów.

   Zakłada się, że przeprowadzona modernizacja powyższej linii kolejowej i przywrócenie połączenia kolejowego zwiększy dostępność transportu kolejowego w regionie łódzkim.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Juliusz Engelhardt

   Warszawa, dnia 25 listopada 2010 r.