VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 7361
w sprawie wyposażenia pracowni komputerowych lub sal lekcyjnych w sprzęt komputerowy w ramach edukacji wczesnoszkolnej w trzyletnim okresie nauczania
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie pana posła Stanisława Kalemby (SPS-024-7361/10) dotyczące wyposażenia pracowni komputerowych lub sal lekcyjnych w sprzęt komputerowy w ramach edukacji wczesnoszkolnej w trzyletnim okresie nauczania, uprzejmie wyjaśniam, że obowiązek podziału na grupy w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów nie dotyczy klas I-III szkoły podstawowej, gdyż jest tam realizowane kształcenie zintegrowane.
Niezależnie od powyższego informuję, że zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności: 4) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
W latach 1999-2005, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska oświatowego, w celu wsparcia organów prowadzących szkoły w zakresie wyposażenia szkół i placówek w sprzęt komputerowy, Ministerstwo Edukacji Narodowej zrealizowało centralne projekty: ˝Pracownia internetowa w każdej gminie˝, ˝Pracownia internetowa w każdym gimnazjum˝ oraz ˝Pracownia internetowa w każdej szkole˝, w wyniku których wyposażono 11 160 szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Projekty te były finansowane w całości ze środków budżetu państwa.
W roku 2004 Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ˝Rozwój zasobów ludzkich˝ 2004-2006. Jednym z nich był projekt ˝Pracownie komputerowe dla szkół˝, w efekcie którego do końca 2008 r. zakupiono 19 954 pracowni komputerowych z dostępem do sieci Internet dla szkół różnych typów, w tym 10 009 dla szkół podstawowych. Szkoły otrzymały różnorodny sprzęt komputerowy pozwalający na prowadzenie zajęć zarówno w pracowni komputerowej, jak i w innych salach lekcyjnych. Były to zarówno zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia peryferyjne (drukarki i skanery), jak i tzw. mobilne zestawy multimedialne (komputer przenośny i wideoprojektor). Szkoły razem ze sprzętem komputerowym otrzymały również oprogramowanie podstawowe, tj. oprogramowanie systemowe, biurowe i antywirusowe, a także oprogramowanie zabezpieczające przed wyświetlaniem stron internetowych zawierających treści niepożądane. Do każdej pracowni w ramach projektów było ponadto dostarczane oprogramowanie edukacyjne i specjalistyczne. W rezultacie w roku 2008 liczba uczniów na komputer z dostępem do Internetu zmniejszyła się do wskaźnika 10,9.
Reasumując, należy zaznaczyć, że wraz z perspektywą finansową UE na lata 2004-2006 (SPO RZL) zostały zakończone zakupy centralne do szkół.
W nowej perspektywie finansowej UE na lata 2007-2013 środki finansowe na rozwój społeczeństwa informacyjnego trafiły do jednostek samorządowych i obecnie znajdują się w 16 regionalnych programach operacyjnych oraz krajowych programach operacyjnych, takich jak Program Operacyjny ˝Innowacyjna gospodarka˝, Program Operacyjny ˝Infrastruktura i środowisko˝ oraz Program Operacyjny ˝Rozwój Polski Wschodniej˝. Ten ostatni realizowany jest w pięciu województwach Polski wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim.
Przykładami dobrych praktyk samorządowych w tym zakresie są:
- projekt ˝E-szkoła Wielkopolska˝ (województwo wielkopolskie),
- projekt ˝E-szkoła˝ (województwo opolskie),
- projekt ˝E-szkoła˝ (województwo małopolskie),
- projekt ˝Infoszkoła˝ (województwo podlaskie),
- projekt ˝Dolnośląska e-szkoła˝ (województwo dolnośląskie),
- projekt ˝Lekki jak piórko - multimedialna szafka dla ucznia˝ (województwo śląskie).
Na skutek wszystkich ww. działań podjętych zarówno przez MEN, jak i przez organy prowadzące szkół nastąpił znaczący wzrost dostępności uczniów do sprzętu komputerowego w szkołach i placówkach.
Z powyższych powodów obecnie nie jest przewidywane przygotowanie programu rządowego zakładającego wsparcie finansowe dla organów prowadzących szkoły na utworzenie i wyposażenie stanowisk komputerowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Lilla Jaroń
Warszawa, dnia 14 lipca 2010 r.