VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 10526
w sprawie rządowego niefinansowego wsparcia polskich projektów instalacji czystego spalania węgla
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Adama Wykręta w sprawie rządowego niefinasowego wsparcia polskich projektów instalacji czystego spalania węgla, skierowaną pismem wicemarszałka Sejmu RP pana Krzysztofa Putry z dnia 16 lipca 2009 r., znak: SPS-023-10526/09, poniżej przedstawiam wyjaśnienia do podniesionej w tej interpelacji kwestii: Czy Ministerstwo Gospodarki planuje podjąć kroki służące niefinansowemu wsparciu projektów instalacji czystego spalania węgla?
W przygotowywanej w Ministerstwie Gospodarki (MG) nowej ˝Polityce energetycznej Polski do 2030 r.˝ rozwój innowacyjnych technologii energetycznych, w tym technologii czystego spalania węgla, takich jak CCS oraz przeróbka węgla na syntetyczne paliwa płynne i gazowe, został uwzględniony jako jedno z głównych zadań.
Rozwój technologii CCS jest ważnym elementem polityki energetycznej i naukowej Unii Europejskiej (UE), co odzwierciedla potrzebę walki ze zmianami klimatu oraz zrównoważonej produkcji energii z paliw kopalnych. Podjęta została realizacja Europejskiego Strategicznego Planu w dziedzinie technologii energetycznych, tzw. SET-Planu, oraz Programu Flagowego (ang. Flagship Program) budowy 10-12 obiektów demonstracyjnych CCS w UE do 2015 r. Obiekty te mają pracować przynajmniej 5 lat, do 2020 r., aby po tej dacie dać odpowiedź, w jakim stopniu i w której opcji technologicznej CCS byłby możliwy do komercjalizacji. Komisja Europejska (KE) przyjęła na razie założenie, że CCS nie będzie technologią obligatoryjną przynajmniej do 2020 r., ale na potrzeby obiektów demonstracyjnych należy dostosować przepisy tak, aby możliwe było np. zatłaczanie dwutlenku węgla, CO2 w struktury geologiczne. W tym celu przyjęta została, w ramach pakietu klimatyczno-energetycznego UE z grudnia 2008 r., dyrektywa o geologicznym magazynowaniu CO2.
Polska, będąc krajem wyjątkowo silnie uzależnionym od węgla w bilansie energii pierwotnej, a zwłaszcza w produkcji energii elektrycznej, musi podjąć wyzwanie włączenia się w rozwój czystych technologii węglowych, w tym CCS. Na forum UE i wobec innych organizacji międzynarodowych zajmujących się problemami energetyki i zmian klimatycznych przedstawiciele MG i innych zainteresowanych resortów, a także polscy europarlamentarzyści na czele z premierem Jerzym Buzkiem od dawna deklarują potrzebę i wolę budowy na terenie kraju co najmniej 2 obiektów demonstracyjnych dla technologii CCS.
We wrześniu 2008 r. Ministerstwo Gospodarki zgłosiło do Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Energii KE projekt uruchomienia instalacji CCS w nowo budowanym bloku 858 MW na węgiel brunatny w Elektrowni Bełchatów oraz projekt budowy w Kędzierzynie obiektu poligeneracyjnego, produkującego energię elektryczną, ciepło i metanol lub wodór (w oparciu o zgazowanie węgla kamiennego z dodatkiem biomasy), do włączenia do ww. Programu Flagowego UE. Między innymi w wyniku dotychczasowych działań MG projekt w Elektrowni Bełchatów został również wpisany na listę dofinansowania sumą 180 mln euro w programie naprawy gospodarczej UE (European Economic Program for Recovery - EEPR). Oba polskie projekty demonstracyjne CCS zostały ponadto przedstawione na konferencjach w Brukseli. Rozważane są także możliwości wsparcia budowy instalacji zgazowania węgla na potrzeby produkcji gazu syntezowego zastępującego gaz ziemny w Zakładach Azotowych w Puławach oraz ewentualne uruchomienie projektów podziemnego zgazowania węgla.
Przewidywane działania rządowe, mające na celu wdrożenie w Polsce technologii CCS, obejmą także prace geologiczne w ramach realizowanego obecnie przez Ministerstwo Środowiska programu ˝Działania Ministerstwa Środowiska w celu rozpoznania struktur geologicznych dla podziemnego składowania CO2˝ oraz prace naukowo-badawcze w ramach strategicznego programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ˝Zaawansowane technologie pozyskiwania energii˝. Do wykonania pozostaje szeroki zakres niezbędnych zmian legislacyjnych związanych z koniecznością wdrożenia dyrektywy o geologicznym magazynowaniu CO2 w zakresie budowy infrastruktury transportowo-magazynowej CO2, a także prace nad ewentualnym Polskim Programem Flagowym Czystych Technologii Węglowych.
Wspomniany wcześniej projekt nowej ˝Polityki energetycznej Polski do 2030 r.˝ oprócz działań na rzecz wdrożenia technologii CCS obejmuje także inne elementy i odmiany czystych, innowacyjnych technologii wykorzystania węgla, takie jak: przeróbka węgla na paliwa płynne, zagospodarowanie metanu uwalnianego przy eksploatacji węgla w kopalniach, rozwój węglowych ogniw paliwowych oraz wykorzystanie dwutlenku węgla do wspomagania wydobycia ropy i gazu ziemnego.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, iż stanowią one wystarczającą odpowiedź na kwestię podniesioną w interpelacji pana posła A. Wykręta.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Joanna Strzelec-Łobodzińska
Warszawa, dnia 29 lipca 2009 r.